نزول 29 درصدی بورس در 12 روز

۱۳۹۹/۰۶/۰۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۴۰۷
نزول  29 درصدی بورس  در 12 روز

گروه بورس|

نزول‌های حدود 3 درصدی شاخص کل بورس تهران به رویه و روند تبدیل شده است. این روند نزولی تنها طی 12 روز کاری گذشته که از قله تاریخی 2 میلیون و 70 هزار واحدی به دامنه یک میلیون و 608 هزار واحد فروغلتیده، رکورد افت 28.7 درصدی را ثبت کرده است. آنگونه که کارشناسان و ناظران طی روزهای گذشته تحلیل کرده‌اند، نزولی شدن شیب شاخص کل طی دوره یادشده نوعی اصلاح و نفس‌گیری شاخص برای صعود دوباره به قله 2 میلیون و 400 هزار واحد ارزیابی می‌شود. اما در صورتی که امروز نیز بازار سهام یک افت 3 درصدی دیگر را تجربه کند و بیش از 30 درصد ارزش اسمی خود را از دست دهد، باید نام دیگری برای انقباض بازار بورس دست و پا کرد.

شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران دیروز اما در پایان معاملات 53 هزار و 772 واحد ریزش کرد و به رقم یک‌میلیون و 608 هزار و 442 واحد رسید. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز 8 هزار و 933 واحد کاهش یافت و به رقم 456 هزار و 187 واحد رسید.

   ارزش بازار نصف ارزش هفته‌های قبل

دیروز معامله‌گران بورس تهران بیش از 10 میلیارد و 332 میلیون سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 974 هزار نوبت معامله و به ارزش 13 هزار و 346 میلیارد تومان داد و ستد کردند که اگر ارزش معاملات فرابورس را هم که به 2 هزار و 372 میلیارد تومان رسید را درنظر بگیریم، ارزش معاملات بورس اوراق بهادار تهران و فرابورس ایران به بیش از 15 هزار و 716 میلیارد تومان رسید. در حالی که ارزش معاملات یک‌روزه این دو بازار در هفته‌های قبل به 33 هزار میلیارد تومان رسیده بود. 

دیروز عمده شاخص‌های بورس قرمزپوش بوده و حکایت از کاهش داشت به گونه‌ای که شاخص کل بورس نسبت به روز قبل 3.2 درصد کاهش یافت. شاخص قیمت با معیار وزنی - ارزشی 3.2 درصد افت کرد. شاخص کل بورس با معیار هم‌وزن 1.9 درصد کاهش یافت و شاخص قیمت با معیار هم‌وزن 1.9 درصد افت کرد. شاخص آزاد شناور 2.8 درصد کاهش یافت. شاخص بازار اول بورس 2.9 درصد افت کرد و شاخص بازار دوم بورس که معاملات بلوکی در آن انجام می‌شود 3.6 درصد کاهش یافت. 

    افت 600 واحد فرابورس

در پایان معاملات دیروز در فرابورس ایران هم شاخص کل 600 واحد افت کرده و به رقم 17 هزار و 224 واحد رسید. ارزش معاملات فرابورس نیز به بیش از 2 هزار و 372 میلیارد تومان رسید. ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از یک‌میلیون و 121 هزار میلیارد تومان رسید.

معامله‌گران در فرابورس ایران دیروز بیش از 962 میلیون اوراق بهادار سهام و حق‌تقدم در قالب 174 هزار معامله و به ارزش 2 هزار و 373 میلیارد تومان دادو ستد کردند. 

به گزارش فارس، شورای عالی بورس در دو روز قبل مصوبات خوبی در جهت حمایت از سرمایه‌گذاران داشت که از جمله می‌توان به منع فروش خرده سهام عدالت و لزوم فروش آن به صورت بلوکی اشاره کرد. همچنین ضریب اعتبار کارگزاری‌ها به 50 درصد افزایش می‌یابد و در مورد عرضه دارادوم که متشکل از سهام چهار پالایشگاه تهران، بندرعباس، اصفهان و تبریز است به دولت اجازه داد واحدهای این صندوق با تخفیف 30 درصدی عرضه شود. 

    موج  هیجان کی فروکش می‌کند؟

در همین حال، محمد گرجی آرا، مدیر مجامع و امور سهام هلدینگ هزاردستان، اصلاح فعلی بازار را بی‌سابقه ندانست و گفت: اصلاح همواره در ذات بازار سرمایه بوده و دلیل اصلاح فعلی، نه متغیرهای بنیادی بلکه هیجان است.

گرجی‌آرا در گفت‌وگو با پایگاه خبری بازار سرمایه با اشاره به اصلاح‌های یکی دو سال اخیر بازار سرمایه اظهار کرد: یکی از نزدیک‌ترین اصلاح‌ها مربوط به زمان شاخص یک میلیونی در دی ماه ۹۸ بود. مهرماه ۹۷ بازار حدود ۳۰ درصد اصلاح داشت و سهم‌های مختلف، تحت فشار فروش قرار گرفتند. در اردیبهشت ۹۸ نیز بازار حدود ۱۰ درصد و اسفند ۹۸ حدود ۱۵ درصد اصلاح را شاهد بودیم و همه این سوابق نشان می‌دهد که همواره بخشی از اصلاح در ذات بازار است .

گرجی‌آرا با طرح این سوال که در وضعیت فعلی چه اتفاقی رخ داده که اصلاح بازار شدیدتر به نظر می‌رسد، گفت: همان هیجانی که در صعود بازار شاهد آن بودیم، در نزول هم در حال رخ دادن است .این کارشناس بازار سرمایه توضیح داد: در ماه‌های اخیر برخی افراد که دانش و چشم‌انداز روشنی از ارزش ذاتی سهم ندارند به صورت مستقیم وارد بازار شدند و با هیجان خرید کردند؛ رفتار هیجانی در بورس باعث شده که در نزول هم در همه قیمت‌ها فروشنده وجود داشته باشد و از طرفی با افت قیمت‌ها فشار فروش هم افزایش پیدا کند .وی همچنین با اشاره به برخی سیاست‌ها و طرح‌های اعلامی اثرگذار بر بازار سرمایه از جمله طرح گشایش اقتصادی، مباحث صندوق ETF دولتی دوم که تغییراتی در ترکیب آن ایجاد شد و اوراق سلف نفتی که انتظارات بازار را جهت داد، تاکید کرد: الان همزمان با افزایش مخاطبین بازار، سیاستمداران هم باید بیش از پیش رفتار خود را تنظیم کنند و متوجه باشند که اثر هرگونه تصمیم آنها روی تابلو منعکس خواهد شد .گرجی‌آرا اظهار کرد: طبیعی است اگر سیاست‌ها و پالس‌های متناقضی از نهادهای مختلف به سمت بازار بیاید، اعتمادی که طی گذشت زمان در بازار سرمایه به دست آمده تضعیف خواهد شد؛ لذا دولت و نهادها باید از این سرمایه معنوی محافظت کنند .

این کارشناس بازار سرمایه در تبیین راهکارهای فعلی برای تقویت اعتماد به بازار اظهار کرد: مهم‌ترین کاری که دولت می‌تواند در جهت کاهش هیجان انجام دهد، این است که با سیاست‌های مشخص و معین، اعتماد را برگرداند و با فعالان اقتصادی در بازار سرمایه گفت‌وگوی مستقیم برقرار کند . وی افزود: برای کنترل هیجان، سیاست‌گذاری‌ها باید برای سرمایه‌گذاران قابل پیش بینی باشد و به سیاست‌های اعلامی نیز پایبند باشیم . همچنین ابعاد طرح‌های اقتصادی کاملا مشخص و روشن باشد و اطلاع‌رسانی‌ها کامل و غیرقابل تفسیر انجام شود .گرجی‌آرا ادامه داد: موضوع بعدی این است که افراد حقیقی هم باید به سمت استفاده از خدمات نهادهای مالی حرکت کنند؛ سهامداران بر ارزش ذاتی سهم‌هایی که می‌فروشند آگاه باشند و پیرامون آن مطالعه کرده باشند و اگر تحلیلی از سهم ندارند، مبالغ را به صندوق‌های سرمایه‌گذاری بسپرند تا آنها درمورد آن تصمیم‌گیری کنند .او اظهار کرد: این حجم از هیجانی که در حال حاضر در بازار وجود دارد، باعث شده که برای برخی سهم‌ها که پیش از این صف خریدهای سنگین داشتند، صف‌های فروش ایجاد شود .

    بازگشت بازار به روال عادی

در همین حال، بهروز خدارحمی، مدیرعامل گروه مالی سپهر صادرات نیز اطمینان داد که به زودی بازار به روال طبیعی خود برمی‌گردد و معاملات ظرف روزهای آینده روان‌تر از قبل انجام خواهد شد .

او گفت: با برنامه‌ریزی‌هایی که انجام شده، تعداد قابل توجهی از فعالان حرفه‌ای بازار و به صورت خاص حقوقی‌ها قرار است طی یک برنامه منسجم از بازار حمایت کرده و این اطمینان را بدهند که قرار نیست در بازار سرمایه پول کسی قفل و بلوکه شود و نتواند از این سرمایه‌گذاری خارج شود.

 

ارسال نظر