بورس سر به راه نشد

۱۳۹۹/۰۶/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۳۶۴
بورس سر به راه نشد

گروه بورس|

بر خلاف اغلب پیش‌بینی‌ها مبنی بر اینکه طی روزهای یکشنبه و دوشنبه و سه‌شنبه هفته جاری، بورس سبزپوش خواهد شد، دیروز شاخص کل بورس ریزش 65 هزار واحدی را ثبت کرد و به کانال یک میلیون و ۶۰۰ هزار واحد بازگشت. قهر بورس با صعودهای چشمگیر در شرایطی از هفته گذشته آغاز شده است که بی‌اعتمادی سهامداران نسبت به حرکات دولت در بازار سرمایه همچنان پابرجاست. چه آنکه بر خلاف اعلام عرضه «دارا دوم» در روز چهارشنبه هفته جاری، اما جزییات این عرضه همچنان نامشخص است.

معاملات روز یکشنبه بازار سرمایه در حالی به پایان رسید که شاخص کل این بازار با ۶۵ هزار و ۳۴ واحد کاهش، رقم یک میلیون و ۶۶۲ هزار واحد را ثبت کرد. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با ۹۳۰۴ واحد نزول به رقم ۴۶۵ هزار و ۱۲۰ واحد رسید.معامله‌گران دیروز ۷۳۶ هزار معامله به ارزش ۸۹ هزار و ۹۷۴ میلیارد ریال انجام دادند.صنایع پتروشیمی خلیج‌فارس، سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت تهران، مخابرات ایران و س. نفت و گاز و پتروشیمی تامین نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی بازار گذاشتند و فولاد مبارکه اصفهان، ایران خودرو، پالایش نفت اصفهان، ملی صنایع مس ایران، بانک تجارت، پالایش نفت بندرعباس و سایپا نمادهای پربیننده این بازار بودند.

   عقبگرد فرابورس به کانال ۱۷ هزار واحد

شاخص کل فرابورس نیز ۵۱۶ واحد کاهش یافت و رقم ۱۷ هزار و ۸۶۱ واحد را ثبت کرد. در این بازار ۱۷۷ هزار معامله انجام شد که ۲۵ هزار و ۶۱۶ میلیارد ریال ارزش داشت.

پتروشیمی مارون، سنگ‌آهن گهر زمین، سرمایه‌گذاری صبا تامین، سهامی ذوب‌آهن اصفهان، بانک دی، پتروشیمی تندگویان و پتروشیمی زاگرس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.

لیست نمادهای پربیننده این بازار نیز از بانک دی، سهامی ذوب آهن اصفهان، پتروشیمی تندگویان، سرمایه‌گذاری صبا تامین، صنایع ماشین‌های اداری ایران، توسعه مولد نیروگاهی جهرم و س. توسعه و عمران استان کرمان تشکیل شده است.

به گزارش فارس، گرچه برخی کارشناسان رفتار هیجانی سهامداران را عامل اصلی در ریزش شاخص کل بورس می‌دانند اما رفتارهای متناقض دولتی‌ها و تایید وتکذیب از صندوق‌های دولتی و سهام جدید باعث بی‌اعتمادی مردم به بازار شده است. البته عده‌ای می‌گویند شرکت‌های حقیقی و به ویژه بانک‌ها دندان تیز کرده‌اند تا در شرایط هیجانی و ریزش قیمت سهام، سهام با ارزش را از بازار جمع کرده و در آینده به سود برسند.کارشناسان همواره به مردم تاکید می‌کنند، برای ورود به بازار سرمایه از پس‌انداز مازاد و سرمایه‌های کناری استفاده کنند و به هیچ‌وجه برای خرید سهام دارایی‌های مورد استفاده خود را نفروشند.

از طرفی مقامات دولت بارها عنوان کردند دولت قصد دارد از محل تامین مالی از بازار سرمایه پروژه‌هایی مانند تکمیل پالایشگاه‌ها، پتروشیمی‌ها و طرح‌های پترو پالایشگاهی که ارزش افزوده فراوانی برای کشور دارند را اجرا کنند.همچنین با توجه به مصوبه دولت مبنی بر شناور‌سازی 25 درصد از سهام شرکت‌های بزرگ وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی دیروز اعلام کرد قرار است تا پایان سال 25 درصد از سهام شستا در بورس شناور شود.

   دنبال سودهای کوتاه‌مدت نباشید

در همین حال، یوسف هاشمی، کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه نباید به این بازار دید کوتاه‌مدت داشت، گفت: بازار سرمایه احتیاج به ماندگاری دارد و سهامداران نباید دنبال سودهای کوتاه‌مدت باشند.

هاشمی در گفت‌وگو با ایسنا، با تاکید بر اینکه سرمایه‌گذاری در بازار بورس گزینه‌ای است که هم می‌تواند سرمایه‌گذاران را در مقابل تورم حفظ کند و اگر سهم‌ها با دانش و علم انتخاب شوند، می‌تواند سرمایه‌گذاران را از تورم جلو بیندازد، اظهار کرد: این موضوع در بازارهای دیگر امکان پذیر نیست، زیرا بازارهای دیگر لزوما معادل تورم حرکت نمی‌کنند یا امکان دارد بخش کوچکی از میزان تورم را پوشش دهند.وی ادامه داد: از سوی دیگر بازارهای دیگر از جمله مسکن و طلا به سرمایه‌های زیادی نیاز دارند و کمکی هم به اقتصاد کشور نمی‌کنند. درحالی که پولی که وارد بازار سرمایه می‌شود می‌تواند بعدا در قالب افزایش سرمایه‌ها برای شرکت‌ها وضعیت نقدینگی بهتری ایجاد و به پیشبرد طرح‌های توسعه‌ای، افزایش تولید و گسترش خدماتشان کمک کند.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه افرادی که وارد بازار سرمایه می‌شوند نباید به این بازار دید کوتاه‌مدت داشته باشند، توضیح داد: دید کوتاه‌مدت در این بازار میزان ریسک را بیشتر می‌کند. احتمالا تعدادی زیادی از سهامداران در اردیبهشت امسال وارد بازار سرمایه و با سود زیادی مواجه شدند و در مقابل سهامدارانی هم در اواسط مرداد وارد بازار و با زیان مواجه شدند.

هاشمی افزود: باید به این نکته توجه داشت که افرادی که بلندمدت در بازار می‌مانند همگی منتفع می‌شوند. کافی است به تاریخ بازار سرمایه رجوع و حرکت شاخص را در دو سال گذشته بررسی کنند و در کنار قیمت‌های ارز، مسکن و سکه قرار دهند و مقایسه کنند. قطعا بازار سرمایه گزینه بهتری بوده و تورم را پوشش داده و حتی منجر به سود شده است؛ بنابراین آینده بلندمدت این بازار حتی بدون پیش بینی خوب است و فقط احتیاج به ماندگاری، صبوری و افزایش دانش دارد.

وی به جدیدالورودها به بازار سرمایه توصیه کرد که از شرکت‌های سبدگردانی که مجوز سازمان بورس را دارند و همچنین از مشاوره سرمایه‌گذاری که زیرنظر سازمان بورس هستند کمک بگیرند و دانش عمومی خود را از طریق ابزارهایی که در اختیار دارند افزایش دهند. همچنین به دنبال سودهای کوتاه‌مدت نباشند.

 

ارسال نظر