بازگشت مجدد بورس به روند صعودی

۱۳۹۹/۰۵/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۱۴۰
بازگشت مجدد بورس به روند صعودی

بازار سهام که از چند روز گذشته وارد فاز نزول شد و اصلاح سنگینی را تجربه کرد، و سقوط تاریخی را در چند روز کاری بور س شاهد بود فعالان بازار را بسیار نگران کرد اما دیروز سهامداران نفسی چاق کردند و با کمی امیدواری چشم به روز‌های آینده دوختند.در نیمه دوم معاملات روز گذشته، بازار بالاخره روی خوش نشان دادو روند صعودی به خود گرفت و شاخص کل بورس با دو هزار و ۱۳۰ واحد رشد به رقم یک میلیون و ۸۱۵ هزار واحد رسید.

بر این اساس بیش از ۱۵ میلیارد و ۳۴۱ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۶۳ هزار و ۷۴۲ میلیارد ریال داد و ستد شد.همچنین شاخص کل (هم وزن) با دو هزار و ۸۲۳ واحد کاهش به ۴۸۷ هزار و ۷۴۱ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با یک هزار و ۸۵۲ واحد افت به ۳۲۰ هزار و ۲۳ واحد رسیدند.شاخص بازار اول ۸۰۵ هزار واحد و شاخص بازار دوم هفت هزار و ۳۶۱ واحد افزایش داشتند.

علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با پنج هزار و ۱۷۲ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با چهار هزار و ۸۰۱ واحد، ملی مس ایران (فملی) با سه هزار و ۶۰۲ واحد، بانک پارسیان (وپارس) با یک هزار و ۴۴ واحد، فولاد خوزستان (فخوز) با یک هزار و ۱۷ واحد، معدنی و صنعتی گل گهر (کگل) با ۶۹۵ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با ۶۵۱ واحد، پتروشیمی پارس (پارس) با ۶۴۲ واحد، پتروشیمی پردیس (شپدیس) با ۵۹۹ واحد، پتروشیمی نوری (نوری) با ۵۴۶ واحد، سرمایه‌گذاری سیمان تامین (سیتا) با ۴۴۰ واحد، مبین انرژی خلیج فارس (مبین) با ۳۶۱ واحد، پتروشیمی فناوران (شفن) با ۳۶۱ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل نماد مخابرات ایران (اخابر) با دو هزار و ۱۱۵ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با دو هزار و ۷۹ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه) با یک هزار و ۶۹۷ واحد، ایران خودرو (خودرو) با یک هزار و ۶۱۱ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با یک هزار و ۵۳۶ واحد، نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با یک هزار و ۵۰۲ واحد، توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با ۹۹۷ واحد، بانک تجارت (وتجارت) با ۸۳۷ واحد، فولاد خراسان (فخاس) با ۸۲۰ واحد با تاثیر منفی بر شاخص همراه بودند.

برپایه این گزارش، امروز نماد فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، بانک پارسیان، بانک تجارت، سرمایه‌گذاری شاهد، سرمایه‌گذاری غدیر و بانک صادرات ایران در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند.

گروه خودرو هم در معاملات امروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه پنج میلیارد و ۶۱۸ هزار برگه سهم به ارزش ۲۹ هزار و ۹۷۰ میلیارد ریال داد و ستد شد.

  آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز بیش از ۲۱۸ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۹ هزار و ۱۲۳ واحد ثابت ماند.همچنین در این بازار دو میلیارد و ۶۸۹ میلیون برگه سهم به ارزش ۶۲ هزار و ۸۸۲ میلیارد ریال داد و ستد شد.

امروز نمادهای سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، بیمه پاسارگاد (بپاس)، شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع)، اعتباری ملل (وملل)، صنایع ماشین‌های اداری ایران (مادیرا)، مدیریت انرژی تابان هور (وهور)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، س. توسعه و عمران استان کرمان (کرمان)، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی (سمگا)، پتروشیمی غدیر (شغدیر)، تولیدات پتروشیمی قائد بصیر (شبصر) تاثیر مثبت بر شاخص این بازار را داشتند.

همچنین نماد پتروشیمی مارون (مارون)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، بانک دی (دی)، سهامی ذوب آهم اصفهان (ذوب)، پلیمر آریاساسول (آریا)، گروه توسعه مالی مهر آیندگان (ومهان)، تولید نیروی برق دماوند (دماوند)، فرابورس ایران (فرابورس)، نیروگاه زاگرس کوثر (بزاگرس)، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، تولید برق عسلویه مپنا (بمپنا)، توسعه مولد نیروگاهی جهرم (بجهرم)، نفت پاسارگاد (شپاس) و توکاریل (توریل) با تاثیر منفی بر شاخص این بازار همراه بودند.

  حمایت دولت، بورس را

دوباره صعودی می‌کند

یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه حمایت دولت روند بورس را به‌طور حتم صعودی خواهد کرد، گفت: سرمایه‌گذاران نباید همانند دو ماه نخست امسال، از این پس در انتظار رشد پرشتاب شاخص بورس باشند.

«مجید محمدعلیزاده آرانی» گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا به افت این روزهای بورس اشاره کرد و افزود: برخی از تصمیمات اتخاذ شده از سوی مقامات اقتصادی و اختلافات موجود بین مدیران اقتصادی در زمینه عرضه صندوق دارا دوم، منجر به ایجاد برخی از رفتارهای هیجانی در بازار شد که زمینه افت شاخص بورس و ایجاد حساسیت بین سرمایه‌گذاران بورس را فراهم کرد.وی اظهار داشت: برخی از افراد به منظور جلوگیری از ضرر و زیان‌های احتمالی، اقدام به شناسایی سود در بورس کردند و اکنون با احتیاط بیشتری به سرمایه‌گذاری در این بازار نگاه می‌کنند.

این کارشناس بازار سرمایه گفت: برخی از تصمیم‌گیری‌ها بدون در نظر گرفتن شرایط فعلی در بازار بوده است که این موضوع می‌تواند ضربه جبران‌ناپذیری را به روند بازار وارد کند.

علیزاده آرانی خاطرنشان کرد: عدم شفافیت اطلاعاتی که بخواهد سرمایه‌گذاران را به سمت خاصی جهت دهد، باعث ایجاد شایعاتی می‌شود که همین موضوع به تنهایی باعث افت شاخص بورس خواهد شد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: این مسائل به عنوان ریسک‌هایی هستند که باعث می‌شود سرمایه‌گذاران نسبت به سرمایه‌های خود واکنش و حساسیت‌ شدید نشان دهند.

وی با تاکید بر اینکه بازار امروز روند بهتری را نسبت به چند روز گذشته در پیش گرفته است و امیدواریم که بازار طی یک یا دو روز آینده به روند صعودی خود بازگردد، گفت: سرمایه‌گذاران نباید از این به بعد در انتظار رشد پرشتاب شاخص بورس مانند اردیبهشت و خردادماه باشند.

علیزاده آرانی افزود: اکنون در این موقعیت، نوسان‌گیرها در حال سوءاستفاده از روند کنونی بازار هستند که این موضوع چندان به نفع وضعیت فعلی بازار نیست.

این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه نوسان جزو ذات بازار سرمایه است، گفت: روند صعودی و نزولی شاخص بورس نباید با شتاب صورت گیرد، زیرا باعث نگرانی و رفتارهای هیجانی از سوی سرمایه‌گذاران می‌شود.وی اظهار داشت: تحولات سیاسی نیمه دوم امسال و همچنین شکل‌گیری آرایش سیاسی در جناح‌های کشور ممکن است در روند بازار تاثیرگذار باشد و مانع از رشد پرشتاب بورس شود.علیزاده آرانی با بیان اینکه حمایت دولت روند بورس را به‌طور حتم صعودی خواهد کرد، گفت: سهامدار اصلی بورس، دولت است بنابراین دولت می‌تواند از این بازار حمایت و دوباره روند صعودی را به معاملات بازار بازگرداند

این در حالی است که محمدرضا خانی در واکنش به شایعاتی مبنی بر منفی شدن بازار به دلیل ابلاغیه اخیر سازمان مبنی بر رعایت سقف سرمایه‌گذاری صندوق‌های با درآمد ثابت در سهام به ۵ درصد و فروش یک‌باره صندوق‌ها گفت: با توجه به رویه بازار در سال ۹۹ که شاهد حجم روزانه ۱۴ تا حتی ۳۰هزار میلیارد معامله در روز بودیم، نمی‌توان دلیل روند نزولی بازار را در این ابلاغیه دانست. در این مدت تعداد زیادی سهامدار خرد با کدهای حقیقی وارد بازار سرمایه شدند که همزمان با روند رو به رشد بازار بود و به‌دلیل عدم شناخت و آگاهی بعضا رفتارهای هیجانی در شرایط صعود و ریزش شاخص هستیم.

وی با تاکید بر اینکه مدیران صندوق‌های بازار حرفه‌ای بوده و چنین رفتار غیر حرفه‌ای را ازخود بروز نمی‌دهند، گفت: بسیاری از صندوق‌ها از حداکثر ظرفیت نصاب سرمایه‌گذاری در سهام استفاده نکرده و حتی برخی اصلاح پرتفوی خود را انجام داده‌اند، بنابراین نمی‌توان روند این روزهای بازار را به موضوع ابلاغیه مربوط دانست.

خانی ادامه داد: با توجه به اینکه بازار در مقاطعی اصلاحات دارد این امر همزمان با مقاومت شاخص روی ۲ میلیون واحد بوده است که مصادف با بی‌برنامگی در عرضه صندوق دارا دوم و سود بود، از طرفی افزایش نرخ در بازار بدهی از ابتدای سال از ۱۵ درصد به ۲۱ خود عاملی بر این شد که در مجموع موجب روند منفی بازار شد.این کارشناس بازار سرمایه با تصریح اینکه طبق قاعده بازار صعود و نزول امری طبیعی است، گفت: با توجه به اصلاح ۲۰ تا ۳۰ درصدی در برخی نمادها وحمایت مناسب انجام شده روی سهام بنیادی باید منتظر قیمت‌های جذاب شده و روند صعودی بازار بود.

 

ارسال نظر