سقوط شاخص ادامه دارد

۱۳۹۹/۰۵/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۰۹۶
سقوط شاخص ادامه دارد

شاخص کل در بازار بورس روز گذشته با  ۸۹ هزار و ۶۹۳ واحد افت به رقم یک میلیون و ۸۱۳ هزار واحد رسید این درحالی است که هفته گذشته شاخص به بالای 2 میلیون واحد رسیده بود.یکشنبه بیش از پنج میلیارد و ۸۳۸ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۹۷ هزار و ۵۵۸ میلیارد ریال داد و ستد شد.همچنین شاخص کل (هم وزن) با ۱۰ هزار و ۶۲۳ واحد کاهش به ۴۹۰ هزار و ۵۶۳ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با ۶ هزار و ۹۷۰ واحد افت به ۳۲۱ هزار و ۸۷۶ واحد رسیدند.شاخص بازار اول ۵۶ هزار و ۳۸۵ واحد و شاخص بازار دوم ۲۱۸ هزار و ۵۵۵ واحد کاهش داشتند.علاوه بر این در بین تمامی نمادها، نماد سرمایه گذاری سیمان تامین (سیتا) با ۴۱۶ واحد، صنعتی زر ماکارون (غزر) با ۱۳۷ واحد، گروه صنایع کاغذ پارس (چکاپا) با ۱۰۹ واحد،  گروه بهمن (خبهمن) با ۹۰ واحد، تولید نیروی برق آبادان (آبادا) با ۸۶ واحد، سرمایه گذاری ملی ایران (ونیکی) با ۷۸ واحد، توسعه شهری توس‌گستر (وتوس) با ۷۵ واحد و معادن بافق (کبافق) با ۶۱ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس برجای گذاردند.نماد سرمایه گذاری تامین اجتماعی (شستا) با ۲۱ هزار و ۹۹۲ واحد، صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با پنج هزار و ۶۶۸ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با چهار هزار و ۲۳۹ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با سه هزار و ۸۴۳ واحد،  پالایش نفت اصفهان (شپنا) با سه هزار و هشت واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با دو هزار و ۵۹۵ واحد، مخابرات ایران (اخابر) با دو هزار و ۴۶۶ واحد، کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران (حکشتی) با دو هزار و ۲۶۱ واحد، سرمایه گذاری غدیر (وغدیر) با دو هزار و ۵۶ واحد، ایران خودرو (خودرو) با دو هزار و ۱۲ واحد، گروه مدیریت سرمایه‌گذاری امید (وامید) با یک هزار و ۹۳۷ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با یک هزار و ۸۹۱ واحد تاثیر منفی بر شاخص را موجب شدند.نماد فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، بانک پارسیان، بانک صادرات ایران، بانک تجارت، پالایش نفت بندرعباس و سرمایه گذاری غدیر در گروه نمادهای پربیننده قرار گرفتند.گروه فلزات اساسی هم در معاملات دیروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۸۵۳ میلیون و ۴۲۱ هزار برگه سهم به ارزش ۱۸ هزار و ۸۸۱ میلیارد ریال داد و ستد شد.

  آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز ۵۶۸ واحد کاهش داشت و بر روی کانال ۱۹ هزار و ۳۴۱ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار یک میلیارد و ۳۸۲ میلیون برگه سهم به ارزش ۵۸ هزار و ۶۶۲ میلیارد ریال داد و ستد شد. تداوم افت شاخص بورس با عث نگرانی خیل عظیمی از مردم شد که در طول یک سال گذشته با جذابیت و سوددهی بی سابقه بورس به این بازار هجوم آوردند.کارشناسان هم هریک از نگاهی سعی در تحلیل این بازار برای مردم سرگردان و حیران دارند.افزایش بی رویه قیمت دلار نتیجه بی‌تدبیری‌های دولت است/ تناقض در تفکرات اعضای تیم اقتصادی دولت مشکلات کنونی را به وجود آورده است. در این خصوص عبدالمجید شیخی، تحلیلگر مسائل اقتصادی معتقد است : بخشی از افزایش بی رویه دلار به دلیل بی تدبیری های دولت صورت گرفته است. هم اکنون نیز می توان در همه بخش ها ردپای دلار را مشاهده کرده که اقتصاد ایران را با مشکل مواجه کرده است.شاخص های اقتصادی در حال حاضر، بهترین نشان دهنده وضعیت نوع مدیریت اقتصاد کشور است که رفتار گسسته و غیریکپارچه دولت در بخش‌های مختلف مدیریتی را نشان می دهد. حضور چند دسته از تفکرات اقتصادی در تیم اقتصادی دولت یکی از دلایل این موضوع است.بخشی از دولتی ها معتقد به تفکرات اقتصاد سرمایه‌داری هستند و بخشی دیگر نهادگرا و بخشی دیگر هم ملغمه ای از این تفکرات هستند. نوع سیاست‌هایی که دولت در این سال ها اتخاذ کرده است این تناقض تفکرات بین تصمیم‌سازان اقتصادی را نشان می دهد.در موارد متعدد مانند ارز ۴۲۰۰ تومانی یا افزایش قیمت بنزین می‌توان این چند دستگی را کاملا مشاهده کرد. بانک مرکزی هم با نوعی تفکر دیگر، در حال اجرای سیاست های خود است و با بخش های دیگر اقتصاد این سیاست‌ها هم خوانی ندارد. عملیات بازار باز که در حال حاضر در کشور اجرا می شود، بخشی از تفکرات در دولت را خنثی می کنداحسان خاندوزی نماینده مجلس نگاه دیگری دارد و معتقد است  بورس هفته قبل با اظهار نظر وزیر اقتصاد و دیروز با تصمیم بانک مرکزی منفی شد. نایب رییس کمیسیون اقتصادی مجلس: هفته قبل با اظهارنظر وزیر اقتصاد در برابر وزیر دیگر، بورس منفی شد. دیروز هم با یک تصمیم بانک مرکزی منفی تر شد. نوسان و ریسک در ذات بورس است اما نه آن نوسانی که محصول تشتت سیاستگذار و شکست هماهنگی باشد. پیشنهادم برای الاکلنگ بورس و بانک ایجاد "شورای ثبات مالی" بر فراز دو بازار است این در حالی است که فردین آقابزرگی، کارشناس بازار سرمایه می گوید  طی چند ماه گذشته اختلاف زیادی بین قیمت تابلو و ارزش ذاتی برخی سهم‌ها ایجاد شده بود، بنابراین بازار باید این اختلاف را جبران می‌کرد. در این راستا هر اتفاق و اطلاعات مثبت و منفی، خرد و کلان بهانه‌ای برای بازار می‌شود تا قیمت‌ها را اصلاح کند.

این اتفاق در بازار درحال انجام است و نمی‌توان گفت علت ریزش صرفا نحوه فروش سهام عدالت است. اصلاح قیمت به این شکل از خروج نقدینگی از بازار نیز جلوگیری می‌کند زیرا بسیاری از سهام‌داران هستند که مایل نیستند به دلیل این حد از کاهش شاخص سهام خود را بفروشند و دست نگه می‌دارند در همین حال یک کارشناس بازار سرمایه با بیان اینکه نوسانات بورس طبیعی است، گفت: طی چند ماه گذشته شاهد رشد ۴ تا ۵ برابری شاخص بودیم، بنابراین یک اصلاح ۱۰ تا ۱۵ درصدی در بازه زمانی ۶ ماهه کاملا طبیعی است.رضا خانکی در گفت و گو با خبرنگار مهر، در مورد علت افت شدید شاخص طی امروز و دیروز اظهار داشت: طی روزهای پیاپی شاهد رشد چند برابری شاخص بورس بودیم و حال بین ۶ تا ۱۰ درصد از سقف شاخص بورس کاسته شده است. این کارشناس بازار سرمایه افزود: در حقیقت، طی چند ماه گذشته شاهد رشد ۴ تا ۵ برابری شاخص بورس بودیم، بنابراین یک اصلاح ۱۰ تا ۱۵ درصدی در بازه زمانی بلندمدت، طبیعی به نظر می‌رسد.وی ادامه داد: درست است که سرمایه گذاران جدید در بورس، در این چند روز ضرر دردناکی را متحمل شدند اما برای کسانی که بلندمدت در بازار بودند اصلاح عجیبی رخ نداده است؛ بنابراین این اصلاح‌ها روند طبیعی بازار است و مشکل خاصی پیش نیامده است.خانکی گفت: زمانی که در بازار بورس اصلاح رخ می‌دهد، همه در خبرها به دنبال متهم اصلی می‌گردند و به عنوان مثال موضوع سلف نفتی را مورد اشاره قرار می‌دهند و یا اینکه به صندوق‌های ETF اشاره می‌کنند؛ در حالی که این اخبار، خبرهای جدیدی نیست و افراد به دنبال توجیه فرایند بازار هستند، در حالی که واقعیت این است که اصلاح بازار همزمان با این اخبار بوده است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: زمانی که اصلاح پایان یابد سهم‌هایی که از ارزندگی بالاتری برخوردارند توسط سرمایه‌گذاران با قیمت پایین خریداری خواهند شد.

  آیا فروش حقوقی‌ها به ترس سهامداران حقیقی دامن زد؟

وی با بیان اینکه فعالان بازار سرمایه نگران نباشند، گفت: این مسائل جزو ذات بازار است. در نقطه‌ای میل به گرفتن سود در بورس بیشتر و در نقطه‌ای نیز میل به ورود پول و خرید سهام بیشتر می‌شود؛ نکته این است که هیچکس هیچ وقت نمی‌تواند این نقاط را تعیین کند، ممکن است بسیاری از این سهام‌هایی که در حال فروخته شدن هستند، طی یک ماه آینده با قیمت بالاتری در صف فروش عرضه شوند.خانکی در خصوص اینکه فعالان بازار میگویند صف فروشی که از سوی حقوقی‌ها ایجاد شده به ترس سهامداران حقیقی دامن زده است، تصریح کرد: این آیتم، آیتم خیلی روشنی نیست؛ حقوقی شخصیتی است که به دنبال کسب سود از خرید و فروش است. بنابراین این نوع تقسیم بندی، تقسیم بندی درستی نیست.وی افزود: اما اگر در اینجا منظور سهام‌دار عمده شرکتهاست باید بگویم که این سهامداران به دنبال نوسان گیری از سهم خود نیستند. طبیعتاً یک شرکت حقوقی که روی سهمی سرمایه گذاری می‌کند به دنبال انتفاع خود و سهامدارانش است.

  ریسک‌های سیستماتیکی به بازار در حال تحمیل شدن است

این کارشناس بازار سرمایه گفت: همچنین اگر بگوییم شخصی عمداً این کارها را در بازار سرمایه می‌کند، موضوع درستی را مطرح نکرده‌ایم؛ اما باید توجه داشت که در حال حاضر ریسک‌های سیستماتیکی به بازار تحمیل می‌شود که بازار هنوز نمی‌داند باید چه واکنشی نشان دهد؛ به عنوان مثال اثر خبر گشایش اقتصادی به احتمال زیاد بیشتر از مساله اوراق سلف نفتی است و احساس می‌کنم بسیاری از خبره‌های بازار به این اخبار حساس شده‌اند. مثلاً فکر می‌کنند که دولت در حال توافق خاصی با چین و یا هر کشوری است و یا اینکه بخشی از پول‌های کشور از کره در حال آزاد شدن است و یا هر چیز دیگری که روی پارامترهای اقتصاد کلان تأثیر گذارد. از این رو smart money (پول هوشمند) با احتیاط در حال خرید است.خانکی افزود: اگر این اخبار را از بازار کنار بگذاریم، متوجه می‌شویم که اتفاق ویژه ای در بازار به وقوع نپیوسته و روند بازار روند طبیعی است. اینکه گفته شود بابت اخبار رانتی خاصی حقوقی‌ها در حال فروش سهام‌هایشان هستند، درست نیست.

  وظیفه صندوق توسعه، حمایت از نقدشوندگی بازار است

وی در ادامه با بیان اینکه وظیفه صندوق توسعه بازار حفظ نقدشوندگی بازار است و نمی‌توان برای صندوق هیچ نقشی جهت حفظ سودآوری بازار متصور شد، گفت: اگر این‌طور باشد، همه فعالان بازار قیمت‌ها را حبابی می‌کنند و همهمه راه میفتد که چرا صندوق توسعه حمایت نمی‌کند و در این حال نیز صندوق توسعه با کلی سهام می‌ماند.خانکی تصریح کرد: اگر کمیته سرمایه گذاری صندوق به این نتیجه رسید که نقدشوندگی بازار دچار اخلال شده به این موضوع ورود می‌کند که تقریباً همواره این کار را کرده است؛ البته این موضوع به یک باره اتفاق نمی‌افتد بلکه حمایت صندوق از سهم‌های جریان ساز بازار تا نقطه اشباع فروش ادامه دارد؛ به عنوان مثال طی روزهای اخیر شاهد حمایت صندوق از سهم‌هایی همچون فولاد، فملی، پالایشگاه‌ها، شبندر و … بوده‌ایم.وی تاکید کرد: به هر حال اگر قرار باشد در هر قیمتی سهام‌ها را بخرد بازار از شکل عرفی خود خارج می‌شود چراکه نوسانات جزئی از بازار است..


شرایط کنونی بورس، فرصتی مناسب برای خرید سهام است

مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اینکه عوامل بنیادی بازار تغییری نکرده‌اند، تاکید کرد: وضعیت امروز بازار سهام برای برخی سرمایه‌گذاران به عنوان فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری تلقی می‌شود.به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران، محسن خدابخش افزود:بازار سرمایه نسبت به بازارهای موازی بازدهی بیشتری عاید سرمایه‌گذاران کرده، بنابراین ممکن است ریسک‌های بیشتری را هم متوجه سرمایه‌گذاران کند، بنابراین سهامداران به ویژه آنها که ریسک بیشتری می‌پذیرند و مستقیم سرمایه‌گذاری می‌کنند به ریسک‌های ویژه بازار، صنعت و  نقدشوندگی سهم‌ها توجه کافی داشته باشند.وی پیرامون کاهش ۱۰ تا ۱۵ درصدی قیمت برخی سهم‌ها در چند روز گذشته گفت: بحث سرمایه‌گذاری صف نشینی پدیده مورد قبولی نیست، برخی افراد در چند روز گذشته با قیمت‌هایی بالاتر از قیمت امروز متقاضی خرید بودند درحالی که امروز با قیمتی پایین‌تر فروشنده بودند؛ بنابراین وضعیت امروز بازار برای برخی سرمایه‌گذاران فرصتی مناسب برای سرمایه‌گذاری محسوب می شود. خدابخش اضافه کرد: تحلیلگران براین اعتقادند، در چند روز گذشته عواملی مانند بحث‌های سیاسی، فروش اوراق سلف نفتی به مردم، نرخ ارز ، فروش سهام عدالت و مباحثی از این دست بازار را تا حدودی متاثر کردند.وی افزود: مبحث صندوق دارا دوم که متشکل از سهام پالایشی‌هاست، عرضه یا عدم عرضه آن قاعدتا بر سودآوری شرکت‌های پالایشی یا شرکت‌هایی که بر مبنای آن تشکیل صندوق می‌دهند، تاثیر ندارد. خدابخش در پاسخ به سوالی در ارتباط با تاثیر فروش سهام عدالت بر بازار هم گفت: فروش سهام عدالت درصد بالایی از ارزش معاملات روزانه بازار را تشکیل نمی‌دهد، تاثیر این فروش هم بر بازار چشمگیر نیست؛ از طرف دیگر، روش‌های دیگری هم برای فروش سهام عدالت  از جمله فروش به قیمت پایانی و بعد از بازار در نظر گرفته شده که می‌تواند موردنظر کارگزاران قرار بگیرد.

 

ارسال نظر