جزییات تغییر ساعت معاملات بورسی

۱۳۹۹/۰۵/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۷۰۰۰۸
جزییات تغییر ساعت معاملات بورسی

اختلالات موجود در هسته معاملاتی بورس، سرانجام ساعت انجام معاملات این بازار را موقتا دو قسمتی کرد و از دوشنبه هفته آینده شاهد انجام معاملات در دو بازه زمانی مختلف خواهیم بود.

صدای اعتراض سهامداران از اختلالات هسته، مخصوصا از ابتدای سال جاری، بلند شده و از آنجایی که به نظر می‌رسد تحریم‌ها سد راه ارتقای هسته شده‌اند و اعمال راه‌حل‌های داخلی نیز زمانبر است، فعلا تنها گزینه برای رفع این مشکل، دو قسمتی کردن ساعت معاملات است. 

در این راستا، طبق جدول زمان‌بندی معاملات، زمان سفارش‌گیری کلیه صنایع، به غیر از صنعت فلزات اساسی، صنعت شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و صنعت فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای به همراه مشتقات مربوطه اعم از اختیار معامله و اختیار فروش تبعی بین ساعت 6:45 تا 8:30 و زمان انجام معاملات نیز بین ساعت 8:45 تا 11:45 خواهد بود.

همچنین زمان سفارش‌گیری صنایع فلزات اساسی، شرکت‌های چند رشته‌ای صنعتی و فرآورده‌های نفتی، کک و سوخت هسته‌ای به همراه مشتقات مربوطه اعم از اختیار معامله و اختیار فروش تبعی ساعت ۱۲ تا 12:15 و زمان انجام معاملات نیز 12:15 تا 15:15 خواهد بود.

همه صندوق‌های قابل معامله (ETF)، اوراق بهادار ثابت و نیز معاملات همه نمادهای آتی سبد سهام در جلسه دوم معاملاتی قابل معامله خواهند بود.

   مقایسه صندوق‌های 

سرمایه‌گذاری قابل معامله 

صندوق‌های ETF «سهامی» در هفته گذشته درجا زدند، حباب صندوق‌های مبتنی بر طلا باز هم تحلیل رفت و صندوق واسطه‌گری مالی یکم مسیر صندوق بعدی دولت را ناهموارتر کرد.

صندوق‌های معامله‌پذیر «سهامی» و «مختلط» در هفته‌ای که گذشت به‌طور متوسط رشد قیمتی را تجربه نکردند اما خالص ارزش دارایی‌های آنها ۲.۵ درصد کاهش یافت، این در حالی بود که شاخص کل بورس افت ۲.۹ درصدی را به ثبت رسانید. بیشترین بازدهی هفتگی مربوط به صندوق شاخصی ۳۰ شرکت فیروزه با ثبت ۴.۵ درصد رشد قیمت بود در حالی که NAV این صندوق ۲.۵ درصد کاهش یافت.

بیشترین سقوط قیمت صندوق‌های قابل معامله در این هفته به صندوق واسطه‌گری مالی یکم اختصاص داشت. قیمت صندوق غیراستاندارد «دارا یکم» با افت ۱۴.۴ درصدی مواجه شد و به ۳۰ درصد زیر ارزش اعلامی رسید.

 به گزارش اقتصاد آنلاین، در طول هفته گذشته صندوق‌های کالایی مبتنی بر سکه طلا به‌طور میانگین با ریزش ۱۱ درصدی قیمت مواجه شدند، به موازات آن گواهی سپرده یک روزه سکه طلای بانک رفاه تنها چهار درصد افت قیمت داشت. حباب این صندوق‌ها که اغلب نشان از جذابیتشان داشت این هفته کار دست سرمایه‌گذاران داد و باعث کاهش شدیدتر قیمت‌ها شد.

ریزش اخیر قیمت صندوق واسطه‌گری مالی یکم به خاطر وجود هیجانات ناشی از اصلاح شاخص کل و واکنش به خبرهای ضد و نقیضی بود که در رابطه با صندوق پالایشی دولت یعنی «دارا دوم» منتشر شد و نگرانی خیل عظیمی از سرمایه‌گذارانی را در پی داشت که اعتمادشان به بازی گرفته شده بود. کارشناسان از مدت‌ها قبل از پذیره‌نویسی هشدار داده بودند که نبود رکن مستقل بازارگردان در کنار عدم تمایل دولت به فروش سهام و از دست دادن کنترل خود در بانک‌های مربوطه ریسک مضاعفی به خریداران واحدهای «دارا یکم» وارد کرده و ماهیت کم خطر بودن صندوق‌های سرمایه‌گذاری را زیر سوال می‌برد.

با نگاهی به صورت وضعیت پایان تیرماه مشخص است که جمع دارایی‌های جاری (مبالغ نقد و سرمایه‌گذاری‌های کوتاه‌مدت) حتی به یک دهم درصد ارزش کل صندوق نیز نمی‌رسید. مادامی که مدیر صندوق قصد یا اجازه فروش سهام تحت تملک خود را نداشته باشد عملاً دست آن بسته است و نمی‌تواند نقدینگی لازم را برای جلوگیری از ریزش بیشتر قیمت فراهم کند. شاید در روزهای آینده که بانک ملت افزایش سرمایه خود را ثبت کرده و به عرصه معاملات بازگردد ابهامات در خصوص ارزش روز صندوق برطرف و روند نزولی قیمت متوقف شود یا سرعت تغییرات آن با شاخص بانک‌ها هماهنگ‌تر شود. 

   درخواست از سازمان بورس 

برای حل مشکل کارگزاری ها

نماینده مجلس از سازمان بورس خواست مشکل کارگزاری‌ها در زیرساخت‌های فنی و سامانه معاملات را بر طرف کند . محسن فتحی با اشاره به ورود نقدینگی گسترده جامعه به بورس به خانه ملت گفت: در چند ماه اخیر حجم عظیمی از سرمایه‌های سرگردان به سمت بورس هدایت شده که ابعاد مثبت و منفی به دنبال دارد. 

هدف اصلی، تقویت بخش‌های تولیدی و مهار سوداگری است. حال این نگرانی وجود دارد که غیرحرفه ای‌ها به سود نرسند. وی افزود: بسیاری از مردم دانش اقتصادی کافی برای فعالیت در بورس را نداشته و ممکن است در دام سبدگردان‌های غیررسمی و سوداگران گرفتار شوند. بنابراین وزارت اقتصاد، سازمان بورس و صدا و سیما باید نسبت به ارایه آموزش‌های بورسی به مردم اقدام کنند که باید سال‌ها پیش انجام می‌شد. فتحی ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات بورس، عملکرد برخی کارگزاری‌ها بوده که نتوانستند زیرساخت‌های فنی و سامانه‌ها را تقویت کنند.لذا سازمان بورس باید نسبت به ساماندهی این حوزه نیز اقدام کند.

   افزایش سرمایه بانک صادرات 

مدیرعامل بانک صادرات با اعلام فروش ماهانه ۱۰۰تا۱۵۰ میلیارد تومانی اموال مازاد از برنامه افزایش سرمایه از صرف سهام و عرضه اولیه دو زیرمجموعه خبر داد . حجت‌الله صیدی با اعلام اینکه ماهانه ۱۰۰ تا ۱۵۰ میلیارد تومان اموال مازاد به فروش می‌رسد به ایسنا گفت: سود سالانه بانک صادرات نسبت به سال گذشته افزایش داشته و پیگیر افزایش سرمایه از صرف سهام هستیم که ممکن است در ماه‌های آینده عملیاتی شود. علاوه براین، گروه مالی این بانک و تامین سرمایه هم وارد بورس خواهد شد. وی افزود: بازار سرمایه مکمل بازار پول بوده و مردم در پی رشد بورس، سپرده‌های بلندمدت در بانک‌ها را که گران‌تر است به سپرده‌های ارران قیمت تبدیل می‌کنند و قیمت تمام شده پول و تجهیزات بانک‌ها نیز کاهش می‌یابد.


 

ارسال نظر