صعود ۵۰ هزار واحدی شاخص بورس

۱۳۹۹/۰۵/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۵۹۶
صعود ۵۰ هزار واحدی شاخص بورس

بازار سرمایه که در روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه هفته گذشته روندی نزولی داشت، نخستین روز معاملاتی هفته جاری را با چراغ سبز آغاز کرد و شاهد افزایش بیش از ۵۰ هزار واحدی شاخص بورس بودیم.

شاخص کل بورس در معاملات دیروز با ۵۰ هزار و ۴۸۷ واحد صعود به رقم یک میلیون و ۹۵۴ هزار واحد رسید. شاخص کل با معیار هم‌وزن نیز ۱۰ هزار و ۵۷۳ واحد رشد و رقم ۵۱۷ هزار و ۷۶۴ واحد را ثبت کرد.

معامله‌گران یک میلیون معامله به ارزش ۱۶۲ هزار و ۹۴۶ میلیارد ریال انجام دادند. فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، ملی صنایع مس ایران، پالایش نفت اصفهان، پالایش نفت تهران، س‌. نفت و گاز و پتروشیمی تامین و معدنی و صنعتی گلگهر نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بازار گذاشتند و سرمایه‌گذاری غدیر، فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، بانک تجارت، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی و پالایش نفت بندرعباس نمادهای پربیننده بورس بودند.

شاخص کل فرابورس نیز ۵۳۵ واحد رشد و رقم ۱۲۵۸ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار ۶۰۵ هزار معامله به ارزش ۶۱ هزار و ۸۷۱ میلیارد ریال انجام دادند. سنگ‌آهن گوهرزمین، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، پتروشیمی تندگویان، سرمایه‌گذاری صبا تامین، بانک دی و پتروشیمی زاگرس نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت و در مقابل پتروشیمی مارون نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر منفی را روی فرابورس گذاشتند.  شستا با تأثیر ۵ هزار و ۳۰۰ واحدی و فولاد با تأثیر ۵ هزار واحدی اصلی‌ترین نمادهای رشد‌دهنده شاخص در معاملات دیروز بودند.

لیست نمادهای این بازار از سهامی ذوب‌آهن اصفهان، بانک دی، پتروشیمی تندگویان، س‌. توسعه و عمران استان کرمان، صنایع ماشین‌های اداری ایران، گروه سرمایه‌گذاری میراث فرهنگی و کشت و صنعت شهداب ناب خراسان تشکیل شده است.

افراد حقیقی دیروز هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان وارد بازار سهام کردند که بیشترین ورود پول حقیقی به بورس یا فرابورس مربوط به پالایش نفت اصفهان بود.

حقیقی‌ها تا ساعت ۱۲:۳۰ حدود هزار و ۷۹۰ میلیارد تومان بیشتر از اشخاص حقوقی سهام خریدند. کل ارزش معاملات خرد بیش از ۲۰ هزار میلیارد تومان بود و بدین‌ترتیب خالص خرید حقیقی‌ها به نزدیک ۹ درصد از کل معاملات رسید. 

بیشترین ورود پول حقیقی به بورس و فرابورس در سه گروه «فرآورده‌های نفتی»، «محصولات شیمیایی» و «فلزات اساسی» رقم خورد در حالی که برآیند معاملات گروه‌های «هتل و رستوران» و «سیمان» به نفع حقوقی‌ها تمام شد. سه نماد «شپنا»، «فولاد» و «فملی» لقب بیشترین افزایش سهام حقیقی را به خود اختصاص دادند، توجه حقوقی‌ها نیز بیشتر به «ذوب»، «فخوز» و حق تقدم «سمگا» معطوف بود.

افزایش سهام حقیقی‌ها در ۱۵۴ نماد و افزایش سهام حقوقی‌ها در ۱۰۲ نماد به بیش از یک میلیارد تومان رسید که جمع تغییر مالکیت دسته اول دو هزار و ۴۲۰ میلیارد تومان و تغییر مالکیت دسته دوم ۶۲۵ میلیارد تومان بود. 

   تداوم ورود نقدینگی به بازار سرمایه 

امیرعلی امیرباقری، کارشناس بازار سرمایه در این رابطه گفت: اتفاقی که در شرایط فعلی در بازار سرمایه به وقوع پیوسته، جابه‌جایی سرمایه میان گروه‌ها و نمادها است.

وی افزود: گروه پالایشی‌ها و سهام مشابه در بازار سرمایه به دلیل تصور و تلقی بازار از عرضه این نمادها در ETF دولتی بوده و این تصور چه درست و چه غلط، روند تقویت‌کننده‌ای را به وجود آورده است. همچنین طرف عرضه نیز از افزایش قیمت این نمادها استقبال کرد و شاهد عرضه‌های سنگین از سوی اشخاص حقوقی بزرگ در این نمادها با قصد اصلاح یا بازگرداندن روند صورت نمی‌گرفت. امیرباقری اضافه کرد: اما بازار سرمایه در نقطه‌ای به موضوع اشباع قیمتی سهم‌ها پی خواهد برد و بازار سرمایه، سهم‌ها را دست به دست می‌کند. انتظار ما درخصوص نمادهای پالایشگاهی، تداوم روند اصلاح بود. اما هیجان‌زدگی موجود در بازار موجب خرید سهم در کوچک‌ترین تغییر قیمت مثبتی که اعمال می‌شود، فارغ از ارزندگی و تطابق آن با بنیاد شرکت خواهد شد. این کارشناس بازار سرمایه به اقتصاد آنلاین گفت: اما چنین رفتارهایی تا حد مشخصی ادامه می‌یابد و در نقطه‌ای، عرضه‌ها از تقاضا پیشی خواهند گرفت. امروز نیز علی‌رغم اینکه بسیاری از نمادهای پالایشی با سطح مثبت، صف خرید را تشکیل دادند، به دلیل عدم تناسب قیمت‌ها با فاندامنتال خود و رسیدن به سقف قیمت با عرضه مواجه شدند.

وی اظهار کرد: انتظار ما این است که اصلاح زمانی – قیمتی در این گروه رخ دهد. البته باید توجه داشت که مفهوم اصلاح با ریزش متفاوت است. امیرباقری گفت: کوتاه شدن مدت اصلاح برخی از سهم‌ها تا زمانی که جریان نقدینگی از کلیت بازار سرمایه خارج نشود، نگران‌کننده نیست. ما انتظار داریم اصلاح سهم‌ها که لازمه تداوم روند صعودی در میان‌مدت و بلندمدت بوده و بخشی از بازار است، در برخی از گروه‌ها رخ دهد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: برخی از گروه‌ها از ارزش ذاتی خود به دنبال رشد گروه‌هایی مانند پالایشی‌ها عقب افتاده‌اند. برخی از نمادها که از نرخ ارز تاثیر می‌پذیرند، جایگاه نفت را برای ایران پر خواهند کرد و نقش اساسی در اقتصاد دارند، به دلیل رشد برخی از گروه‌های دیگر که از ارزش ذاتی خود فاصله گرفته‌اند، جا مانده‌اند.

او در مورد شرایط بازار طلا اظهار کرد: در میان‌مدت و بلندمدت، شاهد روند افزایشی قیمت طلا خواهیم بود. پیشنهاد من به سرمایه‌گذاران نهادی مانند بانک‌ها، بانک مرکزی، صندوق‌های طلا و... سرمایه‌گذاری در بازار طلا است. اما در بازار طلای داخلی به دلیل وجود اهرم دلار که با واهمه‌ای به دلیل انتظار اصلاح درون کانالی و همگرایی میان بازار دولتی و آزاد، با آن رفتار می‌شود، نوساناتی دارد. به‌طور حتم در شرایط فعلی، بازار بورس که نمادها و صنایع زیادی را در خود دارد، ارزنده‌تر از بازارهای موازی است.


 

ارسال نظر