بورس قرمزپوش شد

۱۳۹۹/۰۵/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۳۸۷
بورس قرمزپوش شد

شاخص کل در بازار بورس دیروز (یکشنبه) ۶هزار و ۷۷۶ واحد افت داشت که در نهایت این شاخص به رقم یک میلیون و ۹۴۶ هزار واحد رسید. براساس معاملات دیروز، بیش از هشت میلیارد و ۴۵۹ میلیون سهم، حق تقدم و اوراق بهادار به ارزش ۱۵۵ هزار و ۴۶۱ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین شاخص کل (هم وزن) با دو هزار و ۶۹۲ واحد کاهش به ۵۰۷ هزار و ۵۳ واحد و شاخص قیمت (هم وزن) با یک هزار و ۷۶۸ واحد افت به ۳۳۲ هزار و ۹۵۸ واحد رسیدند. شاخص بازار اول چهار هزار و ۸۸۹ واحد و شاخص بازار دوم ۱۳ هزار و ۹۵۹ واحد کاهش داشت. 

به گزارش ایرنا، در بین تمامی نمادها، نماد سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) با چهار هزار و ۴۸۷ واحد، سایپا (خساپا) با سه هزار و ۳۰۹ واحد، پالایش نفت تهران (شتران) با دو هزار و ۵۳۴ واحد، پالایش نفت اصفهان (شپنا) با دو هزار و ۲۴۲ واحد، پالایش نفت بندرعباس (شبندر) با دو هزار و ۲۲ واحد، سرمایه‌گذاری غدیر (وغدیر) با یک هزار و ۴۳۷ واحد، شرکت ارتباطات سیار ایران (همراه) با یک هزار و ۲۹۵ واحد، فولاد خوزستان (فخوز) با یک هزار و ۱۱۱ واحد و نفت بهران (شبهرن) با ۹۲۰ واحد بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص بورس داشتند.

در مقابل نماد صنایع پتروشیمی خلیج فارس (فارس) با پنج هزار و ۳۲۹ واحد، فولاد مبارکه اصفهان (فولاد) با پنج هزار و ۱۲۲ واحد، ملی صنایع مس ایران (فملی) با سه هزار و ۸۶۸ واحد، گسترش نفت و گاز پارسیان (پارسان) با یک هزار و ۷۷۰ واحد، س. نفت و گاز پتروشیمی تامین (تاپیکو) با یک هزار و ۷۲۹ واحد، معدنی و صنعتی چادرملو (کچاد) با یک هزار و ۲۳۴ واحد، گروه مپنا (رمپنا) با یک هزار و ۲۱۴ واحد، توسعه معادن و فلزات (ومعادن) با یک هزار و ۱۵۱ واحد، پتروشیمی جم (جم) با ۸۸۲ واحد و پارس خودرو (خپارس) با ۶۷۷ واحد تاثیر منفی بر شاخص داشتند.

برپایه این گزارش، دیروز نماد فولاد مبارکه اصفهان، ملی صنایع مس ایران، گروه دارویی برکت، سرمایه‌گذاری غدیر، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی، گروه پتروشیمی س. ایرانیان و پالایش نفت بندرعباس در گروه نمادهای پربیننده قرار داشتند. گروه فرآورده‌های نفتی هم در معاملات دیروز صدرنشین برترین گروه‌های صنعت شد و در این گروه ۵۰۸ میلیون و ۱۲۸ هزار برگه سهم به ارزش ۲۶ هزار و ۳۱۲ میلیارد ریال داد و ستد شد. 

   آخرین وضعیت شاخص فرابورس

شاخص فرابورس نیز بیش از ۹۲ واحد کاهش داشت و روی کانال ۲۰ هزار و ۱۱۲ واحد ثابت ماند. همچنین در این بازار دو میلیارد و ۷۷۱ میلیون برگه سهم به ارزش ۵۸ هزار و ۴۸۴ میلیارد ریال داد و ستد شد. همچنین بنابر این گزارش، نمادهای پتروشیمی مارون (مارون)، سهامی ذوب آهن اصفهان (ذوب)، پتروشیمی تندگویان (شگویا)، بانک دی (دی)، پلیمر آریا ساسول (آریا)، گروه توسعه مالی مهر آیندگان (ومهان)، فرابورس ایران (فرابورس)، صنایع ماشین‌های اداری ایران (مادیرا)، نیروگاه زاگرس کوثر (بزاگرس)، س. توسعه و عمران استان کرمان (کرمان)، تولید نیروگاه دماوند و پتروشمی غدیر (شغدیر) تاثیر مثبت بر شاخص این بازار را داشتند. نماد سنگ آهن گهرزمین (کگهر)، سرمایه‌گذاری صبا تامین (صبا)، پتروشیمی زاگرس (زاگرس)، فولاد هرمزگان جنوب (هرمز)، شرکت آهن و فولاد ارفع (ارفع)، پالایش نفت لاوان (شاوان)، توسعه مولد نیروگاهی جهرم (بجهرم)، بیمه پاسارگاد (بپاس)، اعتباری ملل (وملل) و پالایش نفت شیراز (شراز) تاثیر منفی بر شاخص این بازار همراه بودند. 

    رشد طلایی معاملات فرابورس در تیرماه

از سوی دیگر، به گزارش روابط عمومی فرابورس ایران، فرابورس ایران در ادامه رکوردشکنی‌های خود از آغاز سال ۹۹، یک ماه طلایی دیگر را در تیرماه پشت سر گذاشت و به ترتیب با رشد ۳۸ و ۳۳ درصدی شاخص کل و ارزش بازار روبه رو شد و در همین حال افزایش چشمگیر معاملات را نیز در این ماه تجربه کرد. در ماه گذشته (تیر) عرضه اولیه سهام دو شرکت جدید به نام‌های سرمایه‌گذاری پویا و رایان هم‌افزا به ترتیب در بازار اول و دوم فرابورس رقم خورد. همچنین نماد معاملاتی شرکت بیمه زندگی خاورمیانه که از بازار پایه زرد به بازار اول ارتقا یافته بود، با موفقیت در بازار جدید گشایش یافت.

همچنین در ادامه پذیره‌نویسی واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق سرمایه‌گذاری اعتماد داریک و صندوق سرمایه‌گذاری آوای معیار نیز در بازار سوم در تیرماه انجام شد. ماه گذشته شاخص کل فرابورس با ایستادن بر قله ۱۹ هزار و ۵۴۴ واحد در آخرین روز کاری تیرماه، به بازدهی ۱۹۷ درصدی از آغاز سال رسید، همزمان ارزش بازار فرابورس افزایش ۱۷۵ درصدی را از ابتدای سال ۹۹ تجربه کرد. علاوه براین در ۲۳ روز کاری ماه گذشته، روزانه سه هزار و ۲۲۳ میلیون ورقه بهادار به ارزش ۸۰ هزار و ۲۵۰ میلیارد ریال دادوستد شد.

     نگاهی به معاملات تیرماه فرابورس

 تیرماه معامله‌گران و سرمایه‌گذاران در مجموع ۷۴ هزار و ۱۲۸ میلیون ورقه بهادار را به ارزش بیش از یک میلیون و ۸۴۵ هزار و ۶۷۲ میلیارد ریال دادوستد کردند که این میزان دادوستد در ۲۵ میلیون و ۴۷۲ هزار نوبت رقم خورد. حجم معاملات در مقایسه با تیرماه ۹۸ رشد ۱۰۲ درصدی را تجربه کرد و ارزش این دادوستدها با افزایش ۹۲۰ درصدی روبرو شد. تمامی بازارهای فرابورسی نیز اعم از سهام و اوراق عملکرد سبز و مثبتی را در ماه گذشته شاهد بودند. بیشترین افزایش حجم و ارزش معاملات به بازار SME در این ماه اختصاص یافت و پس از آن بازار ابزارهای نوین مالی با ۴۴۴ درصد افزایش حجم معاملات در جایگاه دوم قرار گرفت و بازار دوم نیز با رشد یکهزار و ۴۶۷ درصدی ارزش دادوستدها، بالاترین میزان رشد ارزش معاملات را پس از بازار SME به ثبت رساند.

بنابر این گزارش، ماه گذشته ارزش معاملات خرد بازار سهام شامل معاملات در بازارهای اول، دوم، پایه، اختیار معامله و SME به رقم یک میلیون و ۳۴۰ هزار و ۱۳۳ میلیارد ریال رسید. 

گروه فلزات اساسی با مبادلاتی به ارزش ۱۵۹ هزار و ۸۸۹ میلیارد ریال ۱۲ درصد از ارزش کل معاملات بازار سهام را در اختیار گرفت و در جایگاه نخست ایستاد. صنعت سرمایه‌گذاری‌ها نیز سهم ۱۰ درصدی را به خود اختصاص داد و در مرتبه دوم نشست. به ترتیب صنعت «بانک‌ها و موسسات اعتباری»، «محصولات شیمیایی» و «عرضه برق، گاز، بخار و آب گرم» نیز در رتبه‌های سوم تا پنجم قرار گرفتند.

 

ارسال نظر