اخبار

۱۳۹۹/۰۵/۰۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۲۶۸

لایحه افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده  در  بورس 

معاون پارلمانی رییس‌جمهور گفت: لایحه «افزایش سرمایه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار یا فرابورس ایران از طریق صرف سهام با سلب حق‌تقدم» با قید دوفوریت به مجلس شورای اسلامی تقدیم شده است. «حسینعلی امیری» در توضیح ضرورت تقدیم این لایحه گفت: در راستای تقویت و مدیریت عرضه سهام شرکت‌ها در بازار سرمایه و تامین مالی بیش از پیش شرکت‌های بورسی در بازار سرمایه از طریق افزایش سرمایه با استفاده از سرمایه‌های خرد تزریق شده به آن، لایحه تقدیم مجلس شورای اسلامی شد. وی افزود: با عنایت به روند صعودی شاخص کل و ارزش معاملات در بازار سرمایه کشور از ابتدای سال ۱۳۹۸ و در ماه‌های ابتدایی سال ۱۳۹۹ و همچنین استقبال گسترده سرمایه‌گذاران در این حوزه، این امر ظرفیت جدیدی را در اقتصاد کشور ایجاد می‌کند که بهره‌گیری از آن می‌تواند آثار مثبتی را به دنبال داشته باشد.  معاون پارلمانی رییس‌جمهور ادامه داد: از این رو برای تشویق شرکت‌های پذیرفته شده در بورس به افزایش سرمایه از طریق «صرف سهام (یعنی فروش سهام با قیمتی بالاتر از قیمت اسمی سهام) » با «سلب حق تقدم» در نظر گرفتن مشوق مالیاتی می‌تواند موجب تشویق شرکت‌ها به افزایش سرمایه از این طریق شود.  امیری اظهار کرد: بنابراین می‌توان علاوه بر تحقق افزایش سرمایه شرکت‌های بورسی، به منظور تامین دولت و کاهش تصدی‌گری آن در شرکت‌های بورسی نیز بهره گرفت.

کاهش ۲۰ درصدی کارمزد معاملات  بورس

طبق مصوبه سازمان بورس کارمزد معاملات از دیروز، چهارشنبه، ۲۰ درصد کاهش یافته و ۳۰ درصد از درآمد ناشی از کارمزد معاملات نیز به حساب صندوق سرمایه گذای مشترک توسعه بازار سرمایه واریز می‌شود. طبق مصوبه سازمان بورس و اوراق بهادار که به مدیران عامل بورس، فرابورس، سپرده‌گذاری مرکزی، مدیریت فناوری و رایان بورس ابلاغ شده، کارمزد معاملات در بورس از دیروز (چهارشنبه، یکم مرداد) ۲۰ درصد کاهش می‌یابد. هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار این تصمیم را با هدف کاهش هزینه‌های سرمایه‌گذاری، تشویق سرمایه‌گذاران فعال در بازار سرمایه و انجام اقدامات لازم به منظور حمایت از حقوق و منافع سرمایه‌گذاران در بازار اوراق بهادار اتخاذ کرده است. همچنین بر اساس این مصوبه، ۳۰ درصد از درآمد ناشی از کارمزد معاملات در بورس، فرابورس و شرکت‌های کارگزاری به‌صورت روزانه به حساب صندوق سرمایه گذای مشترک توسعه بازار سرمایه واریز می‌شود.

جشن بورسی در اروپا

شاخص‌های بورسی اروپایی، توافق سران اتحادیه اروپا برای احیای اقتصادی را جشن گرفتند. به گزارش بلومبرگ، هر چند که اخبار مثبتی در زمینه دارویی و کاهش سرعت شیوع کرونا در جهان به گوش می‌رسد اما دولت‌ها کماکان به حمایت‌های اقتصادی و مالی خود از بازارها و کسب و کارها ادامه می‌دهند. پس از رونمایی از بسته‌های محرک جدید در کره جنوبی و ژاپن، سران اتحادیه اروپا نیز بر سر یک بسته حمایتی ۷۵۰ میلیارد یورویی به توافق رسیدند.در امریکا، رایزنی بین کنگره و دولت بر سر اجرا و تامین مالی یک بسته حمایتی دیگر آغاز شده است. دولت در مرحله قبلی یک بسته عظیم سه تریلیون دلاری را اجرایی کرد که شامل تخصیص اعتبار به کسب و کارهای مختلف و ارایه یارانه مستقیم به خانوارهای امریکایی می‌شد. هر چند احتمالا بسته جدید از نظر ارزش مانند بسته قبلی نخواهد بود اما مقامات دولت ترامپ آن را برای احیای رشد اقتصادی مهم می‌دانند. چاک کارلسون- مدیر اجرایی موسسه «هوریزن اینوستمنت سرویس» گفت: این اقدامات ارزشمند هستند و معامله گران را به این نتیجه می‌رسانند که قرار است دیر یا زود وضعیت اقتصادی جهان بهتر شود. وقتی چرخه رشد از سر گرفته می‌شود عملکرد بازارها نیز بهتر خواهد بود. دانشگاه آکسفورد از موفقیت‌آمیز بودن نتایج اولیه واکسن ضدکرونایی خود و تقویت سطح ایمنی بدن افراد آزمایش شونده خبر داده است. تقریبا در بدن تمامی داوطلبانی که تزریق واکسن به آنها از ماه آوریل انجام شده، سطح ایمنی ارتقا یافته است. قرار است آزمایشات به سطح گسترده‌تری در کشورهای دیگر نیز ادامه یابد و در صورتی که همه‌چیز به خوبی پیش برود، تا پایان سال این واکسن وارد مرحله تولید انبوه شود. تاکنون بیش از ۱۵ میلیون و ۹۴ هزار و ۶۳۰ مورد ابتلا به کرونا گزارش شده است که در این بین ۶۱۹ هزار و ۵۲۰ نفر جان خود را از دست داده‌اند. در بین کشورهای مختلف، بالاترین تلفات مربوط به امریکا با ۱۴۴ هزار و ۹۵۳ نفر، برزیل با ۸۱ هزار و ۵۹۷ نفر، انگلیس با ۴۵ هزار و ۴۲۲ نفر، مکزیک با ۴۰ هزار و ۴۰۰ نفر و ایتالیا با ۳۵ هزار و ۷۳ نفر بوده است. از سوی دیگر اما تنش‌ها بین چین و امریکا و متحدانش سر مساله هنگ کنگ بیش از پیش بالا گرفته است. وزارت خزانه داری امریکا با صدور بیانیه‌ای اعلام کرد ۱۱ شخصیت حقیقی و حقوقی چینی را به اتهام نقض حقوق مسلمانان اویغور به فهرست تحریمی خود افزوده است.  برخی از رسانه‌ها همچنین از احتمال اعمال ممنوعیت مسافرتی برای شماری از مقامات ارشد حزب کمونیست چین و خانواده‌هایشان به خاک امریکا خبر داده‌اند. انگلیس نیز از به تعلیق درآمدن لایحه استرداد مجرمان با هنگ‌کنگ خبر داد. پیش‌تر نیز این کشور اعلام کرده بود غول فناوری هوآوی چین را از پروژه توسعه شبکه اینترنت نسل ۵ این کشور کنار خواهد گذاشت. سفیر چین در انگلیس گفته است کشورش انتظار دارد انگلیس در امور داخلی‌اش دخالت نکند.

 

ارسال نظر