آمار معاملات

۱۳۹۹/۰۴/۳۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۱۸۹

ورود شاخص بورس به کانال یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد

شاخص بورس امروز برای نخستین‌بار وارد کانال یک میلیون و ۹۰۰ هزار واحد شد. به گزارش ایسنا، معاملات امروز بازار سرمایه در حالی به پایان رسید که شاخص کل این بازار با ۵۹ هزار و ۷۷۰ واحد رشد 

به رقم یک میلیون و ۹۲۴ هزار واحد رسید. شاخص کل با معیار هم وزن نیز با ۱۱ هزار و ۲۷۲ واحد صعود رقم ۵۱۲ هزار و ۴۶۹ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار یک میلیون معامله به ارزش ۱۹۰ هزار و ۱۹۰ میلیارد ریال انجام دادند. پالایش نفت اصفهان، فولاد مبارکه اصفهان، صنایع پتروشیمی خلیج فارس، پارس خودرو، ایران خودرو، سرمایه‌گذاری گروه توسعه ملی و معدنی و صنعتی گلگهر نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی بورس گذاشتند و گلوکزان، بانک تجارت، فولاد مبارکه اصفهان، سرمایه‌گذاری غدیر، گسترش سرمایه‌گذاری ایران خودرو، صنایع پتروشیمی خلیج فارس و گروه دارویی برکت نمادهای پربیننده این بازار بودند. شاخص کل فرابورس نیز ۳۹۵ واحد رشد و رقم ۱۹ هزار و ۷۱۷ واحد را ثبت کرد. معامله‌گران این بازار ۸۸۹ هزار معامله به ارزش ۶۹ هزار و ۵۶۲ میلیارد ریال انجام دادند. سنگ آهن گوهرزمین، سهامی ذوب‌آهن اصفهان، پتروشیمی تندگویان، پتروشیمی زاگرس، هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه، فولاد هرمزگان جنوب و سرمایه‌گذاری صباتامین نسبت به سایر نمادها بیشترین تاثیر مثبت را روی فرابورس گذاشتند. لیست نمادهای پربیننده این بازار هم از صنایع ذوب‌آهن اصفهان، بانک دی، هتل پارسیان کوثر اصفهان، سیمان لار سبزوار، کشت و صنعت شهداب ناب خراسان، س. توسعه و عمران استان کرمان و صنایع ماشین‌های اداری ایران تشکیل شده‌اند.

افزایش سهام شناور آزاد شرکت‌های بورسی در دستور کار

هیات وزیران، امروز مصوب کرد تا تمامی دستگاه‌های اجرایی به منظور افزایش سهام شناور آزاد (حداقل ۲۵ درصد) شرکت‌های تابعه، شرکت‌های دولتی، شرکت‌های تابع نهادهای عمومی غیردولتی، سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی همکاری‌های لازم را با وزارت امور اقتصادی و دارایی داشته باشند. به گزارش پایگاه خبری بازار سرمایه ایران؛ حسن قالیباف اصل، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان اینکه مصوبه ابلاغی هیات وزیران در خصوص افزایش سهام شناور آزاد شرکت‌ها به ۲۵ درصد، موجب عمق بخشی به بازار سرمایه و افزایش سهام شناوری شرکت‌ها می‌شود، گفت: هیات محترم وزیران، امروز مصوب کرد تا کلیه دستگاه‌های اجرایی همکاری‌های لازم را به منظور افزایش سهام شناور آزاد (حداقل ۲۵ درصد) شرکت‌های تابعه، شرکت‌های دولتی، شرکت‌های تابع نهادهای عمومی غیردولتی، سازمان‌ها و صندوق‌های بازنشستگی با وزارت امور اقتصادی و دارایی داشته باشند. وی با اشاره به اینکه این مصوبه ابزار خوبی را در اختیار بازار سرمایه قرار می‌دهد، تا ناشران بورسی و فرابورسی به تعهدات خود عمل کنند، تاکید کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار حداقل سهام شناور آزاد ۳۰ درصد را پیشنهاد داده بود که از این میزان، ۲۵ درصد به شرط آنکه کرسی مدیرتی شرکت حفظ شود، مورد تصویب قرار گرفت. سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: خرید سهام عرضه شده برای سایر دستگاه‌ها ممنوع است که این امر شناوری این میزان سهم را تضمین می‌کند؛ چراکه در صورت انجام چنین معامله‌ای، سازمان بورس و اوراق بهادار می‌تواند نسبت به ابطال آن اقدام کند. قالیباف اصل در خصوص ضمانت‌های اجرای این مصوبه تصریح کرد: سازمان برنامه و بودجه کشور مکلف است ماهانه ۵ درصد از تخصیص بودجه مصوب دستگاه‌هایی که متناسب با گزارش سازمان بورس، این تکلیف را انجام نداده‌اند، کاهش دهد. همچنین در صورتی که تا پایان مهرماه سال جاری، دستگاه‌ها و نهادهای مشمول، نسبت به عرضه سهام خود اقدام نکنند، سازمان خصوصی‌سازی مکلف است طبق شرایط بازار نسبت به فروش سهام تا نصاب‌های تعیین شده اقدام و گزارش آن را به سازمان بورس و اوراق بهادار ارایه کند.

بورس؛ جزو جدایی ناپذیر اقتصاد

اصلاح بازار، رفتاری است کاملا منطقی و اگر بازار رفتاری غیر از این داشته باشد، روندی غیراصولی و غیرکارشناسی خواهد داشت. جواد عشقی نژاد، در گفت‌وگویی با پایگاه خبری بازار سرمایه (سنا)، با بیان مطلب بالا اظهار داشت: به‌طور کلی، قیمت‌ها در بازار سرمایه نیاز به اصلاح دارند، به‌طوری که طی چند روز گذشته شاهد بودیم قیمت برخی سهم‌ها در بازار، روندی اصلاحی در پیش گرفتند و پیش بینی می‌کنم که در آینده‌ای نزدیک شرایط متعادل‌تری را داشته باشند. وی در این خصوص افزود: همان‌طور که شاهد بودیم، بسیاری از سهم‌ها که رشد چشمگیری داشتند، طی این روزها، با صف‌های فروش همراه شدند؛ البته که رفتارهای احساسی هم در برخی از این صف‌ها مشاهده می‌شود. اما تعادل خرید و فروش بسیار خوب است. عشقی نژاد با اشاره به مزایای صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام تصریح کرد: صندوق‌ها بهترین محل برای سرمایه‌گذاری سهامداران تازه وارد و همچنین افرادی است که فرصت کافی برای بررسی و تحلیل بازار سرمایه را ندارند. مدیرعامل سرمایه‌گذاری مدبران اقتصاد در خصوص عمق بخشی به بازار اشاره داشت: به نظر من موثرترین راه عمق بخشی به بازار، عرضه اولیه است چون بازارسرمایه جزیی جدا شده از اقتصاد کشور نیست. 

 

ارسال نظر