ETF محورها نیازمند اصلاح

۱۳۹۹/۰۴/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۱۰۳
ETF محورها  نیازمند اصلاح

گروه بورس|

معاملات نخستین روز از هفته جاری با افت قیمت‌ در نمادهای شاخص ساز آغاز شد. در این روز شاخص کل بورس تهران به میزان 32 هزار و 554 واحد افت کرد و به سطح یک میلیون و 809 هزار و 147 واحد رسید. این در حالی است که طی روز گذشته شاخص کل هم‌وزن مسیری متفاوت را پیش گرفت و ضمن افزایش 6 هزار و 631 واحدی به 478 هزار و 726 واحد رسید. 

در آخرین روز معاملاتی هفته گذشته تا حدودی میزان عرضه در بازار افزایش و به دلیل فشار فروش ایجاد شده، شاخص بورس با بیش از سه هزار واحد افت به معاملات پایان داد که این موضوع، زمینه‌ساز تردید درباره روند حرکت شاخص و احتمال قرار گرفتن بازار در مسیر اصلاح شده است. شاخص بورس در نخستین روز هفته گذشته، معاملات خود را با افزایش عرضه و بیش از ٣٧ هزار واحد افت آغاز و اکثر سهام حاضر در بازار را قرمزپوش کرد اما به مرور با جمع شدن صف‌های فروش و کاهش میزان عرضه تا حدودی از شتاب افت شاخص بورس کاسته و در نهایت معاملات در دقایق پایانی بازار با بیش از ١٢ هزار واحد افت خاتمه یافت.  در چند وقت اخیر با رشدهای غافلگیرکننده سهام شاخص‌ساز، شاهد رکوردشکنی‌های متوالی در این بازار بودیم و به دنبال چنین رشدهایی بازار در روز یکشنبه (٢٢ تیرماه) معاملات خود را بر خلاف روز سه‌شنبه با روند صعودی آغاز و به کانال یک میلیون و ٨٠٠ هزار واحد ورود کرد. با توجه به دست‌یابی بازار به رکوردی جدید و اظهارنظر اکثر کارشناسان مبنی بر مقاومت شاخص بورس در کانال یک میلیون و ٨٠٠ هزار واحد، معاملات از روز دوشنبه وارد فاز اصلاحی شد و بازار در این روز معاملات خود را با ١٢ هزار واحد افت آغاز کرد اما با گذشت نیمی از معاملات و حمایت حقوقی‌ها از بازار مسیر معاملات تغییر کرد و با بیش از ٩ هزار واحد افزایش در مرز کانال یک میلیون و ۸۲۲ هزار واحد قرار گرفت. تاکنون در این زمینه، کارشناسان نظر واحدی را نسبت به پیش‌بینی روند معاملات بورس در بازار هفته جاری ارایه نکرده‌اند که ممکن است این موضوع خود زمینه ساز ایجاد نگرانی و امکان انجام رفتارهای هیجانی از سوی سرمایه‌گذاران در بازار شود.

      سهام شاخص‌ساز در یک قدمی اصلاح

در این زمینه امیرعلی امیرباقری در گفت‌وگو با ایرنا اظهار داشت: در هفته‌ای که گذشت بر شدت عرضه‌ها در بازار افزوده شد و انتظار داریم این روند در روزهای آینده ادامه‌دار باشد. وی ادامه داد: میزان عرضه در نمادهای تاثیرگذار بر شاخص هم‌وزن شدت گرفت و از طرف دیگر شاهد یک واگرایی میان «شاخص کل» و «شاخص هم‌وزن» بودیم. امیرباقری خاطرنشان کرد: در بازار هفته‌ای که گذشت شاخص کل بر مدار یک سری از سهم‌های خاص کماکان به رشد خود ادامه داد که این موضوع منجر به اعتراض برخی از فعالان بازار شد و تا پایان هفته در انتظار از بین رفتن واگرایی ایجاد شده بین دو «شاخص کل» و «شاخص هم‌وزن» بودیم. این کارشناس بازار سرمایه گفت: رسیدن شاخص بورس به کانال یک میلیون و ٨٠٠ هزار واحد زمینه انتظار برای اصلاح درون کانالی شاخص بورس را ایجاد کرد که به دنبال این اتفاق احتمال افزایش عرضه در کلیت بازار هفته جاری و هفته آینده وجود دارد. وی افزود: سهام شرکت‌هایی که قرار است در صندوق‌های ETF عرضه شوند به دلیل تجربه رشدهای چند برابری اخیر، اکنون نیاز به اصلاح دارند که به احتمال زیاد در بازار هفته جاری شاهد اصلاح در این نوع سهام و شاخص کل خواهیم بود.

    افزایش عرضه در بازار هفته جاری

امیرباقری با تاکید بر اینکه در هفته منتهی به یکم مرداد بر شدت عرضه‌ها در بازار افزوده خواهد شد، گفت: به احتمال زیاد کلیت بازار وارد یک فرآیند اصلاحی خواهد شد اما سهامداران نباید نگرانی چندانی را از این اصلاح داشته باشند و می‌توانند از این فرصت برای اصلاح پرتفوی خود استفاده کنند تا در رالی بعدی صعود بازار از رشد شاخص بورس منتفع شوند. این کارشناس بازار سرمایه افزود: اکنون روند معاملات در بازار بیشتر از آنکه متاثر از نرخ‌های کامودیتی جهانی باشد متاثر از عدم وجود بازارهای جایگزین برای سرمایه‌گذاری و نرخ ارز در بازار داخلی است. وی اظهار داشت: پیش‌بینی‌های انجام شده از بازار ارز حاکی از آن است که نرخ دلار در روزهای آینده با ثبات قیمتی همراه خواهد شد و به احتمال زیاد وارد یک روند اصلاحی می‌شود که این موضوع هم می‌تواند بازار سرمایه را تحت تاثیر خود قرار دهد.

امیرباقری با تاکید بر آنکه در وضعیت کنونی، نرخ ارز از جمله مسائل تاثیرگذار بر بازار سرمایه تلقی می‌شود، گفت: این موضوع می‌تواند به دلیل ایجاد تورم انتظاری، بالا بردن نرخ بازده مورد انتظار و افزایش اهرم سودآوری شرکت‌هایی که فروش دلاری دارند بر کلیت بازار بورس تاثیرگذار باشد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: اکنون قیمت کنونی سهام می‌تواند منعکس کننده نرخ دلار بیش از قیمت‌های فعلی باشد که در صورت اصلاح قیمت دلار بر کلیت قیمت سهام موجود در بازار و روند اصلاحی آنها تاثیرگذار خواهد بود.

  توصیه به سهامداران

وی سهامداران حاضر در بورس را مورد خطاب قرار داد و گفت: سهامداران باید به‌طور حتم در زمان ورود بازار به فاز اصلاحی از رفتارهای هیجانی جلوگیری و بر مبنای کلیات اقتصاد اعم از نرخ بازده مورد انتظار، پیش‌بینی از قیمت ارز و کلیت فضای سیاسی اقدام به سرمایه‌گذاری در بورس کنند.

 به گفته امیرباقری، سهامداران نباید صرفا جهت جریان نقدینگی را ملاک برای ورود سرمایه‌های خود به بازار و سرمایه‌گذاری در این بازار قرار دهند. این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: توصیه ما به سرمایه‌گذاران تازه‌وارد این است به جای ورود سرمایه‌های خود به صورت مستقیم در بازار، به‌طور حتم از خدمات صندوق‌های سرمایه‌گذاری مشترک استفاده کنند و سرمایه خود را در اختیار یک تیم حرفه‌ای قرار دهند تا از این طریق مانع از ضرر و زیان‌های احتمالی در بازار شوند. وی گفت: سرمایه‌گذاران در صورت عدم آشنایی با فضای سرمایه‌گذاری در بازار بورس ممکن است به‌شدت از این بازار متضرر شوند زیرا اکنون بازار به ارقامی رسیده که مطمئنا سبدگردانی سهام نیازمند افرادی حرفه‌ای است.

  اصلاح، لازمه بازگشت رشد  پرشتاب شاخص بورس

امیرباقری اصلاح برای روند کنونی بازار را لازمه رشد پرشتاب بازار دانست و افزود: یک روند متعادل افزایشی بلندمدت بسیار بهتر از رشد پرشتاب کوتاه‌مدت و در نهایت خروج سرمایه از بدنه بازار سرمایه و متورم‌سازی سایر بازارها است که در این زمینه مسوولان سیاست‌گذار باید تمرکز بیشتری را به این امر داشته باشند. این کارشناس بازار سرمایه اظهار داشت: شائبه‌ای در فضای جامعه به وجود آمده مبنی بر اینکه رشد پیاپی بازار سرمایه با افزایش نرخ بازده مورد انتظار سرمایه‌گذاران باعث ایجاد تورم در سایر بخش‌های اقتصاد می‌شود، این شبهه اساسا مبنای علمی ندارد و صرفا برداشت افراد مبتنی بر شنیده‌ها و شایعات است. وی گفت: روند صعودی بازار سرمایه ناشی از دو عامل عدم وجود بازارهای جایگزین برای سرمایه‌گذاری و افزایش نرخ ارز است که هر دو عامل، عامل افزایش کلیت بازار سرمایه و زمینه‌ساز رشد شتابان قیمت‌ها در فضای بازار سرمایه است. 

   فشار فروش‌ در بازار هفته جاری طبیعی است

امیرباقری افزود: بعد از رشدهای چندین برابری، شناسایی سود برای سرمایه‌گذاران و سهامداران حقیقی و حقوقی امری بدیهی است، بنابراین فشار فروش‌هایی که هفته آینده و هفته نخست مرداد ماه در کلیت بازار سرمایه ایجاد می‌شود، طبیعی است و نباید سرمایه‌گذاران چندان نگران وضع معاملات بازار در چند روز آینده شوند.

این کارشناس بازار سرمایه با امید بر اینکه بعد از رشدهای پیاپی چند وقت اخیر باید فرصت استراحت به بازار داده شود، گفت: در صورت ایجاد اصلاح در بازار می‌توان شاهد روند افزایشی بلندمدت بازار، ورود سرمایه‌های خرد به بدنه بازار سرمایه و یافتن جایگاه بازار سرمایه بعد از سال‌ها نزد عموم مردم باشیم.

 

ارسال نظر