‌بورس در راه شاخص 2,2 میلیون واحدی

۱۳۹۹/۰۴/۲۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۰۶۱
‌بورس  در راه شاخص  2,2 میلیون واحدی

گروه بورس|

بازار سرمایه در هفته‌ای که گذشت، به رغم سعود اندک شاخص کل، نتوانست با قدرت قبلی در مسیر صعودی قبلی به پیش برود. همین امر سبب شد تا در طول این هفته بسیاری از کارشناسان بازار سرمایه از لزوم اصلاح قیمت‌ها در این بازار سخن بگویند.

آنطور که به نظر می‌آید در شرایط توقف بسیاری از نمادها برای برگزاری مجمع عمومی سالانه برخی از سرمایه‌گذاران به خصوص آنهایی که در طول چند ماه اخیر به رشد شتایان قیمت‌ها عادت کرده‌اند، تحمل چشم پوشی از سود آوری سایر نمادهای متوقف نشده را نداشته باشند.  شرکت مشاور سرمایه‌گذاری با بررسی روند معاملات روز چهارشنبه بازار سهام از انتظار ورود شاخص به کانال ۲.۲ میلیون واحدی پس از یک استراحت موقت با تکیه بر سه عامل خبر داد. به گزارش بورس پرس، این با بررسی روند معاملات آخرین روز کاری این هفته بازار سهام اعلام کرد: روز چهارشنبه نیز همچون چند روز گذشته شاهد معاملات چند نوبتی در بازار بودیم. بدون لحاظ معاملات «خودرو و خساپا» شاخص کل با کاهش 1898 واحدی به کانال یک میلیون و 843 هزارتایی و شاخص هم وزن با افزایش 384 واحدی به کانال 481 هزار و 245 واحد رسیدند. نماد‌های «فارس و شتران» بیشترین تاثیر مثبت و نمادهای «پارسان و شپنا» بیشترین تاثیر منفی را بر شاخص کل داشتند. ارزش معاملات بورس و فرابورس 22.9 و 5 هزار میلیارد تومان بود. بیشترین ارزش معاملات متعلق به نمادهای «شستا و شبندر» با 1.8 و 1.6 هزار میلیارد تومان بود. در گروه بانکی «وبملت» متعادل بود اما «وتجارت و وبصادر» خریداران قوی داشتند و در محدوده مثبت 4 درصد معامله شدند. در گروه فلزات «فولاد» روز گذشته با توجه به تغییرات بیش از 50 درصدی قیمت سهام به منظور برگزاری کنفرانس اطلاع‌رسانی توسط ناشر متوقف شد. «فملی» نیز که در ابتدای بازار خریداران قوی داشت با فشار فروش مواجه شد و در انتها در محدوده منفی 4 درصد معامله شد. در پالایشی‌ها «شپنا» که در نیمه دوم بازار معامله شد با افزایش تعداد فروشندگان مواجه شد و به صف فروش نیز رسید. «شبندر» در ابتدا صف خرید داشت اما با افزایش عرضه در نهایت در محدوده منفی 1.5درصد معامله شد در حالی که قیمت پایانی سهم مثبت 4.4 درصد بود. «شتران» اما با صف خرید قوی به کار پایان داد. در هفته‌های اخیر روزانه حدود ۱۰۰۰ تا ۱۵۰۰ میلیارد تومان منابع نقدی جذب بازارسرمایه شده است. همانطور که انتظار داشتیم با افزایش ارزش معاملات، ورود نقدینگی و حمایت دولت، شاخص کل از مقاومت ۱.۸ میلیون واحد عبور کرد. در حال حاضر انتظار داریم شاخص کل با ادامه ورود نقدینگی، افزایش نرخ دلار و افزایش تعداد سهامداران، پس از یک استراحت موقت به سمت 2.2 میلیون واحد حرکت کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد در حالی که تنها یک ماه و نیم از آغاز احراز هویت غیرحضوری می‌گذرد، بیش از یک میلیون و ۱۰۰ هزار نفر با استفاده از سامانه سیگنال احراز هویت شده‌اند. این موضوع نوید‌دهنده توجه مردم به بورس و تمایل برای سهامداری و کسب سود است.

      وضعیت بازارهای جهانی و رقیب  

در آخرین روز کاری این هفته کامودیتی‌ها نوسان اندکی داشتند. مس به 6484 دلار، روی به 2215 و هر انس طلا به 1817 دلار رسید. هر بشکه نفت برنت نیز بالاتر از 43 دلار معامله می‌شود و نفت خام WTI نیز در محدوده 40.9 دلار در هر بشکه داد و ستد می‌شود. بررسی بازارهای رقیب نیز نشان می‌دهد نرخ هر دلار امریکا در محدوده 23 هزار و 930 تومان معامله می‌شود. روز چهارشنبه صرافی ملی نرخ فروش دلار را 22 هزار و 950 تومان اعلام کرد. قیمت سکه نیز حدود 10 میلیون و 840 هزار تومان گزارش شده است.

شورای پول و اعتبار در تصمیمی تازه با پیشنهاد بانک مرکزی برای افزایش تنوع سپرده‌های بانکی موافقت کرد که طی آن سود ۱۰ تا ۱۸ درصدی به پنچ نوع سپرده تعلق می‌گیرد .اگرچه افزایش نرخ سود بانکی می‌تواند در حالت عادی و در زمانی که بازده سایر بازارها منابع قابل توجهی را به سمت بازار پول گسیل کند، با این حال به نظر می‌رسد در شرایط فعلی که نرخ تورم انتظاری ارقامی بسیار بیشتر از آنچه که سیاست‌گذاران پولی مد نظر دارند را نشانه گرفته است، افزایش نرخ سود بانکی نتواند نقشی مهم در خروج نقدینگی از بازار سهام ایفا کند.  به گزارش سنا، هفتمین رشد هفتگی شاخص کل بورس تهران، این بار با افزایش ۵ درصدی این نماگر در هفته منتهی به ۲۵ تیرماه ثبت شد. شاخص هم وزن اما باز هم از شاخص کل عقب افتاد و معاملات هفتگی خود را با افزایش ۰.۵ درصدی پشت سر گذاشت. با این وجود گروه‌های کوچک بازار در صدر جدل بازدهی ایستادند. در این میان بیشترین رشد هفتگی از آن گروه زغال سنگ با تک سهم «کطبس» شد. نماد معاملاتی شرکت زغال سنگ نگین طبس تمام روزهای معاملاتی این هفته را با صف خرید به پایان رساند. گروه حمل و نقل دیگر صنعت پربازده بورس تهران در این هفته بود که با رشد ۲۰.۵ درصد شاخص صنعت همراه شد. بیشترین سهم از رشد این صنعت اما به نام نماد معاملاتی شرکت کشتیرانی ثبت شد.

گروه‌های بزرگ اما این هفته با وجود رشد خوب قیمت، صدرنشین نشدند. بهترین عملکرد در میان این گروه‌ها از آن گروه فلزات اساسی شد. این گروه در این هفته رشدی معادل ۱۰.۸ درصد را ثبت کرد. پس از آن پتروشیمی‌ها بودند که با رشد ۷ درصدی در میان کامودیتی‌ها خودنمایی کردند. بیشترین ارزش معاملات هفتگی بورس تهران نیز به فلزی‌ها با دادوستد ۱۳ هزار میلیارد تومانی اختصاص پیدا کرد.

در آخرین روز معاملاتی این هفته تمام ذینفعان زنجیره فولاد دور هم جمع شدند و مباحث مربوط به تعدیل ضرایب سنگ آهن دانه بندی، گندله، کنسانتره و شمش فولاد مطرح شد. این جلسه با اعتراض فولادی‌ها به حضور نمایندگان معدنی‌ها (خارج از مدیران عامل شرکت‌ها) و عدم دعوت از انجمن فولاد آغاز شد. شنیده‌ها حاکی از آن است که پس از بحث و بررسی‌های فراوان اعلام نتیجه نهایی به توافق فولادی‌ها و معدنی‌ها حداکثر تا یکشنبه آینده موکول شد و در غیر اینصورت معاونت معدنی نظر کارشناسی خود را به عنوان تصمیم نهایی اعلام خواهد کرد.

خودرویی‌ها نیز معاملات هفتگی خود را با رشد ۱۲.۹ درصدی پشت سر گذاشتند. دو غول خودروساز بورس تهران این هفته نیز در کانون توجهات قرار داشتند و نقدینگی قابل توجهی را نیز جذب کردند. با نزدیک شدن به روزهای پایانی تیرماه به احتمال زیاد در هفته جاری با موجی از توقف‌ها و بازگشایی‌ها مواجه خواهیم بود. یکی از گروه‌های منفی بورس تهران در این هفته گروه محصولات دارویی بود که با افت ۵.۷ درصدی مواجه شد. در پایان این هفته اما «دتولید»، نامه تایید رسمی سازمان غذا و دارو و ستاد کرونا و ورود دارو فاویپیراویر به لیست دارویی کشور را روی سامانه کدال منتشر کرد. این شرکت دارویی در شفاف‌سازی اعلام کرد هر دوز این دارو ۲ میلیون تومان بوده که به تعداد یک میلیون دوز مواد اولیه خریداری شده و بخش قابل توجهی تولید و در شرکت موجود و آماده عرضه است. «دلقما» نیز در اطلاعیه‌ای مشابه خبر از تولید این داروی موثر در بهبود بیماران مبتلا به کرونا خبر داد.

منفی‌ترین گروه بورسی اما در هفته مورد بررسی، گروه فنی و مهندسی با افت ۱۴.۵ درصد بود. «رمپنا» بیشتر افت این گروه را رقم زد و در تمامی روزهای این هفته گرفتار صف فروش بود.


 

ارسال نظر