شرکت‌های لیزینگ، غول‌های آینده بورس

۱۳۹۹/۰۴/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۹۰۲۴
شرکت‌های لیزینگ، غول‌های آینده بورس

گروه بورس|

در ماه‌های اخیر توجه فعالیت شرکت‌ها در بازار سرمایه به دلیل افزایش اقبال عمومی نسبت به بازار سرمایه بیشتر شده است. دلیل این امر رخوت بازارهای موازی  و سهل الوصول بودن معاملات در بازارهای مالی کشور است که سبب شده تا با کندی کسب و کارها و مشکلات ناشی از رکود اقتصادی خیل عظیمی از سرمایه را به سمت بازار سرمایه گسیل کند. 

اگرچه در طول همین مدت رشد ورود نقدینگی منجر به تضعیف نگاه بنیادی و تحلیلی نسبت به بسیاری از نمادها شده است با این حال ورود 50 میلیون سهامدار سهام عدالت شرایطی را رقم زده تا فعالان بازار سهام نسبت به توسعه بلندمدت بازار سرمایه امید وار باشند. یکی از شرایطی که می‌تواند در بلندمدت به تحقق این مهم کمک کند، بهبود فضای کسب و کار است. در حال حاضر یکی از صنایعی که به نظر می‌آید با توجه به تغییرات پیش رو نقش پررنگی در ارتقای معیارهای توسعه کسب و کار داشته باشد، صنعت لیزینگ است.

با توجه به مصوبه جدید شورای فقهی بانک مرکزی که طبق آن اجاره عملیاتی توسط شرکت‌‎های لیزینگ از جهت انطباق با موازین شرعی مورد تایید قرار گرفته است، دبیرکل انجمن ملی لیزینگ ایران اعلام کرد: حیات اقتصاد و گردش سالم نقدینگی می‌تواند در گرو قراردادهای لیزینگ عملیاتی باشد و در صورت اجرا شدن این قرارداد در شرکت‌های لیزینگ، این شرکت‌ها به طرز قابل توجهی دگرگون شده و غول‌های آینده بازار سرمایه خواهند بود. همچنین، سهام این شرکت‌ها در ردیف سهام‌های ارزشمند قرار می‌گیرد.

به گزارش ایسنا، محمدهادی موقعی درباره لیزینگ عملیاتی و تاثیرات آن بر اقتصاد، توضیح داد: لیزینگ عملیاتی همان قرارداد اجاره‌های عادی است که در میان افراد جامعه و بنگاه‌های اقتصادی به صورت پراکنده رواج دارد که رایج‌ترین آن قرارداد اجاره املاک مسکونی و اداری است. دارایی‌های دیگری در ایران چون دستگاه‌های راه‌سازی، معدنی و ساختمانی یا دستگاه‌های چاپ گران قیمت،‌ام ار‌ای و سایر دستگاه‌های درمانی گران‌قیمت و... نیز در قالب قرارداد اجاره عادی مورد استفاده قرار می‌گیرند. از سال ۱۳۸۶ که دستورالعمل اجرایی لیزینگ توسط بانک مرکزی ابلاغ شد و سپس در 14/۱۰/۹۵ که اصلاحیه آن نیز به تصویب شورای پول و اعتبار رسید، انعقاد این قرارداد برای شرکت‌های لیزینگ منع شده است.

وی ادامه داد: سرانجام با مذاکرات انجام شده با بانک مرکزی و اعضای کمیته فقهی این قرارداد برای نهاد مجاز پولی و اعتباری چون شرکت لیزینگ مجاز شد؛ اما باید پیشنهاد کمیته فقهی بانک مرکزی تبدیل به مصوبه شورای پول و اعتبار شود تا قابل اجرا باشد. تکنیک اصلی این قراردادها این است که برای درآمدزایی از دارایی‌ها نباید تنها مالک بود بلکه کافی است متخصص استفاده از یک دارایی باشید.

  ترازنامه سبک اما کارآمد 

برای مستاجران شرکتی

دبیرکل انجمن ملی لیزینگ ایران درباره مکانیزم تاثیر این قراردادها بر صورت‌های مالی شرکت لیزینگ، گفت: ابتدا ارزش دارایی‌های ثابت خریداری شده یا تعهد شده برای اجاره در ترازنامه آنها می‌نشیند و ارزش شرکت را بالا می‌برد. دوم اینکه این دارایی‌ها منشأ جریانات نقدی پایدار و مداوم خواهند بود و شرکت لیزینگ را در مسیر سودآوری قرار می‌دهند و در آخر اینکه در شرایط تورمی، دارایی‌هایی که پول خلق کرده‌اند، باز هم پس از استهلاک دارای ارزش روز هستند و مجدد سهام شرکت لیزینگ دارای ارزش ذاتی بالایی خواهد بود.

به گفته وی، قراردادهای لیزینگ عملیاتی در بخش ساختمان غیرمسکونی سودآورتر است زیرا، در این بخش‌ها دارایی‌ها منشأ درآمدزایی و خلق جریانات نقدی هستند و به همین دلیل وقتی مستاجر از محل درآمدهای حاصل از دارایی اجاره را می‌پردازد. همچنین، جریانات واقعی‌تری در اقتصاد رخ می‌دهد که آثار تورمی ندارد؛ زیرا، شرکت موجر صاحب دارایی‌هایی است که به صورت واقعی در ترازنامه خود دارد و مستاجر بهره‌بردار دارایی‌هایی است که تورم ترازنامه‌ای برای مستاجر ندارد ولی حق بهره‌برداری دارد. تامین مالی خارج از ترازنامه تکنیکی است که کشورهای پیشرفته را در مسیر توسعه کسب‌وکارها قرار داده است.

  حوزه‌های منتفع 

از قرارداد لیزینگ عملیاتی

دبیرکل انجمن ملی لیزینگ افزود: قرارداد لیزینگ عملیاتی زنجیره تامین در صنعت لیزینگ را کامل می‌کند و سطح لیزینگ در ایران به سطح جهانی نزدیک می‌شود. بسیاری از پیمان‌های بزرگ نفتی، پتروشیمی و سایر حوزه‌های زیرساختی به خصوص معادن، راه و ساختمان از منتفع‌ترین بخش‌هایی از این نوع قرارداد خواهند بود. وی بخش‌هایی از اقتصاد و تجارت که از قرارداد لیزینگ عملیاتی شرکت‌های لیزینگ بهره خواهند برد را صنعت هوایی، ریلی، معدن، راه، ساختمان، پتروشیمی و نفت و گاز، درمان و پزشکی و گردشگری اعلام کرد و گفت: در شرایطی که قدرت خرید جامعه کم است با خلق قرارداد رسمی و حرفه‌ای اجاره عملیاتی، مستاجرانی را خواهیم دید که در طبقات اقتصادی جامعه به جای قدرت خرید با قدرت اجاره به میدان می‌آیند و این یک بازی تازه برای اقتصاد خواهد بود.

  تاثیر مالیات بر خانه‌های خالی 

و عایدی سرمایه بر توسعه قرارداد لیزینگ عملیاتی

دبیرکل انجمن ملی لیزینگ افزود: در بازار بورس تقاضای سهام شرکت‌های لیزینگ که دارای قراردادهای لیزینگ عملیاتی باشند، افزایش می‌یابد و سرمایه‌گذاری و خرید اوراق آنان به صرفه خواهد بود. لیزینگ عملیاتی با خلق جریانات نقدی پایدار، پول سرمایه‌گذاری شده را طی مدت معینی برمی‌گرداند و از تبدیل دارایی‌ها به اقلام راکد و مسموم جلوگیری می‌کند. موقعی در پایان با تاکید براینکه هدف مالیات بر خانه‌های خالی و عایدی سرمایه حذف فعالیت‌های غیرمولد و کاهش مقاصد سفته بازانه است، اظهار کرد: با اخد مالیات بر خانه‌های خالی و عایدی سرمایه تقاضا برای خدمات شرکت‌های لیزینگ از جنبه واگذاری دارایی‌های مالکان و بهره‌برداری از دارایی‌هایی که روی دست آنان مانده است افزایش می‌یابد. از کنار قراردادهای لیزینگ عملیاتی قراردادهای جدیدی به نام قرارداد مدیریت دارایی خلق و زمینه‌های ذهنی مثبت نسبت به صنعت لیزینگ ایجاد خواهند شد و افزایش اشتغال ناشی از این قرادادها هم انکارناپذیر خواهند بود.

 

ارسال نظر