بازدهی ۲۱۶درصدی شاخص کل بورس از آغاز سال جاری

۱۳۹۹/۰۴/۱۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۶۱۹

روند رشد بازار سرمایه از آغاز امسال تاکنون بسیار پرشتاب و چشمگیر بوده است؛ به نحوی که نماگر بورس تهران توانسته طی فصل بهار و دو هفته نخست تیرماه، بازدهی ۲۱۶ درصدی را برای سهام‌داران به ارمغان آورد.

اقتصاد آنلاین، طی آخرین روزمعاملاتی هفته جاری شاخص کل رشد قابل توجه ۶۶ هزار و ۴۴ واحدی را پشت سرگذاشت و با قرارگیری بر فراز قله یک میلیون و ۶۱۲ هزار واحد رکورد جدیدی را به ثبت رساند. شاخص کل 

هم وزن نیز با رشد۱۳ هزار و ۳۰۲ پله‌ای مواجه شد.

همچنین میزان رشد شاخص کل هم‌وزن از شروع سال جاری تاکنون ۱۶۱ درصد بوده است و مقایسه این رقم با میزان بازدهی شاخص کل نشان از بازدهی بالاتر سهام شرکت‌های شاخص ساز نسبت به شرکت‌های کوچک‌تر دارد.

     سپری شدن هفته‌ای پر از رکورد

شاخص پس از دو روز نوسان در مرز روانی یک میلیون و ۵۰۰ هزار واحدی، روز سه‌شنبه با پرواز ۶۶ هزار واحدی رکورد بیشترین رشد مقداری خود طی یک روز معاملاتی را شکاند و توانست با قدرت به قله یک میلیون و ۵۴۶ هزار واحدی صعود کند. این جریان صعودی پرشتاب طی معاملات روز گذشته نیز با فتح قله یک میلیون و ۶۱۲ هزار واحدی به دنبال جهش ۶۶ هزار واحدی برقرار بود.

از طرفی رشد ۴.۴درصدی شاخص طی داد و ستدهای روز سه‌شنبه در حالی رقم خورد که تمامی صنایع بورسی برای سهام‌داران خود بازدهی مثبت پدید آوردند و بیشترین بازدهی به ذغال سنگ تعلق گرفت؛ با این حال ارزش معاملات خرد با پشت سرگذاشتن روند کاهشی در مجموع به ۱۴ هزار میلیارد تومان رسید (۲۸ درصد کم‌تر از روز دوشنبه) که نتیجه تشکیل صف‌های طولانی خرید در قریب به اتفاق سهم‌ها بود.

گفتنی است ارزش معاملات خرد هفته دوم تیرماه ۱۳۹۹ , ۱۸ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بود که این رقم نیز یک رکورد جدید در میانگین هفتگی ارزش معاملات محسوب می‌شود. این مقدار در هفته اول تیر ماه به‌طور میانگین ۱۷ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان به ثبت رسیده بود.

  مهمان تازه بورسی و شکسته شدن   رکورد مشارکت

طی روز گذشته و با احتساب عرضه اولیه سیتا، مبلغ ۴ هزار و ۲۰۰ میلیارد تومان نقدینگی توسط حقیقی‌ها به بازار وارد شد که بعد از عرضه اولیه «شستا» دیروز دومین روز برتر تاریخ بورس از لحاظ ورود نقدینگی حقیقی به بازار بود.

در روز چهارشنبه بالاترین رکورد حضور سرمایه‌گذاران در بورس نیز به ثبت رسید به‌طوری که طی این روز ۵ میلیون و ۲۰۰ هزار سرمایه‌گذار در مبادلات بازار شرکت کرده‌اند، رقمی که در تاریخ بورس ایران بی‌سابقه است؛ همچنین بخش زیادی از این میزان بالای مشارکت ناشی از انجام عرضه اولیه مورد اشاره بود که توانست با استقبال چشم‌گیر ۴.۵ میلیونی سهام‌داران وارد بازار شود و برای باری دیگر رکورد مشارکت در عرضه‌های اولیه بورس شکسته شد. پیشتر در جریان عرضه اولیه «وپویا» معامله‌گران زیادی به دلیل بروز اختلال در سامانه‌های مبادلات آنلاین از خرید سهام این شرکت جا ماندند و این موضوع باعث مشارکت کم‌تر از حد انتظار سهام‌داران شد.

    جزییات وقایع هفته

در هفته‌ای که گذشت چهار نماد «وپاسار», «صبا», «شستا» و «رانفور» بیشترین افزایش مالکیت حقوقی و چهار نماد «سیتا», «برکت », «فولاد» و «فملی» نیز بالاترین میزان افزایش مالکیت حقیقی‌ها را به خود اختصاص دادند.

از سویی دیگر سه نماد «فملی», «فولاد» و«وتجارت» نیز در مجموع ۵ روز معاملاتی بیشترین ارزش معاملات را داشتند.

همچنین سه نماد «غپاک», «ختوقا» و«خاهن» نیز طی هفته معاملاتی سپری شده بیشترین افزایش قیمت را داشتند و بیشترین بازده را برای سهام‌داران خود پدیدار کردند.

    چشم‌انداز بازار سرمایه در ماه‌های آتی

به باور برخی کارشناسان قیمت سهام برخی شرکت‌ها از ارزش ذاتی خود فاصله گرفته‌ است برخی نیز موضوع وجود حباب قیمتی در یک سری از صنایع خاص و سیگنال خروج از بازار را مطرح کردند اما علی‌رغم تمام این موضوعات تا به امروز شاهد تداوم رشد بازار سرمایه بوده‌ایم.

همچنین افراد ریسک گریز و تازه واردان بهتر است در شرایط کنونی بازار با بخش کمی از سرمایه‌های خود اقدام به سرمایه‌گذاری کنند و در صورت نداشتن آشنایی کافی با مفاهیم بازار از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در این راستا کمک بگیرند.

در چند وقت اخیربه دنبال رشد پرشتاب نماگر بورس شاهد رخ دادن اتقاقی به دور از پیش‌بینی‌های فعالان بازار بوده‌ایم و ایجاد چنین شرایطی فرآیند تحلیل را برای بسیاری از سرمایه‌گذاران دشوار‌تر کرده است.

در مجموع طی بازه کوتاه‌مدت ممکن است شاهد یک سری اصلاحات جزئی در برخی از سهم‌ها باشیم اما باتوجه به روند کلی بازار سرمایه، ورود نقدینگی قابل توجه و سیاست‌های حمایتی که دولت در این زمینه اتخاذ کرده, انتظار می‌رود این جریان صعودی در چند ماه آینده نیز تداوم پیدا کند.

 

ارسال نظر