افزایش سطح توقع سرمایه‌گذاران از بازدهی سهام

۱۳۹۹/۰۳/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۸۱۱۲

کارشناس بازار سرمایه گفت: سطح توقع سرمایه‌گذاران از بازدهی سهم‌ها افزایش یافته و به همین دلیل شاخص بازارسرمایه در چند وقت اخیر در پی اصلاحاتی که صورت گرفت، بیشتر دستوری بوده و خود به خود این اتفاق نیفتاد که بتواند سطح توقعات را معقول کند.

به گزارش بورس‌نیوز، بهزاد احمدی نسب کارشناس بازار سرمایه در خصوص روند کلی بازار در ماه‌های آینده اظهارکرد: با توجه به مجامعی که در پیش داریم و همچنین گزارش‌های فصلی ۳ماهه، به نظر می‌رسد بازار سرمایه آنچنان رشدی نخواهد داشت و متعادل خواهد بود؛ روند صعودی که بازارسرمایه از پایان سال گذشته تا اواخر اردیبهشت‌ماه داشت، متعادل‌تر شده و استنباط من بر این است که توقع سهامداران از سودآوری بازار سرمایه بیشتر شده است.

وی افزود: سطح توقع سرمایه‌گذاران از بازدهی سهم‌ها افزایش یافته و به همین دلیل شاخص بازار سرمایه در چند وقت اخیر در پی‌اصلاحاتی که صورت گرفت، بیشتر دستوری بوده و خود به خود این اتفاق نیفتاد که بتواند سطح توقعات را معقول کند.

این کارشناس بازارسرمایه ادامه داد: سهامداران باید بدانند همیشه قرار نیست بازار سرمایه ۸ الی ۱۰ برابر بازدهی داشته باشد که اگر این‌طور بود، تمام مشاغل باید کار خود را تعطیل کنند و در بازار سرمایه مشغول شوند. در حال حاضر بازار روند صعودی خود را طی کرده و متعادل‌تر شده است؛ بنابراین انتظار رشد ۱۰ الی ۱۵ درصدی شاخص منطقی‌تر است. عملا سرمایه‌گذارانی که با نگرش سرمایه‌گذاری به بازارسرمایه وارد می‌شوند و نه دلالی، باید در بازار سرمایه حضور داشته باشند و نه دلالانی که به واسطه رونق بازار سرمایه وارد شده‌اند.

وی در خصوص تاثیر آزادسازی معاملات سهام عدالت بر روند بازار سرمایه خاطرنشان کرد: عموما درصد کمی از دارندگان سهام عدالت، اطلاعاتی در مورد بازار سرمایه دارند و موضوع دیگر این است که ۳۰ درصد سهام عدالت قابل معامله است و تاثیر چندانی بر بازار مشاهده نمی‌شود. از قشری که دارای سهام عدالت هستند در حدود ۱۰ الی ۱۵ درصد با خرید و فروش آنلاین سهام آشنا هستند و اینکه چگونه باید کد بورسی بگیرند. به همین دلیل استنباط می‌کنم که دولت تفهیم به نگهداری از سهام عدالت می‌کند و کسانی که از سرمایه‌گذاری اطلاعی ندارند، از دولت تبعیت می‌کنند.

احمدی‌نسب در معرفی صنایع برتر بازار در چندماه پیش رو نیز گفت: پالایشی‌ها، و سیمانی‌ها (با توجه به افزایش نرخی که در آینده خواهد گرفت)، شانس و قدرت بیشتری نسبت به صنایع دیگر برای لیدر شدن را دارند.

 

ارسال نظر