اخبار

۱۳۹۹/۰۳/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۶۵۴

برنامه ویژه برای توسعه کارگزاری‌های بورس

وزیر امور اقتصادی و دارایی با بیان اینکه واگذاری بانک‌های توسعه‌ای خلاف اصل ۴۴ است، گفت: برای توسعه کارگزاری‌های بورس برنامه ویژه‌ای داریم. به گزارش مهر، فرهاد دژپسند در پاسخ به وجود انحصار در کارگزاری‌های بورس و عدم صدور مجوز جدید گفت: این مساله مورد توجه ماست و برای توسعه کارگزاری‌های بورس برنامه ویژه‌ای داریم. وی توضیح بیشتر در این زمینه ارایه نکرد و گفت: جزییات این برنامه را اعلام خواهیم کرد. دژپسند همچنین در مورد واگذاری بانک‌های توسعه‌ای، اظهار داشت: مطابق با سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی واگذاری بانک‌های توسعه‌ای همچون مسکن، توسعه تعاون و... امکان‌پذیر نیست. وزیر امور اقتصادی و دارایی افزود: بانک‌های توسعه‌ای بانک تخصصی هستند و وظیفه مهمی را بر عهده دارند و اساساً باید برای گذار از دوره‌های خاص مورد حمایت قرار گیرند. وی ادامه داد: سیاست‌های اصل ۴۴ قانون اساسی می‌گوید این بانک‌ها باید دولتی بمانند و واگذاری در مورد آنها مطرح نیست. دژپسند در پاسخ به این سوال که این بانک‌ها به ویژه بانک عامل حوزه مسکن معمولاً با کمبود منابع مواجه هستند، تدبیر چیست، گفت: ما در دولت شرکت‌های زیادی داریم که می‌توانیم از آنها بهره بگیریم. برای حوزه مسکن نیز اوراق خاصی را تعریف خواهیم کرد تا بتوانیم از بازار سرمایه استفاده کنیم.

مرکز تماس سهام عدالت راه‌اندازی شد

شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه (سمات) روز گذشته به‌طور رسمی مرکز تماس سهام عدالت را راه‌اندازی کرد. به گزارش سنا، به نقل از روابط عمومی سمات، شرکت سپرده‌گذاری مرکزی با هدف پاسخگویی مطلوب به مشمولان سهام عدالت، مرکز تماس سهامداران عدالت را افتتاح کرد. مشمولان سهام عدالت می‌توانند از طریق شماره تلفن ۱۵۶۹ از سراسر کشور سوالات خود را از کارشناسان این مرکز مطرح کنند. همچنین شماره تماس ۸۳۳۳۸ سازمان خصوصی‌سازی، همچنان برای پاسخگویی به مشمولان سهام عدالت در دسترس عموم قرار دارد. خاطرنشان می‌شود: از روز دهم خردادماه ۱۳۹۹، سهام ۴۶ میلیون و ۵۰۰ هزار نفر از مشمولان سهام عدالت آزاد‌سازی شد تا برگ زرین دیگری در تاریخ اقتصاد و بازار سرمایه ایران رقم بخورد. تمامی دارندگان سهام عدالت که مدیریت مستقیم را انتخاب کرده‌اند، می‌توانند با مراجعه به درگاه sahamedalat.ir از وضعیت دارایی خود در ۳۶ شرکت بورسی و فرابورسی مطلع شوند. این سهامداران همانند یک سهامدار عادی در بورس کشور قادر خواهند بود تمامی حقوق و منافع سهامداری را استیفاء کرده و از مزایای سهامداری بهره‌مند شوند؛ از جمله این حقوق و منافع نظارت همگانی میلیون‌ها نفر از هموطنان بر بنگاه‌های اقتصادی پذیرفته شده در بورس، امکان شرکت در مجامع عمومی، دریافت سود، مشارکت در افزایش سرمایه، دریافت حق تقدم و انجام خرید و فروش سهام در بازار سرمایه است. همچنین بانک‌ها هم می‌توانند از طریق کارگزاری‌های خود یا کارگزاری‌های طرف قرارداد، به تدریج برای فروش سهام متقاضیان، در بازار سرمایه اقدام و وجوه حاصله را در قالب توافق شده به حساب آنها واریز کنند.

تاثیر قیمت ماکارونی در تعویق عرضه اولیه یک نماد

در حالی که نماد غزر قرار بود هفته گذشته عرضه اولیه شود، افزایش قیمت ماکارونی در بازار باعث تعویق در این عرضه اولیه شد زیرا این افزایش قیمت در کدال ابهاماتی ایجاد می‌کرد که باید برطرف می‌شد.

به گزارش ایسنا، «غزر» هفته قبل تا مرز ورود به بازار سرمایه رفت و در آستانه عرضه اولیه قرار داشت، اما این فرآیند فعلا متوقف شده و قرار است پس از رفع ابهامات عرضه اولیه غزر انجام شود.

در این راستا، محسن امینی- مدیرعامل شرکت زرماکارون- در نشست خبری با بیان اینکه همه محصولات هلدینگ زر صادرات محور است، گفت: ۱۰ درصد کل تولیدات هلدینگ به صادرات می‌رسد که البته سیاست ما صادرات به کشورهای دوردست است و صادرات به کشورهای همسایه را فرصت می‌دانیم و نه افتخار. وی درباره احتمال افزایش سرمایه در شرکت زر اظهار کرد: این موضوع در مجمع مطرح می‌شود و اگر مورد موافقت قرار گرفت نسبت به افزایش سرمایه اقدام می‌کنیم. امینی درمورد تعویق عرضه اولیه غزر در بازار دوم بورس تهران هم گفت: افزایش قیمت ماکارونی در بازار باعث تعویق در عرضه اولیه شد زیرا این افزایش قیمت در کدال ابهاماتی ایجاد می‌کرد که باید رفع می‌شد و پس از انجام این اقدمات عرضه اولیه غزر انجام خواهد شد. وی با اشاره به اعلام زمان عرضه اولیه گفت: زمان مجدد عرضه اولیه نماد غزر را بورس باید تعیین کند. با ورود هلدینگ زر به بورس تمام مجموعه‌ها از حالت اداره اشخاص حقیقی در آمده و این موضوعات برطرف می‌شود. امینی درباره میزان بازدهی سرمایه در عرضه اولیه توضیح داد: سود هر سهم ۳۰۰ تومان خواهد بود و پس از عرضه اولیه مجمع تشکیل می‌شود بنابراین سود در عرضه اولیه که چند روز آینده خواهد بود به تمام سهامداران تعلق می‌گیرد. مدیرعامل شرکت زرماکارون با تاکید بر اینکه مشکلی در بحث ارزش‌گذاری این مجموعه برای عرضه اولیه وجود ندارد، گفت: اگر این مجموعه یک مجموعه پتروشیمی بود، پذیرش راحت‌تری در بازار سرمایه داشتیم چرا که هنوز شناخت بالایی از این صنعت در بازار سرمایه وجود ندارد.

 

ارسال نظر