اخبار بورس

۱۳۹۹/۰۳/۰۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۴۱۷

بنیاد مستضعفان هلدینگ انرژی خود را در بورس عرضه می‌کند

مدیرعامل هلدینگ انرژی گستر سینا از عرضه این هلدینگ و یک شرکت زیر مجموعه آن در بازار سرمایه طی سال جاری خبر داد.

به گزارش ایلنا، جواد اوجی مدیرعامل هلدینگ انرژی گستر سینا با اشاره به سیاست بنیاد مستضعفان برای حضور هرچه بیشتر در بازار سرمایه و بورس اظهار کرد: در حال حاضر شرکت حفاری شمال و یک شرکت دیگر از زیر مجموعه‌های هلدینگ انرژی گستر سینا، در بازار سرمایه حضور دارند.

مدیرعامل هلدینگ انرژی گستر سینا ادامه داد: با توجه به سیاست بنیاد مستضعفان مبنی بر حضور حداکثری شرکت‌های زیر مجموعه این بنیاد دربازار سرمایه، برنامه‌ریزی‌های لازم انجام گرفته است تا به زودی شرکت قطران زغال سنگ از شرکت‌های زیر مجموعه این هلدینگ، وارد بورس شده و سهام آن در بازار سرمایه عرضه شود.

وی خاطرنشان کرد: علاوه بر شرکت قطران زغال سنگ، مقدمات عرضه سهام هلدینگ انرژی گستر سینا نیز در بازار سرمایه و بورس فراهم شده و این هلدینگ نیز در نیمه نخست امسال در بورس عرضه می‌شود.

گفتنی است، شرکت‌های حفاری شمال، قطران زغال‌سنگ، پایندان و انرژی گستر پارس از زیر مجموعه‌های این هلدینگ هستند که در حوزه انرژی و فعالیت‌های پیمانکاری این صنعت فعالیت می‌کنند.

عرضه خودرو در بورس کالا  با 2 شرط امکان‌پذیر است

معاون بورس کالا گفت: عرضه خودرو در بورس کالا تنها به شرطی امکان دارد که عرضه به تعداد مناسب و نیز بدون دستکاری قیمت باشد. رضا محتشمی‌پور در گفت‌وگو با فارس در مورد گفته رییس قوه قضاییه که اعلام کرده بود، خودرو هم در بورس کالا عرضه شود، گفت: خودرو را می‌توان در بورس کالا عرضه کرد، اما این عرضه در بورس مزیت ویژه‌ای ندارد، البته قیمت را شفاف می‌کند، اما اگر قرار باشد، عرضه خودرو در بورس همراه با کنترل قیمت باشد، فایده‌ای ندارد.

وی افزود: اگر قرار بر کنترل قیمت خودرو باشد، بهتر است در خارج از بورس تعیین قیمت شود، چون قیمت دستوری در بورس رانت ایجاد می‌کند. مثلا قیمت خودرو در بورس 40 میلیون و در بیرون 100 میلیون می‌شود که این باعث ایجاد رانت خواهد شد.

معاون بورس کالا گفت: اولا باید توان تولید و عرضه مداوم خودرو از سوی خودروسازان مشخص باشد و کالایی که در بورس عرضه می‌شود، به اندازه کافی باشد، مثلاً اگر هزار واحد تقاضا وجود دارد، اما فقط 200 واحد کالا در بورس ارایه شود، باعث بالا رفتن قیمت می‌شود و مشکلی در بازار وجود دارد که مشکل عرضه مستمر است. 

محتشمی‌پور افزود: البته عرضه خودرو در بورس باعث شفافیت می‌شود. وی در مورد اینکه مدل خودروها تفاوت پیدا می‌کند و آیا می‌توان به عنوان کالای همگن در نظر گرفت، اظهار داشت: برای قیمت‌گذاری نیاز به کالای همگن است و عرضه نیز باید مناسب باشد و دستکاری در قیمت خودرو در بورس نباشد. معاون بورس کالا در مورد اینکه در سال 97 خودروی سراتو در بورس کالا ارایه شد، بیان داشت: در آن سال به دلیل اینکه عرضه محدود بود، متوقف شد. بنابراین اگر خودرو بخواهد وارد بورس شود، باید عرضه مداوم و مناسب باشد.

۱۴ پروژه ریلی و آزادراهی بورسی می‌شوند

معاون برنامه‌ریزی و منابع وزارت راه و شهرسازی گفت: مطالعات 14 پروژه زیرساختی برای ورود به بازار سرمایه آماده شده است و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حال بررسی انواع روش و مدل‌های بورسی شدن آنها هستند.

امیرمحمود غفاری در گفت‌وگو با ایلنا درباره جزییات بورسی شدن پروژه‌های عمرانی اظهار داشت: این اقدام اولین تجربه وزارت راه و شهرسازی است و در حال طراحی مدل و الگوی پیاده‌سازی آن هستیم.

وی ادامه داد: مطالعات 14 پروژه زیرساختی برای ورود به بازار سرمایه آماده شده است و شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حال بررسی انواع روش و مدل‌های بورسی شدن آنها هستند. 

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه جلسات فشرده با سازمان بورس برای طرحی مدل و الگوی ورود این پروژه‌ها به بورس داریم، گفت: شرکت‌های سرمایه‌گذاری در حال تدوین پروپزال آن با ادبیات بازار سرمایه برای سازمان بورس است و تا یک ماه آینده نهایی خواهد شد.

غفاری در تعداد پروژه‌هایی که از طریق بازار سرمایه تامین مالی خواهند شد، اظهار داشت: 7 پروژه ریلی و 7 پروژه آزادراهی وارد بازار سرمایه خواهند شد و در حال بررسی هستیم که کدام از اینها پروژه‌ها باید در اولویت قرار بگیرند.

معاون برنامه‌ریزی و منابع وزارت راه و شهرسازی با اشاره به زمان ورود این پروژه‌ها به بورس ادامه داد: تلاش ما این است که نیمه اول امسال این پروژه‌ها وارد بازار سرمایه شوند البته قرار نیست برای تمام این پروژه‌ها به‌طور همزمان اقدام شود و در مرحله اول دو پروژه بورسی می‌شوند.

 

ارسال نظر