روی خط خبر

۱۳۹۹/۰۲/۲۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۷۱۰۸

4 شرکت استارت آپی در مسیر ورود به تابلوی بورس

معاون وزیر ارتباطات از حضور و عرضه سهام چهار شرکت استارت آپی در بازار سرمایه تا ۶ ماه آینده خبر داد و گفت: حضور شرکت‌های استارت آپی در بورس تغییراتی بزرگی در اکوسیستم اقتصاد دیجیتال ایجاد می‌کند.به گزارش ایبِنا، امیر ناظمی با اشاره به ضرورت حضور شرکت‌های استارت آپی در بازار سرمایه، افزود: حضور در بازار سرمایه در یکی از قالب‌های بورس اصلی، تابلوی مستقل یا فرابورس به استارت‌ آپ‌ها در توسعه و جذب منابع مالی آن‌ هم در شرایط فعلی که مشکلات متعددی از جمله وضعیت اقتصادی و تحریم‌ها سرمایه‌گذاری در شرکت‌های نوآور را دشوار کرده، کمک می‌کند و در عین حال دارایی‌های غیر فیزیکی آنها که بر پایه مغز، فکر و ایده قرار دارد، شناسایی، ارزشگذاری و به رسمیت شناخته می‌شود؛ در عین حال این شرکت‌ها گزینه‌های جذابی برای فعالین حوزه بازار سرمایه و سرمایه‌گذاران هستند و مردم نیز تجربه جدیدی از سرمایه‌گذاری خواهند داشت.معاون وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات ادامه داد: با تغییرات در سازمان بورس، هماهنگی‌های لازم برای حضور هر چه سریع‌تر شرکت‌های استارت آپی در بورس انجام شده و به منظور ایجاد شرایط حضور استارت آپ‌ها چند نهاد و سازمان از جمله وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات در کنار مجمع تشخیص مصلحت نظام و صندوق نوآوری شکوفایی همکاری دارند تا نخستین شرکت‌های استارت آپی آماده ورود به بازار سرمایه شوند.رییس سازمان فناوری اطلاعات ایران با بیان اینکه در گام اولیه شرکت‌های دارای صورت‌های مالی شفاف و بزرگ برای ورود به بازار بورس انتخاب و اعلام آمادگی کرده‌اند، گفت: هم اکنون حضور چهار شرکت صبا ایده، کافه بازار به صورت انفرادی بدون حضور هلدینگ هزار دستان، تپسی و دیجی‌کالا در بورس قطعی شده اما جزییات در حال نهایی شدن است و با پیگیری‌های متعدد باید گفت مراحل ورود اولیه و عرضه سهام تا کمتر از 6 ماه آینده نهایی می‌شود.

مشمولان سهام عدالت ۶ ماه بعد امکان فروش ۲۰ درصدی دارند

علیرضا صالح، تعیین تکلیف مدیریت سهام عدالت مشمولان را یکی از موارد مهم برشمرد و گفت: آزادسازی اینگونه خواهد بود که ظرف ۶ ماه آینده بتوانند تا ۲۰ درصد سهام را بفروشند.به گزارش ایبِنا، علیرضا صالح تعیین تکلیف مدیریت سهام عدالت مشمولان را یکی از موارد مهم برشمرد و گفت: مشمولان دریافت سهام عدالت یک ماه فرصت دارند تا نحوه آزادسازی سهام را مشخص کنند. سال ۸۵ با فرمان رهبر انقلاب، سهام عدالت برای ۶دهک جامعه درنظر گرفته شده و طی این سال‌ها از محل سود شرکت‌های سرمایه پذیر موجود در پرتفوی سهام عدالت مبلغ هر برگه تامین شده است.وی افزود: دو دهک پایین جامعه که تخفیف ۵۰ درصدی در سهام عدالت داشتند، برگه سهام عدالت یک میلیون تومانی در اختیار دارند. این رقم برای مابقی مشمولان حدود ۵۰۰ هزار تومان است. برخی از مردم دارای سهام عدالت ۵۳۲ هزار تومانی و برخی نیز ۴۹۲هزار تومانی هستند. علت این اختلاف نیز در آن است که در مقطعی از زمان سودی بالغ بر ۴۰ هزار تومان به حساب برخی از مشمولان واریز شد که این رقم از حساب آنها کسر شده است.این مقام مسوول با اشاره به پرداخت سود سهام عدالت طی سه سال اخیر به حساب مشمولان، ادامه داد: سود سهام سال ۹۵ به مبلغ ۱۵۰ هزار تومان در سال ۹۶، سود سهام سال ۹۶ که معادل ۱۷۵ هزار تومان بود در سال ۹۷ و سود سهام مربوط به سال ۹۷ نیز که معادل ۲۰۵ هزار تومان بود در سال ۹۸ به حساب افراد واریز شد. با توجه به اتمام ۱۰سال زمان مقرر برای آزادسازی سهام عدالت این امر به مرحله اجرایی وارد شده و باید مدیریت آن تعیین تکلیف شود.

بازگشت امید به بازارهای آسیایی

بازارهای آسیایی در معاملات امروز به دنبال روند معاملاتی شب گذشته در وال استریت با کمی افزایش همراه شدند در حالی که به نظر می‌رسد بازگشت فعالیت‌های اقتصادی، تاثیر مثبتی را بر بازارها برجای گذاشته است. به گزارش سنا، در حالی که در برخی کشورها بازگشایی فعالیت‌های اقتصادی موجب جهش تعداد مبتلایان به ویروس کرونا شده است اما این مساله، بازارهای آسیایی را در معاملات صبحگاهی دیروز با روند افزایشی همراه کرده است. به این ترتیب، بازارهای اروپایی هم با روند مثبت معاملات آتی خود را آغاز کردند و شاخص یورواستاکس با رشد ۱ درصدی همراه شد و شاخص آتی اس‌اند پی اروپا هم ۰.۵ درصد مثبت شد. افزایش تمایل کشورهای آسیایی به کاهش محدودیت‌های عبور و مرور ناشی از کرونا، امید را به بهبود اوضاع بیشتر کرده است. در این میان، نیوزلند از روز سه شنبه تمامی محدودیت‌ها را لغو می‌کند و اوضاع به روال عادی باز می‌گردد. ژاپن نیز اعلام کرده در برخی از شهرهای این کشور که منطقه سفید نامیده می‌شوند این هفته محدودیت‌ها لغو خواهد شد در فرانسه نیز مردم در انتظار هستند تا از امروز برخی از محدودیت‌های اعمالی دولت لغو شود.این در حالی است که، کره جنوبی در انتظار موج دوم ویروس کرونا است در حالی که تعداد مبتلایان در این کشور روند صعودی به خود گرفته است . اما بازگشت امید به بهبود اوضاع موجب شد بازارهای آسیایی در شروع ساعات معاملاتی امروز(دوشنبه) در مدار مثبت قرار بگیرند و به این ترتیب شاخص آسیا پاسفیک با رشد ۱.۱ درصدی همراه شد. شاخص نیکی ژاپن توانست افزایش ۱.۵ درصدی را به نام خود به ثبت برساند در حالی که شاخص بلوچیپ در چین رشد ۰.۱ درصدی را شاهد بود.

 

ارسال نظر