رونق بازار سرمایه با ورود دارندگان سهام عدالت

۱۳۹۹/۰۲/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۷۲۴

بهتر است دارندگان سهام عدالت اقدام به نگهداری سهام خود کنند و اگر نیاز به نقدینگی دارند، حداقل فقط به میزان رفع نیاز، سهم بفروشند و کل این دارایی ارزشمند را یک‌باره به فروش نرسانند.

به گزارش بورس نیوز، بحث آزادسازی سهام عدالت از جمله داغ‌ترین مباحث این روزهای کشور است. آیین‌نامه اجرایی افزایش ثروت خانوارهای ایرانی از طریق گسترش سهم بخش تعاون براساس توزیع سهام عدالت، ۹ بهمن ماه سال ۱۳۸۴ به تصویب هیات وزیران رسید. تصویب اساسنامه شرکت کارگزاری سهام عدالت در همان روز بر عزم راسخ دولت جدید در عملی ساختن این پروژه صحه گذاشت و سهام مزبور پیش از آغاز سال ۱۳۸۵، در چهار استان به تعدادی از مشمولان طرح اعطا شد. در مرحله اول واگذاری سهام عدالت به برخی از افراد تحت پوشش کمیته امداد، سازمان بهزیستی و رزمندگان بیکار فاقد شغل تقسیم شد و برگه‌هایی به عنوان برگه سهام عدالت نیز به مشمولان طرح سهام عدالت داده شد.

در حال حاضر ارزش این برگه‌ها در ابتدا ۵۰۰ هزار تومان سهام بود که بعد به یک میلیون تومان افزایش یافت. ارزش روز سهام عدالت دارندگان برگه‌های ۱ میلیون تومانی به حدود ۱۱ میلیون تومان، رسیده است. سهام عدالت به حدود ۴۶ میلیون و ۵۶۴ هزار نفر از مردم تخصیص یافته است. در سبد سهام عدالت، بخشی از سهام ۴۹ شرکت سودده قرار دارد که ۳۵ شرکت آن بورسی و ۱۴ شرکت، غیر بورسی به ارزش۲۶ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است. 

در شرایطی که کرونا، بسیاری از کسب و کارها را با رکود مواجه کرده، آزادسازی سهام عدالت می‌تواند گره از مشکلات مالی بخشی از مردم بگشاید. از سوی دیگر، بورس تهران به‌شدت تشنه عرضه است و این اقدام، می‌تواند عطش سهامداران را هم کاهش دهد.

 با توجه به اینکه حدود ۴۶ میلیون نفر از مردم کشورمان سهامدار سهام عدالت محسوب می‌شوند، آزادسازی این حجم از سهام، آثاری بر بازار سرمایه خواهد داشت. آلبرت بغزیان اقتصاددان در گفت‌وگو با بورس نیوز در خصوص تاثیر آزادسازی سهام عدالت بیان کرد: یکی از راه‌های سهیم کردن مردم در شرکت‌های دولتی، آزادسازی سهام عدالت بود. با آزاد سازی سهام عدالت هم باری از دوش دولت برداشته می‌شود و سوالات مکرر پیرامون این موضوع، به نتیجه خواهد رسید و هم آزادسازی سهام عدالت از طریق بازار سرمایه، عرضه و تقاضای بازار را متعادل خواهد کرد و بازار رونق خواهد گرفت. وی در پاسخ به این سوال که «آیا آزادسازی سهام عدالت تورم‌زا خواهد بود؟» گفت: آزادسازی سهام عدالت، اقدامی تورم زا نیست؛ چون در مقابل سهمی که فروخته شده، پول بین خریدار و فروشنده، جابه‌جا شده و نقدینگی جدیدی خلق نخواهد شد. 

مگر آنکه سوء استفاده‌ای صورت بگیرد و مثلا فرصت‌طلبان قیمت فروش کالا و خدمات خود را افزایش دهند. بغزیان ضمن تاکید بر مثبت بودن اثر این آزادسازی بر روند بازار سرمایه اظهار کرد: میل نهایی به مصرف، احتمالا افراد کم درآمد را به فروش سهام عدالت و خرید کالاهای مصرفی سوق می‌دهد و افراد متوسط، اقدام به نگهداری خواهند کرد. به نفع مردم است که سهام خود را نگه دارند. قیمت سهم‌ها در بازار سرمایه، به سمت واقعی‌تر شدن می‌رود و بهتر است دارندگان سهام عدالت اقدام به نگهداری سهام خود کنند و اگر نیاز به نقدینگی دارند، حداقل فقط به میزان رفع نیاز، سهم بفروشند و کل این دارایی ارزشمند را یک‌باره به فروش نرسانند. شاید قیمت برخی سهم‌ها در بازار سرمایه، رشد بیش از حد کرده، ولی هنوز خیلی از سهم‌ها با دلار ۱۶ هزار تومانی جای رشد دارند و این شرایط، نگهداری سهام عدالت را توجیه می‌کند.

 

ارسال نظر