پیچیدگی زیاد آزادسازی سهام عدالت

۱۳۹۹/۰۲/۱۱ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۶۸۷

عضو شورای عالی بورس به پیچیدگی‌های موجود در آزادسازی سهام عدالت اشاره کرد و افزود: در روز واگذاری سهام عدالت، استراتژی خاصی برای آزادسازی آن اتخاذ نشده بود به همین دلیل اکنون این اقدام با پیچیدگی‌های زیادی همراه است که باید به‌طور حتم راهکار و ساز و کار رفع مشکلات موجود در نظر گرفته شود.  به گزارش ایرنا، سعید اسلامی به مزایای آزادسازی سهام عدالت اشاره کرد و گفت: تاکنون جزییات آزادسازی سهام عدالت مشخص نشده اما در مجموع این اقدام از جمله تصمیماتی است که باید زودتر از اینها گرفته می‌شد. وی ادامه داد: اکنون قفلی در اقتصاد کشور ایجاد شده که هیچ راهکار و راه فراری برای آن جود ندارد، در این سال‌ها طرح‌های ارایه شده هم به نوعی در مرجله تصمیم‌گیری و تصویب گیر کرده است. دبیرکل کانون نهادهای سرمایه‌گذاری ایران با اعتقاد بر اینکه آزاد سازی سهام عدالت به رهاسازی این شرکت‌ها و افزایش عمق بازار سرمایه کمک خواهد کرد، اظهار داشت: زمانی که بازار سرمایه دچار عارضه‌های جو روانی است ممکن است اتفاقاتی در بازار رخ دهد که با تصمیمات ما برای بهبود روند بازار مغایرت داشته باشد. وی خاطرنشان کرد: در شورای عالی بورس که دیروز برگزار شد جزییات طرح آزادسازی سهام عدالت مورد بحث قرار نگرفت و برای طرح در شواری عالی باید کمیسیون تخصصی شورای عالی، موضوع را به تصویب برساند و بعد در صحن شورای عالی مصوب شود. اسلامی اظهار داشت: در چند سال اخیر فکرهای زیادی در خصوص سهام عدالت شده است و مسوولان مختلف نظرات و راهکارهایی را ارایه کردند که هر یک از این راهکار‌ها با چالش‌هایی همراه بوده است. وی به حمایت رهبر معظم انقلاب از بازار سرمایه اشاره کرد و گفت: تاکید مسوولان رده بالای کشور، آزاد سازی سهام عدالت و واگذاری شرکت‌های غیرضروری دولت و بخش‌های حاکمیتی نیز می‌تواند در افزایش عمق بازار سرمایه تاثیرگذار باشد.

دبیر کل کانون سرمایه‌گذاران ایران معتقد است، اکنون گره کوری در اقتصاد کشور افتاده است که باید آن را باز کرد و نباید به دلیل کور بودن، این گره را برای سال‌های سال رها کرد. وی در ادامه به رشد این روزهای بازار سهام اشاره کرد و گفت: از نگاه فعالان بازار رونق بازار سرمایه در رشد عدد شاخص بورس نیست بلکه در افزایش سهم تامین مالی بازار و ایجاد ثبات نسبی با توجه به ریسک‌های موجود در بازار است؛ بنابراین خیلی از حرفه‌ای‌های بازار از رشدهای پرشتاب و خیره‌کننده بازار خوشحال نمی‌شوند بلکه آنها را با نگرانی‌هایی همراه می‌کند.

اسلامی با بیان اینکه ورود نقدینگی‌های غیرمتخصص به بازار و ورود مستقیم افراد تازه وارد به بازار می‌تواند نگرانی‌هایی را با خود به همراه داشته باشد، گفت: سرمایه‌ای که از سوی سهامداران تازه وارد به بازار سرمایه ورود می‌کند بسیار زودتر از پول سهامداران حرفه‌ای از بازار خارج می‌شود، اینکه گفته می‌شود شاخص بورس دارای حباب است صحیح نیست اما زمانی که تعداد سهامداران حقیقی در بازار افزایش پیدا می‌کند به‌طور حتم تاثیر روانی را در معاملات بازار با خود به همراه دارد.

 

ارسال نظر