توصیه‌هایی مهم به تازه‌ واردان بورس

۱۳۹۹/۰۲/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۶۲۰

بازار سرمایه ایران طی ماه‌های اخیر جای خود را در میان گفتمان عمومی باز کرده است، بسیاری از افرادی که تا پیش از این فقط نام بورس و سهام را شنیده بودند این روزها به دنبال گرفتن کد معاملاتی و حضور در این بازار هستند، اینکه بخش زیادی از افراد جامعه ما دارای کد معاملاتی در بازار سرمایه باشند می‌تواند چشم‌انداز مثبتی پیش روی اقتصاد ایران قرار دهد.

اما در این میان مساله‌ ناشناخته بودن بورس برای تازه واردها می‌تواند چالش برانگیز باشد، چالشی که راهکارهای بسیار ساده‌ای برای آن وجود دارد و می‌تواند تهدید را به فرصت تبدیل و همه را از مزایای بازار سرمایه بهره‌مند کند.

در همین خصوص با یکی از فعالین باسابقه بازار سرمایه و عضو انجمن توسعه سرمایه‌گذاری حرفه‌ای ایران گفت‌وگو کردیم.

همایون دارابی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اقبال عموم مردم به بازار سرمایه گفت: ما در بازار سرمایه افراد تازه وارد را به چند دسته تقسیم می‌کنیم، افراد جوانی که فرصت یادگیری اصول کار در بازار سرمایه را دارند در دسته‌بندی نخست و افراد میانسال و سالمند که کار و شغل متفاوتی دارند هم در دسته‌بندی دیگر قرار می‌گیرند.

دارابی افزود: فاکتور دیگری که برای دسته‌بندی افراد تازه وارد به بورس در نظر گرفته می‌شود میزان مبلغی است که فرد قرار است وارد بازار کند، این مبالغ به صورت کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان، بین ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومان و بالاتر از این مبالغ و بیشتر از یک میلیارد تومان تقسیم‌بندی می‌شود.

وی ادامه داد: بر این اساس توصیه ما به گروه جوانی که قصد دارند با کمتر از ۱۰۰ میلیون تومان وارد بازار شوند این است که با مطالعه، آموزش و مشاهده فیلم‌های موجود اصول کار در بازار سرمایه را یاد بگیرند چون این افراد می‌توانند در دراز مدت در بازار سرمایه حضور داشته باشند؛ علاوه بر این در کنار آن می‌توانند به وسیله تالار مجازی بورس روند آموزش خود را دنبال کنند و در کنار آن به مشورت با افراد مورد اعتماد و با سابقه در بازار با رقم‌های کم ادامه داده و سرمایه خود را مدیریت کنند.

این فعال بازار سرمایه تصریح کرد: توصیه ما به این افراد این است که به فضای مجازی و مشورت با افرادی که برای آنان شناخته شده نیستند تکیه نکنند.

دارابی در ادامه خاطرنشان کرد: به افرادی که جوان نیستند، شغل دیگری دارند و قصد دارند با سرمایه ۱۰۰ تا ۵۰۰ میلیون تومانی وارد بورس شوند توصیه می‌کنیم از صندوق‌های سرمایه‌گذاری استفاده کنند، این صندوق‌ها با تیم‌های حرفه‌ای خود با استفاده از سرمایه افراد تازه‌وارد، ناآشنا به بازار و کسانی که فرصت کافی برای بررسی بازار را ندارند سرمایه‌گذاری می‌کنند و معمولا بازدهی‌های خوبی هم دارند.

وی افزود: افرادی که قصد استفاده از این خدمات را دارند می‌توانند با مراجعه به سایت fipiran.com لیست صندق‌ها و بازدهی آنها را مشاهده کنند، توصیه ما این است که یک تا چهار صندوق برای سرمایه‌گذاری انتخاب و هر ماه بازدهی این صندوق‌ها نسبت به شاخص بورس بررسی شود و اگر صندوقی بازدهی مورد نظر را نداشت حذف و با صندوق‌ دارای بازدهی بالاتر جایگزین شود.

دارابی ادامه داد: افراد تازه واردی هم که قصد دارند با سرمایه بالاتر از یک میلیارد تومان وارد بازار شوند اگرچه می‌توانند از خدمات صندوق‌ها استفاده کنند اما توصیه ما استفاده از سبدگردانی اختصاصی است که افراد می‌توانند پرتفوی خود را به گروه حرفه‌ای و اختصاصی بسپارند.

وی در پایان تصریح کرد: به‌طور کلی بازار سرمایه به‌طور مداوم نیاز به بررسی و مراقبت دارد و افرادی که به آن وارد می‌شوند باید دایماً روند سهام خود را دنبال کنند، ضمن اینکه روزهای خوب در بورس دایمی نیست همان‌طور که روزهای بد هم دایمی نیست ولی در بورس ما هر کس با دید بلندمدت وارد شود می‌تواند موفق باشد.

 

ارسال نظر