صندوق‌های سرمایه‌گذاری با ساختار جدید به بازار می‌آیند

۱۳۹۹/۰۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۴۶۲

رییس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار از موافقت هیات مدیره این سازمان با تأسیس نوع جدیدی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام خبر داد.

به گزارش سنا، راضیه صباغیان گفت: در ادامه ایفای نقش‌های کلیدی بازار سرمایه در توسعه اقتصاد کشور و ایجاد بستری برای فراهم کردن امکان تأمین مالی بر پایه دارایی‌ها، هیات مدیره سازمان بورس با تأسیس نوع جدیدی از صندوق‌های سرمایه‌گذاری در سهام با مدیریت غیرفعال و به منظور توسعه تأمین مالی موافقت کرد. وی با بیان اینکه معمولاً بسیاری از شرکت‌های هلدینگ قسمت عمده‌ای از منابع مالی خود را در قالب سهام موجود در پرتفوی شرکت نگهداری می‌کنند که این منابع عمدتاً به منظور کنترل شرکت‌های سرمایه پذیر و با هدف بلندمدت سرمایه‌گذاری شده‌اند، افزود: در راستای فراهم کردن امکان تأمین منابع مالی کوتاه‌مدت شرکت‌ها از جمله سرمایه در گردش شرکت‌ها، سازمان بورس با تصویب اساسنامه و امیدنامه صندوق یاد شده مدلی طراحی کرد که هدف از تشکیل آن، جمع‌آوری وجوه از سرمایه‌گذاران و اختصاص آنها به خرید سهام مشخص شده در امیدنامه و نگهداری دارایی‌ها در طول فعالیت صندوق است. رییس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، توضیح داد: سهام موضوع ایجاد صندوق‌های یادشده باید متعلق به ناشران بورسی و فرابورسی و واجد ویژگی‌های خاصی باشد که متعاقباً اعلام خواهد شد. به گفته صباغیان، صندوق یادشده علاوه بر فراهم کردن منابع مالی برای متقاضیان و امکان جذب نقدینگی از جامعه، به افزایش نقدشوندگی و افزایش سهام شناور آزاد شرکت‌ها در بازار سرمایه نیز کمک شایانی خواهد کرد. 

رییس اداره امور نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار، اظهار داشت: ساختار صندوق یاد شده قابلیت معامله در بورس تهران یا فرابورس ایران را خواهد داشت و مدت فعالیت آن نامحدود است. واحدهای سرمایه‌گذاری صندوق نیز به دو نوع ممتاز و عادی و با شرایطی شبیه موارد موجود در سایر صندوق‌های سرمایه‌گذاری تقسیم می‌شود.

به گفته صباغیان، در این مدل، پس از تأسیس صندوق و ثبت آن نزد سازمان، موسسان مبلغ مبنای واحدهای سرمایه‌گذاری عادی را به صورت آورده اوراق بهادار موضوع تشکیل صندوق مطابق مجوز اعطا شده و موارد مندرج در امیدنامه به صندوق منتقل کرده و به ازای آن واحد سرمایه‌گذاری عادی دریافت می‌کنند. پس از انجام اقدامات مذکور امکان صدور مجوز عرضه عمومی واحدهای سرمایه‌گذاری عادی وجود خواهد داشت.

وی افزود: با توجه به اینکه استفاده از این مدل در مقایسه با سایر روش‌های تأمین مالی، هزینه چندانی برای متقاضی ایجاد نمی‌کند، امکان اعطای تخفیف به سرمایه‌گذاران در واحدهای صندوق، وجود خواهد داشت و به نظر می‌رسد با استقبال گسترده‌ای از طرف متقاضیان تامین مالی و نیز سرمایه‌گذاران روبه‌رو شود.

جزئیات بیشتر در خصوص نحوه اداره و اعطای مجوز صندوق‌های یاد شده متعاقبا اعلام خواهد شد.

 

ارسال نظر