عدم اصلاح و خطری در کمین بازار

۱۳۹۹/۰۲/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۳۷۶

تداوم رکورد شکنی مادامی که اصلاح رویه‌ای مبنی بر پذیرش شرکت‌های جدید انتشار اوراق افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم و ابزار‌های اینچنینی صورت نگیرد و اشتیاق خریداران در بورس ادامه یابد، این شیب در آینده به اقتصاد و بازار سرمایه آسیب خواهد رساند. فردین آقا بزرگی در بررسی بازار سرمایه به بورس نیوز گفت: دامنه تبعات افزایش قیمت ارز (از سال ۹۶) و به نوعی تجدیدارزیابی‌دارایی‌های ثابت و مالی که در اقتصاد ایران اتفاق افتاده باعث شده برای مثال کالایی که در گذشته با قیمت ۱۰هزار تومان خریداری می‌شد اکنون به سقف قیمتی ۳۰ تومان برسد.

وی با اشاره به ارزش معاملات تصریح کرد: حجم معاملات به تبع کاهش ارزش پول ملی سه برابر شده بنابراین در بورس یا اوراق بهادار نیز به همین شکل اثر آن پذیرفته و متناسب با کاهش ارزش پول ملی، اتفاقاتی را تجربه کرده و نمی‌توان آن را به منزله ورود نقدینگی یا اشتیاق خرید سهام تعبیر کرد.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص درآمد‌های حاصل از معاملات خاطرنشان کرد: شرکت‌های بورس و فرابورس می‌توانند عمده درآمد‌های کسب شده را صرف اصلاحات زیرساختی و تجهیز نرم افزاری (سخت افزاری) کنند که تناسب معقولی مابین بزرگ شدن بازار‌ها و امکانات گذشته ایجاد شود. 

آقابزرگی با اشاره به مشکلات سامانه معاملاتی افزود: اگر هسته معاملات پاسخگوی میزان داد وستد در بورس نیست باید اصلاح شود؛ فرهنگ‌سازی و آموزش جایگاه خود را دارد اما؛ اولویت باید به اصلاح زیرساخت و سامانه معاملات اختصاص یابد.

مدیرعامل کارگزاری بانک دی در پایان اظهارکرد: تداوم رکورد شکنی مادامی که اصلاح رویه‌ای مبنی بر پذیرش شرکت‌های جدید انتشار اوراق افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم و ابزار‌های اینچنینی صورت نگیرد، اشتیاق خریدار به دلیل کاهش سودبانکی و کاهش درآمد‌های نفتی را (که بنیه اقتصادی دولت را تضعیف می‌کند) افزایش داده و چون بازار موازی وجود ندارد، به صورت بی رویه این نقدینگی کاملا متوجه بورس شده وادامه این شیب در آینده به اقتصاد و بازار سرمایه آسیب خواهد رساند.

 

ارسال نظر