اخبار

۱۳۹۹/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۱۰۲

بورسی شدن سهام دولتی  در دستور کار وزارت اقتصاد

در جلسه روز شنبه شورای عالی بورس، علاوه بر تغییر رییس سازمان بورس و اوراق بهادار، مقررات وضع شده از سوی هیات مدیره این سازمان که در مورخ 20 فروردین ماه جاری در خصوص اصلاح زیر ساخت‌های بازار سرمایه وضع شده بود، تعلیق شد. اطلاعیه مرکز روابط عمومی اطلاع‌رسانی وزارت اقتصاد تصریح دارد: متاسفانه برخی رسانه‌های عمومی، تعلیق این مصوبه هیات مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار را به اشتباه به عنوان تعلیق واگذاری عرضه اولیه‌های بنگاه‌های دولتی از سوی شورای عالی بورس منعکس کردند. این گزارش تاکید می‌کند: همانطور که در مصاحبه وزیر اقتصاد با رسانه‌های گروهی تصریح شده است، عرضه اولیه سهام بنگاه‌های دولتی در بورس بر اساس دستور رییس محترم جمهور، به‌طور جدی در دستور کار وزارت امور اقتصادی و دارایی قرار دارد.

پیش‌بینی بازدهی بورس در سال جاری

یک تحلیل‌گر بازار سرمایه ضمن بیان اینکه سال گذشته بورس بالاترین بازدهی را نسبت به بازارهای موازیداشته است، گفت: امسال هم این بازار از نظر بازدهی، مطلوب پیش‌بینی می‌شود اما باید انتظار معقولی از این بازار داشت. مردم نباید امسال انتظار بازدهی بازار بورس همانند سال گذشته را داشته باشند. به گزارش ایسنا، پیمان حدادی درباره آینده بازار بورس در سال جاری، با اشاره به اینکه امسال بازار سرمایه از سایر بازارهای موازی بازدهی بیشتری دارد، اظهار کرد: بازدهی بازار سرمایه بیشتر از نرخ تورم است و مانند هر بازار دیگری برای سرمایه‌گذاری در آن باید دانش لازم را داشت. وی به مردم توصیه کرد که با سرمایه‌های مازاد خود در این بازار سرمایه‌گذاری کنند و البته قبل از ورود به بازار بورس، آموزش‌های لازم را بگذرانند. حدادی که در برنامه پایش سخن می‌گفت، اظهار کرد: بهترین راه‌حل برای سرمایه‌گذاری مردم استفاده از صندوق‌های سرمایه‌گذاری و شرکت‌های سبد گردانی است. این کارشناس اقتصادی، بازار سرمایه ۱۳۹۹ را از نظر بازدهی، مطلوب ارزیابی کرد و گفت: باید انتظار معقولی از این بازار داشت.

مردم نباید امسال انتظار بازدهی بازار بورس همانند سال گذشته را داشته باشند. وی در خصوص عملکرد سازمان بورس اوراق بهادار نیز افزود: سیاست‌گذاری‌های این سازمان خوب بوده اما به تصمیمات هر مدیر انتقاداتی وجود دارد.

تغییرات در قوانین بازار بورس در چندماه اخیر زیاد شده که این امر نادرست بوده و باعث بدبینی سرمایه‌گذاران می‌شود. حدادی با بیان اینکه سازمان بورس باید به سمت اصلاح سیستم و معاملاتی برود، گفت: فعالان بازار سرمایه از هسته معاملات به‌شدت ناراضی هستند، چرا که با افزایش حجم معاملات این هسته کشش لازم را ندارد و مداوم سیستم معاملاتی بورس کشور مختل می‌شود. این کارشناس اقتصادی افزود: مردم باید با دانش به بازار سرمایه وارد شوند و از نظرات کارشناسان دارای مجوز استفاده کنند، چراکه ممکن است در آینده با استفاده از کارشنان غیر رسمی متضرر شوند.

نگاهی به وضعیت سودسازی نیروگاه‌ها

شیوع کرونا روند فعالیت بسیاری از صنایع را مختل کرده و فروش خیلی از محصولات، کاهش داشته است.

به گزارش بورس‌نیوز، اما به اعتقاد برخی کارشناسان و تحلیلگران بازار سرمایه، صنعت برق و نیروگاهی از این اتفاق، آسیب نمی‌بیند و در هر شرایطی، فروش دارد. ضمن اینکه نیروگاه‌های بزرگ برق، پتانسیل افزایش نرخ هم دارند.

پرویز غیاث الدین دبیر سندیکای تولیدکنندگان برق در گفت‌وگو با بورس نیوز در این خصوص بیان کرد: اینطور نیست که کرونا تاثیری بر فروش نیروگاه‌های برق نداشته باشد. با توجه به تعطیلی بخشی از مراکز تجاری و صنعتی در کشور، مصرف برق هم کاهش داشته و این کاهش مصرف، آثاری هم بر سودآوری نیروگاه‌ها خواهد داشت.

وی افزود: طبق روال، هر ساله میزان مصرف برق در کشور چند درصدی نسبت به سال قبل رشد دارد. در فروردین ماه امسال میزان مصرف برق در کشور، نسبت به سال قبل رشد نداشته و اتفاقا کمی هم افت کرده است. البته این افت مصرف، چندان محسوس نیست و به نظر می‌رسد نیروگاه‌ها تقریبا مشابه فروردین سال ۹۸ فروش را محقق خواهند کرد. از آنجا که نیروگاه‌ها امکان خاموشی حتی کوتاه‌مدت را ندارند، پیشنهاداتی مطرح کرده‌ایم که نیروگاه‌ها دچار مشکل نشوند.

غیاث الدین در خاتمه گفت: ماه‌ها است که نیروگاه‌های برق در انتظار تعیین تکلیف افزایش تعرفه برق هستند. در شرایطی که تمامی کالاها و خدمات افزایش نرخ داشته، نمی‌توان انتظار داشت نیروگاه‌ها، برق تولیدی خود را با همان قیمت چند سال قبل عرضه کنند. امیدواریم این موضوع هرچه زودتر تعیین تکلیف شده و از بار فشار بر نیروگاه‌ها کاسته شود.

بورس نیوز متذکر می‌شود نیروگاه‌ها برق تولیدی خود را به وزارت نیرو فروخته و برقی که به دست مشترکین خانگی می‌رسد، مشمول یارانه بوده و تعرفه خرید برق از مشترکین با تعرفه برق مشترکان خانگی، متفاوت است.

 

ارسال نظر