افت و خیز شاخص زیر سر «فارس»

۱۳۹۹/۰۱/۲۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۶۰۹۹

گروه بورس| در پایان معاملات روز گذشته شاخص بورس تهران نوسانی کم‌سابقه را به ثبت رساند و تحت تاثیر نوسان حاصل از کشف قیمت و ابطال معاملات در نماد معاملاتی هلدینگ خلیج فارس در حدود تغییری 20 هزار واحدی را شاهد بود.

در این روز «فارس» که به دلیل افشای اطلاعات با اهمیت در روز یکشنبه متوقف شده بود، پس از بازگشایی در خلال معاملات روز قبل به میزان 44 واحد رشد کرد. همین امر سبب شد تا قیمت آن بر روی تابلو از حدود 935 تومان به هزار و 350 تومان برسد. در پی این نوسان قیمت، شاخص کل که عملکرد روزانه خود را از کانال 623 هزار واحدی آغاز کرده بود در زمان کوتاهی پس از شروع معاملات فارس در آستانه فتح کانال 645 هزار واحدی قرار گرفت. با این حال صعود رخ داده ادامه‌دار نشد و ابطال داد و ستدهای آن توسط نماد ناظر، در نهایت پیشروی هزار و 267 واحدی شاخص کل بورس تهران را رقم زد.

در پایان معاملات روز دوشنبه رشد 0.2 درصدی شاخص کل بورس تهران سبب شد تا این شاخص در نهایت موفق به ماندگاری در بالاتر از سطح 624 هزار و 527 واحد نشود. با این حال ارزش بازار یادشده از 2 هزار و 280 هزار میلیارد تومان فراتر رفت. بر این اساس با احتساب قیمت 15 هزار و 600 تومانی دلار امریکا در صرافی‌های دولتی بهای سهام موجود در بازار یاد شده به 146 میلیارد و 119 میلیون دلار رسیده است. بر اساس آمارهای معاملاتی، روز گذشته اکثر شاخص‌های بورس با رشد مواجه شدند به‌طوری که، شاخص‌ قیمت «وزنی - ارزشی» با ۳۵۶ واحد افزایش معادل ۲.۵۴ درصد به ۱۶۶ هزار و ۴۴۰ واحد، شاخص کل «هم وزن» با (۲۵) واحد افت معادل (۰.۰۱) درصد به ۲۱۹ هزار و ۷۲۹ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با (۱۷) واحد کاهش معادل (۰.۰۱) درصد به ۱۴۶ هزار و ۱۴۴ واحد، شاخص آزاد شناور با (۱۰۵۶) واحد افت معادل (۰.۱۳) درصد به ۷۹۸ هزار و ۳۶۱ واحد، شاخص بازار اول با ۱۷۹۸ واحد افزایش معادل ۰.۴۱ درصد به ۴۴۰ هزار ۳۳۵ واحد و شاخص بازار دوم با (۹۵۹) واحد افت معادل (۰.۰۷) درصد، به یک هزار و ۳۳۱ واحد رسید. از سویی دیگر در روز دوشنبه ۵ نماد «کگل با ۷۸۷ واحد، تاپیکو با ۶۲۹ واحد، کگل با ۶۰۴ واحد، حکشتی با ۴۵۲ واحد و فملی با ۴۰۲ واحد» رشد، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.

این گزارش می‌افزاید، شاخص‌های صنایع تالار شیشه‌ای نیز با رشد مواجه شدند به‌طوری که شاخص صنایع «محصولات چرمی با ۷۴۸ واحد صعود معادل ۴.۵۱ درصد به ۱۷ هزار و ۳۵۴ واحد، حمل و نقل با ۹۵۵ واحد افزایش معادل ۴.۱۹ درصد به ۲۳ هزار ۷۴۴ واحد، لاستیک ۸۴۱۵ واحد رشد معادل ۳.۸۷ درصد به ۲۲۵ هزار و ۹۳۸ واحد، اطلاعات و ارتباطات با (۲۳) واحد افت معادل (۳.۴۹) درصد به ۶۴۶ واحد، انتشار و چاپ با (۸۵۷۸۳) واحد ریزش معادل (۴.۱۸) درصد به یک هزار و ۹۶۴ واحد، محصولات کاغذ با (۹۰۶۷) واحد افت معادل (۴.۴۵) درصد به ۱۹۴ هزار و ۷۳۷ واحد، ذغال سنگ با (۱۱۷۸) واحد کاهش معادل (۴.۴۷) درصد به ۲۵ هزار و ۱۵۲ واحد» رسید.

در عین حال نگاهی به آمارهای معاملاتی روز قبل بازار سهام مشخص می‌کند: قیمت سهام نمادهای «غنوش، پکویر، وساپا، افق، غپینو، غسالم و شفن» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «ثمسکن، مداران، غاذر، شلعاب، وآتی، دانا و وتوس» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند و در تابلوهای بورس به ثبت رسیدند.

به این ترتیب، در پایان داد و ستدهای دیروز در بورس، در یک میلیون و ۱۰۳ هزار نوبت معاملاتی، ۶ میلیارد و ۳۷ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۶۲ هزار و ۱۷۰ میلیارد تومان در بورس معامله شد.

در فرابورس نیز سمت و سوی معاملات تشابه بسیاری به بورس تهران داشت. بر این اساس رونق معاملات در نمادهای فرابورسی طی روز گذشته شاخص کل بازار یاد شده را 81 واحد ارتقا داد و به سطح 8 هزار و 42 واحد رساند. در این روز ارزش بازار اول و دوم فرابورس ایران به بیش از 506 تریلیون تومان رسید و بیش از 2.7 میلیارد سهام، حق تقدم و اوراق مالی در قالب 586 هزار نوبت معامله و به ارزش 3 هزار و 379 میلیارد تومان داد و ستد شد.

 

ارسال نظر