روی خط خبر

۱۳۹۸/۱۲/۲۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۷۱۲

ابلاغیه ستاد ملی مبارزه با کرونا به سازمان بورس

مصوبه ستاد ملی مبارزه با بیماری کرونا در خصوص نحوه برگزاری مجامع عمومی به سازمان بورس ابلاغ شد.

به گزارش ایبِنا، در بخشی از این ابلاغیه خطاب به رییس سازمان بورس و اوراق بهادار آمده است: نظر به اهمیت برگزاری مجامع عادی و فوق‌العاده و عادی به‌طور فوق‌العاده شرکت‌های بورسی و با توجه به شیوع بیماری کرونا، برگزاری این مجامع به جهت رفع مخاطرات از تجمعات عمومی تا اطلاع ثانوی مشروط به رعایت نکات زیر است:

۱- مجامعی که با حضور ۵۰ درصد سهامداران عمده (حداکثر ۱۵ شخص حقیقی یا حقوقی) به اضافه یک سهم شکل می‌گیرد.

۲- مجامعی که با حضور فیزیکی حداکثر ۱۵ شخص حقیقی یا حقوقی رسمیت قانونی دارد.

ادامه اختلال  در سامانه فرابورس

اختلال پیش آمده در سامانه معاملاتی بازارهای فرابورس که روز گذشته اتفاق افتاد، روز گذشته هم تکرار و دوره سفارش‌گیری در این بازار بین ساعات ۱۰ تا۱۰ و ۳۰ دقیقه و انجام معاملات و دوره حراج پیوسته از ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه تا ۱۴ اعلام شد.

 به گزارش ایسنا، روز گذشته سامانه معاملاتی بازارهای فرابورس دچار اختلال شد که مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری فرابورس در تشریح علت این اختلال گفت: کنترل برای سامانه‌ها از ساعت ۶ و ۳۰ دقیقه صبح آغاز می‌شود و روز گذشته رفتار سیستم از این ساعت تا ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه که شروع سفارش‌گیری است کاملا عادی بود. ساعت ۸ و ۳۰ دقیقه یکی از ماژول‌های اصلی سامانه که وظیفه کنترل بقیه سامانه‌ها را بر عهده دارد با مشکل مواجه شد.

به همین دلیل در روز یکشنبه شاهد این بودیم که سفارش‌های ثبت شده در ساعات اختلال لغو شد و در نهایت از ساعت ۱۱ تا ۱۱ و ۳۰ دقیقه سفارش‌گیری در فرابورس انجام و معاملات فرابورس نیز از ساعت ۱۱ و ۳۰ دقیقه آغاز شده و تا ساعت ۱۴ ادامه داشت.

ابه نظر می‌رسد اختلال پیش آمده روز گذشته هم تکرار شد و فرابورس با اشاره به بروز مشکل فنی در سامانه معاملاتی بازارهای فرابورس اعلام کرده است که به منظور رعایت عدالت سفارشات ثبت شده قبل از ارایه زمان‌بندی جدید از سامانه حذف می‌شود.

بر این اساس دوره سفارشگیری در این بازار از ساعت ۱۰ تا ۱۰ و ۳۰ دقیقه و دوره حراج پیوسته نیز از ساعت ۱۰ و ۳۰ دقیقه تا ۱۴ است.

اعمال محدودیت دامنه نوسان در بورس کویت

بازار سهام کویت در ساعات معاملاتی روز گذشته اعلام کرد، معاملات از تاریخ ۱۵ مارچ با کاهش دامنه نوسان در محدوه منفی همراه خواهد شد تا پس از یک هفته بی‌ثباتی بازار، از ادامه‌دار شدن روند سقوط شاخص‌ها جلوگیری شود.

به گزارش سنا، با افت قیمت نفت در معاملات هفته گذشته، بازارهای سهام کشورهای حوزه خلیج فارس با افت شدید شاخص‌های معاملاتی همراه شدند تا حدی که بورس کویت دستور تعطیلی معاملات را برای چند روز اعلام کرد.

به این ترتیب، پس از آغاز دوباره فعالیت بازار این کشور، با ادامه‌دار شدن روند منفی بازار، نهاد ناظر بورس کویت اعلام داشت که به منظور جلوگیری از افت بیشتر، دامنه نوسان ۵ درصدی برای سهام منفی را اجرایی خواهد کرد در حالی که، برای سهام مثبت، دامنه نوسان طبق روال عادی همان ۱۰ درصد خواهد بود. به این صورت، سهامی که در روند نزولی هستند روزانه با نوسان ۵ درصدی همراه خواهند بود و سهامی که در روند صعودی هستند مانند روال گذشته با نوسان ۱۰ درصدی معامله می‌شوند. سخنگوی بورس کویت در این میان اظهار داشت: این تصمیم در واقع تلاشی است برای جلوگیری از افت شدید بازار تا به دلیل وجود آشفتگی‌های بازار نفت و سرایت ویروس کرونا به جهان، بورس کویت بیش از این، متحمل افت شدید نشود.

این در حالی است که، در معاملات هفته گذشته، بازارهای سهام حوزه خلیج فارس در پی سقوط شاخص‌ها در بازارهای امریکا و اروپا، روند منفی را در پیش گرفتند و به این ترتیب با افت شدید ۴۰۰ میلیارد دلاری در دو جلسه معاملاتی رو به رو شدند. بورس کویت در بیانیه‌ای جداگانه اعلام کرد: معاملات روز یکشنبه طبق معمول همیشه از سر گرفته می‌شود و هیچ تغییری در ساعت معاملات ایجاد نمی‌شود، البته برخی از خدمات این سازمان از جمله: معاملات خارج از بازار (OTC) برای یک هفته به حالت تعلیق در می‌آید. سخنگوی این بازار اعلام کرد: برای ایمنی کلیه سهامداران، درهای ورودی تالارهای معاملاتی بسته خواهد شد و سهامداران تنها از بستر اینترنت امکان معامله خواهند داشت. این بازار، همچنین تمام جلسات خارجی خود را لغو کرده و آنها را فقط در موارد ضروری برگزار می‌کند و جلسات داخلی را نیز به حداقل رسانده است. کویت از تعلیق همه پروازهای تجاری ورودی و خروجی خود از فرودگاه بین‌المللی کویت از روز جمعه خبر داد. این ممنوعیت، به استثنای پروازهای باری، تا اطلاع ثانوی ادامه خواهد یافت. کویتی‌ها و هم پیمانان درجه یک آنها از این ممنوعیت معاف خواهند بود.

 

ارسال نظر