ویروس کرونا در کمین کارکنان کارگزاری‌ها

۱۳۹۸/۱۲/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۴۳۹

هر چند کانون کارگزاران در اوایل اسفندماه طی نامه‌ای به سازمان بورس کاهش ریسک شیوع کرونا در صنعت کارگزاری را خواستار شد، اما کماکان اقدامی موثر برای پیشگیری از ابتلای ۲ هزار نفر از کارکنان کارگزاری‌ها و خانواده‌های آنان به این ویروس اتخاذ نشده است.

به گزارش تسنیم، جدای از تاثیرات مثبت و منفی که انتشار و همه‌گیر شدن ویروس کرونا بر بازار سرمایه دارد که افزایش تولید و فروش شرکت‌های دارویی و بهداشتی از یک سو و در مقابل نیمه‌تعطیلی و کاهش تولید و فروش در برخی صنایع و شرکت‌ها از جمله این موارد است، یکی از موضوعات قابل توجه در این زمینه لزوم حضور تازه‌واردان به بازار سهام در کارگزاری‌ها، برای انجام مراحل مربوط به صدور کد معاملاتی و سایر امور اداری مربوط به دادوستد معاملات است. این موضع موجب می‌شود تا کارکنارن کارگزاری‌ها بیش از پیش در معرض بیماری توسط این ویروس قرار بگیرند.

بر این اساس در روز پنجم اسفندماه امسال روح‌اله میرصانعی، دبیرکل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با اشاره به این موضوع طی نامه‌ای خطاب به شاپور محمدی، رییس سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: همان‌گونه که مستحضرید متاسفانه در حال حاضر ویروس کرونا در سطح کشور به سرعت در انتشار بوده و ریسک انتقال آن در تجمعات و مراکز عمومی به‌شدت بالا است. با توجه به استقبال مردم برای ورود به بازار سرمایه، ازدحام و تجمع مشتریان برای اخذ کد و خرید عرضه‌های اولیه در شعب سراسر کشور شرکت‌های کارگزاری را شاهد هستیم.

بر این اساس به منظور کمک به سلامت کارکنان شرکت‌های کارگزاری و مشتریان مراجعه‌کننده خواهشمند است دستور فرمایید عرضه‌های اولیه که منجر به مراجعه فراوان مشتریان به دفاتر کارگزار می‌گردد، متوقف شده و علاوه بر آن در صورت ضرورت و به تشخیص هر یک از شرکت‌های کارگزاری در هر یک از شعب و دفاتر و نمایندگی‌های خود امکان انجام موارد ذیل برای مدت معین تا رفع بحران فعلی بر اثر شیوع ویرس کرونا مجاز

 باشد:

1. توقف فعالیت در خصوص اخذ کد معاملاتی برای مشتریان جدید

2. تعطیل کردن تالارهای اختصاصی به منظور عدم تجمع مشتریان.

در پاسخ به این نامه، مدیریت نظارت بر کارگزاران سازمان بورس و اوراق بهادار به استناد مصوبه ششصد و بیست و هفتمین جلسه هیات‌مدیره سازمان بورس طی نامه‌ای اعلام کرد: بازگشت به نامه آن کانون مقرر گردید شرکت‌های کارگزاری که امکان رعایت موارد بهداشتی طبق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی جهت حفظ سلامت کارکنان خود و مراجعه‌کنندگان را دارند موظف به ارئه خدمات هستند. اما آن دسته از شرکت‌های کارگزاری که امکان تامین شرایط بهداشتی لازم مطابق دستورالعمل‌های مربوطه را ندارند لازم است مراجعین را به استفاده از سایر روش‌ها از جمله استفاده از نمایندگی خود نزد دفاتر پیشخوان دولت و شعب بانک‌ها که مجوز آنها را از بورس‌های مربوطه دریافت کرده‌اند با روش‌های الکترونیکی مجاز ارایه خدمات، راهنمایی کند.

ضروری است شرکت‌های کارگزاری ضمن مطالعه و اجرای دقیق دستورالعمل‌های وزارت بهداشت، درمان و و آموزش پزشکی به ویژه دستورالعمل کشوری کرونا ویروس جدید، توصیه‌های مدرج در بخش مرکز سلامت محیط کار آن دستورالعمل را رعایت و به صورت دقیق اجرا نمایند.

در این خصوص برخی کارشناسان معتقدند تداوم روال کنونی به مفهوم این است که بیش از 2000 نفر از پرسنل شرکت‌های کارگزاری در بخش پذیرش که در مواجهه مستقیم با مردم در سراسر کشور هستند و همچنین خانواده‌های آنان، کماکان در معرض ابتلا به ویروس کرونا قرار خواهند داشت.

این در حالی است که به عنوان مثال بانک مرکزی تمهیدات خوبی را برای کارکنان بانک‌ها در نظر گرفته است، ولی سازمان بورس نه‌تنها دغدغه‌ای در این خصوص ندارد، بلکه عمدا یا از روی غفلت، ریسک ابتلای کارکنان کارگزاری‌ها به ویروس کرونا را بیشتر هم کرده است.

 

ارسال نظر