فایده‌های توسعه خدمات الکترونیکی در بازار سرمایه

۱۳۹۸/۱۲/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۳۴۸

به گفته مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار الکترونیکی نمودن خدمات بورس هم سرعت عمل را زیاد می‌کند، هم به کارها نظم می‌بخشد و هم مراجعه حضوری را کاهش می‌دهد.

به گزارش فارس، احمد سحرخیز مدیر فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن بیان این مطلب افزود: الکترونیکی نمودن خدمات بورس هم سرعت عمل را زیاد می‌کند، هم به کارها نظم می‌بخشد و هم ضرورت مراجعه حضوری و به زحمت انداختن مراجعان را کاهش می‌دهد.

وی گفت: همه این‌ها، منجر به صرفه‌جویی هزینه‌های جاری و عملیاتی شرکت‌ها و مراجعان نیز می‌شود. به‌ویژه، در شرایط فعلی کشور که تجمعات یا مراجعات حضوری، خطر انتشار ویروس کرونا را هم برای مراجعان و هم برای کارکنان شرکت‌ها و سازمان‌ها به همراه دارد، استفاده از خدمات غیرحضوری به همه توصیه می‌شود.

به گفته سحرخیز، در حال حاضر تعداد زیادی از خدماتی که در بورس و بازار سرمایه به مردم ارایه می‌شود، به صورت الکترونیکی و غیرحضوری قابل انجام است. اگرچه برخی از مقررات و قوانین از منظر حقوقی محدودیت‌هایی ایجاد می‌کند که نتوان همه خدمات را به‌طور صد درصد غیرحضوری ارایه نمود، اما برنامه مدیریت فناوری اطلاعات سازمان بورس و اوراق بهادار برای سال 1399 این است که تا جایی که امکان داشته باشد، همه خدمات بازار سرمایه به متقاضیان، به شکل الکترونیکی و هوشمند ارایه شود. در این راستا، غیر از طراحی و پیاده‌سازی سامانه‌ها و هوشمندسازی آنها، نیازمند تدوین مقررات و دستورالعمل‌های اجرایی نیز خواهیم بود.

   اقدامات مورد نیاز

برای خرید و فروش سهام  در بورس

وی گفت: قدم‌های زیر مورد نیاز سرمایه‌گذاران خواهد بود. برای هر قدم، روش دستیابی به خدمات غیرحضوری و آنلاین اشاره می‌شود:

   کسب آگاهی و آموزش کافی در حیطه سرمایه‌گذاری در سهام

    به عنوان نمونه: تارنمای بورس مدیا شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس به آدرس

https: //www.boursemedia.ir/

    انتخاب یک شرکت کارگزاری

   برای مشاهده فهرست شرکت‌های کارگزاری و اطلاعات تماس آنها به تارنمای https: //cfi.codal.ir/ می‌توانید مراجعه کنید و نوع نهاد مالی را، کارگزاری انتخاب کنید.

   باید کد بورسی داشته باشید و در سامانه جامع اطلاعات مشتریان (سجام) شرکت سپرده‌گذاری مرکزی اوراق بهادار و تسویه وجوه به آدرس

 https: //profilesejam.csdiran.com/ ثبت‌ نام نمایید. ثبت نام در سامانه سجام باعث خواهد شد که:

   اگر کد بورسی نداشتید، کد بورسی طی حداکثر دو روز کاری برای شما صادر می‌شود.

   اگر نمی‌دانید کد بورسی دارید یا خیر، اهمیتی ندارد، چرا که با ثبت نام در سجام، در هر صورت کد بورسی برای شما صادر شده است.

   اگر کد بورسی دارید، تکمیل ثبت نام در سجام، احراز هویت شما را برای همه کارگزاری‌های بازار سرمایه معتبر می‌کند و نیازی به مراجعه حضوری به هیچ شرکت کارگزاری برای احراز هویت حضوری نخواهید داشت.

سحرخیز گفت: مشتریان کارگزاری‌ها، غیر از ثبت نام مستقیم در سجام، می‌توانند به سامانه صدور کدبورسی غیر حضوری یا افتتاح حساب غیرحضوری که برخی از شرکت‌های کارگزاری بورس ارایه می‌نمایند، مراجعه و ثبت‌نام نمایند. سامانه‌های مذکور به سامانه سجام نیز متصل است و نیازی به ثبت‌نام مجزا در سجام نخواهد بود.

قبل از اقدام به خرید و فروش سهام، حتما آموزش‌های کافی را باید دیده باشید و آگاهانه و با تحلیل‌های دقیق تصمیم‌گیری نمایید. دو حوزه اطلاعاتی زیر، به عنوان مقدمات تحلیل حتما مورد نیاز است:

اطلاعیه‌های مالی شرکت‌های پذیرفته شده نزد بورس‌ها (که سهام همین شرکت‌ها در بورس‌ها خرید و فروش می‌شوند) و به‌طور کامل در سامانه https: //codal.ir/ در دسترس عموم قرار گرفته است.

اطلاعات روز بازار، سفارش‌ها و معاملات که از طریق سایت http: //www.tsetmc.com/ در دسترس عموم است. از طریق مراجعه به سایت شرکت کارگزاری مد نظر، می‌توانید درخواست حساب کاربری یا ثبت نام برای سامانه معاملات برخط (Online Trading) را مطرح نمایید. علاوه بر سایت معاملات برخط، برخی از شرکت‌های کارگزاری خدمات ثبت سفارش به صورت تلفنی با عنوان

 Call Center یا اپلیکیشن‌های موبایل برای این کار را نیز ارایه می‌نمایند. بدیهی است شرکت کارگزاری‌ای که خدمات الکترونیکی کامل‌تر و ساده‌تری ارایه کند، برای مخاطبان از مزیت نسبی بیشتری برخوردار است. با ورود به سامانه معاملات برخط شرکت کارگزاری خود، خدمات متنوعی از جمله خدمات زیر در اختیار شما خواهد بود.

   امکان واریز وجه در حساب کاربری خود یا برداشت از آن

   امکان ثبت سفارش خرید یا فروش سهام (از جمله ثبت سفارش خرید سهام عرضه‌های اولیه)

   مشاهده دارایی‌های سهام خود نزد شرکت کارگزاری

   درخواست انتقال سهام خود به یک کارگزاری دیگر

اگر چنانچه به دلیل عدم استفاده طولانی مدت از کد بورسی خود، ممنوع المعامله شده‌اید، می‌توانید برای رفع ممنوع المعامله شدن، از طریق ورود به سامانه درگاه یک‌پارچه ذی‌نفعان شرکت سمات با آدرس

 https: //ddn.csdiran.com/، سپس انتخاب گزینه میز خدمت الکترونیک، درخواست خود را ثبت نمایید. در این میز خدمت، امکانات غیرحضوری دیگری نیز وجود دارد که برای سهامداران مفید است.

اگر قصد مشاهده کل دارایی‌های سهام خود نزد همه شرکت‌های کارگزاری را دارید، می‌توانید به سامانه https: //ddn.csdiran.com/ وارد شده و گزینه «دارا» را انتخاب نمایید. برای استفاده از این سامانه، باید حتما عضو سامانه سجام شده باشید که توضیحات آن ارایه شد.

    روش‌های سرمایه‌گذاری

در صندوق‌های سرمایه‌گذاری بورس

گام‌های زیر برای سرمایه‌گذاری در صندوق‌های سرمایه‌گذاری تحت نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار مورد نیاز خواهد بود.

برای مشاهده فهرست صندوق‌های سرمایه‌گذاری و تاریخچه عملکرد و سودآوری آنها می‌توان به بخش صندوق در تارنمای http: //www.fipiran.com/ مراجعه نمایید. برای کسب اطمینان از وضعیت مجوز صندوق مد نظر و دستیابی به سایر اطلاعات آن صندوق، می‌توانید به سامانه https: //cfi.codal.ir/ مراجعه و نوع نهاد مالی را صندوق سرمایه‌گذاری انتخاب نمایید.

اغلب صندوق‌های سرمایه‌گذاری، سامانه‌ای برای درخواست الکترونیکی صدور و ابطال واحدهای صندوق سرمایه‌گذاری خود را به مشتریان ارایه می‌نمایند.

در این سامانه، سرمایه‌گذار می‌تواند واحدهای صندوق را به صورت برخط خریداری یا آنها را ابطال نموده و مبلغ حاصل از آن را برداشت نماید.

برای استفاده از سامانه مذکور، باید در تارنمای صندوق مد نظر ثبت نام و حساب کاربری ایجاد نمود. برخی از صندوق‌ها به سامانه سجام متصل هستند و اگر یک مرتبه قبلا در سامانه سجام ثبت‌نام کرده‌اید، نیاز به مراجعه حضوری برای احراز هویت نخواهید داشت.

مشاهده مانده دارایی‌ها نزد هر صندوق، در سامانه الکترونیکی همان صندوق برای مشتریان امکان‌پذیر است.

    احراز هویت حضوری

برای دریافت خدمات در بازار سرمایه

سحرخیز خاطرنشان کرد: اگر یک بار در سامانه سجام، احراز هویت شده باشید، هیچگاه نیاز به احراز هویت حضوری در هیچ‌یک از شرکت‌های کارگزاری نخواهید داشت. این موضوع، در آینده نزدیک برای صندوق‌های سرمایه‌گذاری و سایر نهادهای مالی در بازار سرمایه نیز صدق خواهد کرد و عملا شعار یک بار مراجعه حضوری برای همیشه، در بازار سرمایه به‌طور کامل اجرا خواهد شد.

 

ارسال نظر