سند سه‌ساله فرهنگ‌سازی نیاز بلندمدت

۱۳۹۸/۱۲/۲۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۱۷۶

تصمیم برای تصویب مقررات جدید در شورای عالی بورس گرفته شد و سازمان بورس آن را تصویب کرد و اجرای آن نیز به کانون کارگزاران سپرده شد.

به گزارش سنا، علیرضا تاجبر، عضو هیات‌مدیره کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار گفت: در خصوص آموزش سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه هرچقدر کار انجام شود، کم است و همه متولیان بازار باید در این امر سهیم باشند. ما شاهد هستیم شرکت بورس تهران و شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس، گام‌های خوبی را در حوزه فرهنگ‌سازی برمی‌دارند اما انتظار می‌رود تا بقیه متولیان بازار نیز در این امر، همگام باشند.

 وی در این خصوص ادامه داد: جای خالی سند آموزش در بازار سرمایه مشاهده می‌شود و این مساله به اینچنین تصمیماتی ختم می‌شود که برای جلوگیری از رفتارهای توده وار و هیجانات مقطعی بازار، ورود کدها با محدودیت همراه شود.

تاجبر با اشاره به اینکه یکی از راهکارها، الزام سرمایه‌گذاران تازه وارد به آموزش، پیش از خرید در بازار سرمایه است، ابراز داشت: عدم آگاهی منجر به رفتار توده وار و ضرر و زیان می‌شود. شاید تصمیمی که در خصوص کد اولی‌ها گرفته شده، بهانه‌ای برای تقویت مبحث آموزش در بازار سرمایه باشد. عضو هیات‌مدیره کانون کارگزاران در ادامه با اشاره به تغییرات حجم مبنا گفت: افزایش حجم مبنا برای سهام شرکت‌های بورسی و فرابورسی نیز، به دلیل کنترل هیجانات سرمایه‌گذاران تازه وارد در این بازار است.

وی در ادامه در خصوص کاهش هیجانات بازار گفت: با اجرایی شدن این دو مصوبه، در کوتاه‌مدت شاهد کاهش میزان هیجانات در بازار خواهیم بود. به نظر می‌رسد پس از گذشت از روند هیجانی ایجاد شده در بازار و ثبات نسبی در روند معاملات باید یک سند آموزشی میان متولیان بازار نوشته شود تا تمام نهادهای مالی و ارکان بازار سرمایه به شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس و کانون‌ها در زمینه آموزش سهامداری کمک کنند.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه خاطرنشان ساخت: باید در زمینه آموزش، هزینه کنیم و این درست نیست که تمامی ارکان از این مهم شانه خالی کنند و مسوولیت آن فقط بر عهده شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس، کانون‌ها و شرکت بورس آموزش باشد. بنابراین باید یک سند سه ساله نوشته شود، بخش‌های جامعه و تحصیلات افراد در آن مشخص شود، و برای هر بخش یک آموزش منسجمی دیده شود و مطمئنا از هیجانات افراد با آموزش دیدن کم می‌شود. به همین دلیل، برای کوتاه‌مدت این دو مصوبه جدید را مفید می‌دانم ولی اگر می‌خواهیم یک تصمیم بلندمدت بگیریم، باید یک سند چشم‌انداز آموزش در بازار سرمایه با مشارکت تمام ارکان داشته باشیم.

 

ارسال نظر