دیدگاه

۱۳۹۸/۱۲/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۵۰۸۵

هسته معاملات مشکل ندارد

مشکلی برای هسته معاملات وجود ندارد؛ عرضه اولیه به همه شرکت‌کنندگان در عرضه اولیه روز شنبه تخصیص پیدا کرد، سرمایه‌گذاران نگران نباشند. به گزارش سنا، مدیرعامل شرکت مدیریت فناوری بورس تهران در خصوص اختلال به وجود آمده در معاملات روز شنبه توضیح داد: این موضوع مربوط به شرکت نرم افزاری‌ای است که بخش عمده‌ای از سیستم معاملات آنلاین کارگزاری‌ها را پوشش می‌دهد. در حال حاضر این شرکت نرم‌افزاری با مشکل فنی و سیستمی مواجه شده است، به‌طوری‌که برخی از سیستم‌های آن به‌طور کامل قطع و بقیه سیستم‌ها دچار اختلال شده‌اند. دهقان تاکید کرد: مشتریان کارگزاری‌های دچار اختلال می‌توانند از طریق ایستگاه‌های نامک، سفارشات خود را ارسال کنند؛ به‌طوری‌که ایستگاه‌های نامک برای کارگزاری‌های دچار مشکل، فعال شده است. وی در خصوص عرضه اولیه روز معاملاتی قبل تصریح کرد: در تلاشیم تا به همه افراد متقاضی عرضه اولیه تخصیص پیدا کند. مشتری‌های کارگزاری‌های دچار اختلال می‌توانند سفارشات خود را به‌طور تلفنی یا حضور در دفاتر کارگزاری به کارگزار خود اعلام کنند تا آنها از طریق ایستگاه‌های نامک سفارشات سرمایه‌گذاران را ارسال کنند.

علت افت شاخص در روز  شنبه

کارشناس بازار سرمایه با اشاره به علت افت روز معاملاتی گذشته شاخص، تاثیر منفی بر دو صنعت مهم و پیش بینی روند معاملات گفت: بزرگ‌ترین پیام کاهش دامنه نوسان از سوی مسوولان، وجود حباب در بازار سهام است. به گزارش بورس پرس، مهدی طحانی با بیان اینکه بازار روز معاملاتی گذشته از ابتدای معاملات روند منفی در پیش گرفت و شاخص با کاهش حدود ۶ هزار واحدی به کار پایان داد به ایرنا گفت: ریزش ۸ درصدی قیمت نفت باعث افت شاخص شد که به دنبال این اتفاق، گروه پتروشیمی و پالایشی بیشترین تاثیر منفی را گرفتند اما سنگ آهنی‌ها، فلزات اساسی، بانکی‌ها و خودرویی به‌صورت متعادل در حال معامله بودند. وی افزود: شاخص با وجود کاهش قیمت کالاها در دنیا و افت بورس‌های جهانی رو به افزایش است. سازمان بورس نیم نگاهی به وجود حباب در شاخص بورس دارد و مصوبه‌ای را هم به منظور کنترل هیجان‌های موجود ابلاغ کرد که لغو شد. بر این اساس برآورد می‌شود بازار متعادل با شیب ملایم افزایشی به روند خود ادامه خواهد داد مگر اینکه اتفاق جدیدی در بازار رخ دهد. این کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه تغییر در دامنه نوسان بورس بعید به نظر می‌رسد، ادامه داد: نقدشوندگی به عنوان بزرگ‌ترین مزیت بازار سرمایه تلقی می‌شود در حالی که کاهش دامنه نوسان می‌تواند زمینه کاهش ورود نقدینگی در بازار را فراهم کند. بزرگ‌ترین پیام از مطرح کردن کاهش دامنه نوسان از سوی مسوولان، وجود حباب در بازار سرمایه است که باعث کاهش هیجان و ورود نقدینگی خواهد شد. طحانی عنوان کرد: در دیگر کشورهای دنیا دامنه نوسان باز گذاشته خواهد شد تا افراد با هر قیمتی که می‌خواهند اقدام به خرید و فروش کنند. با محدود کردن دامنه نوسان، صف خرید و فروش طولانی‌تر شده که همین امر منجر به از بین رفتن نقدشوندگی موجود در بازار خواهد شد.

چرایی کاهش قیمت سهام پالایشی و پتروشیمی‌ها

به گزارش سنا، همایون دارابی در بررسی عوامل کاهش قیمت سهام شرکت‌های پالایشی و پتروشیمی گفت: این موضوع به سه دلیل اصلی رخ داده است. نخست اینکه گسترش ویروس کرونا در سطح بین‌الملل روی قیمت حمل و نقل تاثیر قابل ملاحظه‌ای گذاشته است، به این معنی که اکثر مسافرت‌های بین کشوری و پروازهای هوایی لغو شده است؛ از طرفی دیگر در داخل کشورها نیز برقراری قرنطینه و پرهیز از مسافرت و جابه‌جایی هم سبب شده است تا مصرف مواد نفتی در اقتصاد جهانی کاهش پیدا کند. وی اضافه کرد: از طرفی دیگر، شاهد تلاش ناموفق در اوپک پلاس بودیم که نتیجه آن دور از انتظار بود؛ به نظر می‌رسید که اعضای اوپک و خارج از اوپک بتوانند به یک توافق ضمنی بر کاهش تولید نفت برسند که متاسفانه محقق نشد؛ همچنین این نکته را هم در نظر داشته باشید که به‌طور سنتی در انتهای فصل زمستان و گرم شدن هوا، مصرف سوخت کاهش پیدا می‌کند و این موضوع هم بر قیمت سوخت و متعاقب آن نفت موثر است. دارابی در ادامه تاکید کرد: مجموع این عوامل سبب شده است تا قیمت نفت تا شامگاه جمعه به میزان قابل توجهی (۱۰ درصد) افت داشته باشد. این کاهش قیمت در بازار ما نیز تاثیر داشته است، البته توجه داشته باشید زمانی‌که بهای قیمت نفت خام کاهش پیدا می‌کند با همان سرعت، از بهای «فرآورده‌های نفتی» کاسته نمی‌شود و این موضوع شامل زمان می‌شود. وی تصریح کرد: به دلیل کاهش قیمت نفت حتی ممکن است حاشیه سود پالایشگاه‌ها نیز افزایش پیدا کند و کاهش قیمت نفت صرفا روی درآمد پالایشگاه‌ها موثر نیست، همچنین به سود پالایشگاه‌ها حداکثر تخفیفی از مواد خام هم داده می‌شود و به همین دلیل زمانی که قیمت نفت کاهش می‌یابد، قیمت آن دسته از محصولات مرتبط در پالایشگاه‌ها هم افت می‌کند، یعنی درآمد پالایشگاه‌ها هم کم می‌شود. دارابی در پایان اظهار کرد: از طرف دیگر افزایش دلار نیمایی می‌تواند تا حدودی مساله کاهش قیمت‌ها در بازار جهانی را برای شرکت‌های ایرانی جبران کند. باید منتظر باشیم برنامه دولت برای صنعت پالایشگاهی مانند واگذاری سهام به صندوق قابل معامله پالایشگاهی چیست. این موضوع یکی از اتفاقات بسیار مهمی است که در ماه‌های آینده ممکن است رخ دهد و سهامداران پالایشگاهی باید آن را در نظر داشته باشند.

 

ارسال نظر