روی خط خبر

۱۳۹۸/۱۲/۱۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۷۴۱

رویه جدید صدور کد معاملاتی و زمان احتمالی

دبیرکل کانون کارگزاران بورس درباره رویه جدید صدور کد معاملاتی و رعایت شرط آزمون و زمان احتمالی اجرای دستورالعمل سازمان بورس توضیح داد. به گزارش بورس‌پرس، روح‌الله میرصانعی درباره تغییر شرایط صدور کد معاملاتی برای متقاضیان سرمایه‌گذاری در بازار سهام و شرط سپری شدن یک ماهه و انجام آزمون و... که دیروز توسط سازمان بورس ابلاغ شد به بورس پرس توضیح داد: این تصمیم توسط سازمان بورس اتخاذ شد. در مورد نحوه اجرا، نظر کانون دریافت شده اما در مورد موافقت یا عدم موافقت با این تصمیم، نظری از کانون اخذ نشده است. وی ادامه داد: بنابراین کانون کارگزاران بورس صرفا تکلیف مصوبه سازمان بورس، اموری را انجام خواهد داد و سعی می‌شود به سرعت نهایی و آماده اجرا شود. انتظار می‌رود ظرف طی هفته جاری، شیوه و نحوه انجام آزمون‌ها توسط کانون تعیین شود . این مقام مسوول افزود: همچنین به منظور تسهیل انجام آزمون‌ها، جلساتی با شرکت‌های نرم افزاری برگزار می‌شود تا مشتریان با دریافت دسترسی برخط، به راحتی بتوانند هر زمان که بخواهند در آزمون شرکت کنند و پس از قبولی در آزمون، کد معاملاتی برای انجام معاملات بر روی کلیه اوراق بهادار قابل معامله، فعال شود. میرصانعی در پاسخ به این سئوال که برگزاری آزمون از طریق سامانه معاملات برخط از چه زمانی فعال می‌شود و آیا تا زمان انجام آزمون و روش جدید، امکان صدور کد بورسی جدید فراهم است یا خیر ؟ توضیح داد: این موضوع کاملا به همکاری شرکت‌های نرم افزاری ارتباط دارد که امید است با همکاری مناسب آنها این امکان هر چه سریع‌تر مهیا شود . احتمال دارد در صورت فراهم شدن زمینه و نهایی کردن مقدمات توسط شرکت‌های نرم افزاری، طی یکی دو هفته آینده عملی شود.به گفته وی، دریافت کد معاملاتی جدید به سیاق قبلی و بدون نیاز به انجام آزمون و طی زمان 30 روزه به نظر سازمان بستگی دارد.

حجم مبنا در فرابورس چگونه محاسبه می‌شود

مدیریت عملیات بازار فرابورس ایران جدیدترین شیوه محاسبه حجم مبنا را اعلام کرد.به گزارش سنا، مدیر عملیات بازار فرابورس ایران در تازه‌ترین اعلامیه‌ای اظهار داشت: از روز دوشنبه مورخ ۱۲ اسفند ماه ۹۸ حجم مبنا برای تمامی شرکت‌های بازارهای اول و دوم فرابورس ایران معادل چهار در ده هزار تعداد سهام هر شرکت اعمال می‌شود.در این اطلاعیه آمده است: در این خصوص توجه به موارد ذیل ضروری است: ۱) حجم مبنا در هر هفته بر اساس قیمت پایانی سهام در آخرین روز معاملاتی هفته قبل محاسبه می‌شود. ۲) حداقل ارزش مبنای قابل اعمال معادل ۵۰ میلیارد ریال است. ۳) حداکثر ارزش مبنای قابل اعمال برای شرکت‌های با سرمایه کمتر از ۲۰ هزار میلیارد ریال معادل ۱۰۰ میلیارد ریال و برای شرکت‌های با سرمایه ۲۰ هزار میلیارد و بالاتر معادل ۱۲۰ میلیارد ریال خواهد بود.  برای اطلاع از جزییات بیشتر به اطلاعیه شماره ۱۷۶۰/خ/۹۸ مورخ هشتم اسفند ماه ۹۸ در وب سایت رسمی شرکت فرابورس ایران مراجعه کنید.

جدیدترین نحوه محاسبه حجم مبنا در بورس تهران

مدیریت عملیات بازار بورس تهران جدیدترین شیوه محاسبه حجم مبنا را اعلام کرد. مدیر عملیات بازار بورس تهران در تازه‌ترین اعلامیه‌ای اظهار داشت: شیوه محاسبه حجم مبنا مطابق اطلاعیه شماره ۷۲۱۷۶ر۱۸۱ مورخ هشتم اسفند ماه ۹۸ به شرح ذیل اعمال خواهد شد: حجم مبنای کلیه شرکت‌های پذیرفته شده در بورس اوراق بهادار تهران بر اساس فرمول قبلی (ماده واحده مصوب ۲۸ بهمن ماه ۹۳ هیات‌مدیره سازمان بورس و اوراق بهادار) ۴ در ده هزار سهام شرکت است، به شرطی که حداقل ارزش مبنا برای تمامی شرکت‌ها برابر با ۵۰ میلیارد ریال و حداکثر ارزش مبنا برای شرکت‌های با سرمایه ۲۰ هزار میلیارد ریال و بالاتر، ۱۲۰میلیارد ریال و برای شرکت‌های با سرمایه کمتر از ۲۰ هزار میلیارد ریال، ۱۰۰ میلیارد ریال تعیین شد. به این ترتیب، تعداد حجم مبنای هر سهم بر اساس قیمت پایانی سهم در آخرین روز معاملاتی هر هفته محاسبه و از اولین روز معاملاتی هفته بعد اعمال می‌شود. همچنین در صورت اقدامات شرکتی تغییرات حجم مبنا بر اساس مقررات و با رعایت نصاب‌های این مصوبه محاسبه و اعمال می‌شوند.

«ذوب» و «ارفع» هم  مشمول فروش تعهدی شدند

دو شرکت فرابورسی ذوب آهن و فولاد ارفع هم مشمول فروش تعهدی شدند و از فردا در کنار ۸ نماد بورسی و فرابورسی قبلی قرار می‌گیرند.

به گزارش بورس پرس، در حالی ابزار جدید فروش تعهدی از یکشنبه گذشته با 5 شرکت بورسی بانک تجارت، سرمایه‌گذاری سایپا، ماشین‌سازی اراک، ملی مس و سیمان فارس خوزستان به همراه 3 شرکت فرابورسی هلدینگ صنایع معدنی خاورمیانه (میدکو)، بیمه پاسارگاد و سرمایه‌گذاری مس، شروع شده که دو شرکت دیگر به جمع شرکت‌های فرابورسی اضافه شدند.

به این ترتیب، دو شرکت ذوب آهن و فولاد ارفع از فردا مشمول فروش تعهدی هستند.

 

ارسال نظر