روی خط شرکت‌ها

۱۳۹۸/۱۲/۰۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۴۳۰۸

نخستین معامله نرمال هگزان در بورس انرژی کلید خورد

کالای نرمال هگزان که پیش از این کالای وارداتی جهت مصارف شرکت‌های پلیمری مورد استفاده قرار می‌گرفت، روز گذشته برای نخستین‌بار در بورس انرژی ایران معامله شد. به گزارش فارس، سیدعلی حسینی مدیرعامل بورس انرژی ایران، از نخستین معامله موفقیت آمیز محموله 1500 تنی کالای نرمال هگزان در رینگ داخلی بورس انرژی خبر داد و گفت: طی معاملات روز یکشنبه، برای نخستین‌بار 1500 تن کالای نرمال هگزان از سوی شرکت پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند در رینگ داخلی بورس انرژی و به قیمت پایه هر تن یکصد هزار ریال عرضه شد که با موفقیت معامله و با همان قیمت پایه از سوی یک خریدار داخلی خریداری شده است.

به گفته وی، کالای نرمال هگزان که پیش از این به عنوان یک کالای وارداتی جهت مصارف شرکت‌های پلیمری مورد استفاده قرار می‌گرفت به تازگی در بورس انرژی ایران پذیرش شده است.

حسینی با اشاره به خصوصیات این فرآورده پالایشی افزود: محصول نرمال هگزان که دیروز در رینگ داخلی بورس انرژی فروش رفت به عنوان یک کالای پلیمر گرید مورد استفاده قرار می‌گیرد و به این ترتیب با انجام این معامله موفق که برای اولین‌بار در بورس انرژی انجام شد، در آینده‌ای نزدیک گرید خوراکی این فرآورده برای شرکت‌های مصرف‌کننده داخلی نیز عرضه خواهد شد. این مقام مسوول حجم تعهد عرضه فرآورده نرمال هگزان از سوی پالایش نفت امام‌خمینی (ره) شازند در بورس انرژی را مطابق امید نامه، برابر با ۸۰ درصد تولید سالانه و به میزان ۴۰ هزار تن در سال عنوان کرد و افزود: با توجه به قیمت مناسب این محصول در بورس انرژی در مقایسه با کالای وارداتی آن، می‌توان گفت فرصت ویژه‌ای برای سرمایه‌گذاران و تولید‌کنندگان داخلی به ویژه در صنعت پلیمر فراهم شده تا ضمن فراهم شدن مواد اولیه مورد نیاز آنها از مزیت اقتصادی خرید این فرآورده نیز بهره ببرند. حسینی تصریح کرد: تولید این محصول با مدیریت و برنامه‌ریزی شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده‌های نفتی ایران در سال رونق تولید در دستور کار پالایش نفت امام خمینی (ره) شازند قرار گرفت و پس از حصول موفقیت در تولید آن، عرضه آن از طریق بورس انرژی صورت پذیرفت.

فضای تورمی بازار سرمایه را رشد داد

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه اکنون فضای تورمی بازار سرمایه را به سمت رشد هدایت کرده است، اما فضای تورمی در یک نقطه‌ای توقف دارد و به ثبات می‌رسد. به گزارش ایرنا، محسن رحمتی به رشد چند روز گذشته بازار سرمایه اشاره کرد و افزود: رشد بازار مربوط به چشم‌انداز تورمی است که برای سال آینده پیش‌بینی شده، همچنین محرک آن قیمت دلار و حجم نقدینگی گسترده‌ای است که در اقتصاد کشور دیده می‌شود. وی افزود: اسفند ماه، بانک مرکزی قیمت دلار را در همین محدوده حفظ می‌کند، اما به نظر می‌رسد سطح نقدینگی که در بازار در حال گردش است در اوایل سال ۹۹ وارد بازار دلار شود؛ بنابراین بعید به نظر می‌رسد دلار در سال ۹۹ در محدوده ۱۵ هزار تومان باقی بماند و پیش‌بینی‌ رشد وجود دارد. رحمتی با اشاره به اینکه مشکل چندانی در رشد بازار سرمایه وجود ندارد، خاطرنشان کرد: شاخص بورس با توجه به وضعیت کنونی تا کانال ۵۴۰ هزار واحد رشد می‌کند، اما بعد از آن را باید تحلیل کرد و دید مسیر بازار به کدام سمت است.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: با توجه به فضای حاکم در اقتصاد کشور روند بازار سرمایه به صورت کوتاه‌مدت افزایشی است، اما از دو ماه آینده این بازار به نقطه اشباع می‌رسد. وی با بیان اینکه چنانچه چشم‌انداز تورم تا پایان سال ۹۹ افزایشی باشد، بازار سرمایه همسو با آن رشد می‌کند، در غیر اینصورت بورس از نیمه دوم سال ۹۹ به ثبات می‌رسد. رحمتی در پاسخ به سوالی مبنی به اینکه با توجه به رشد پرشتاب این روزهای بازار سرمایه امکان اصلاح شاخص بورس وجو دارد یا خیر، افزود: احتمال اصلاح برای بازار سرمایه همیشه وجود دارد، اما به شکل کوتاه‌مدت است و به نظر نمی‌رسد که تا پایان اسفند شاهد اصلاح چشمگیری در بازار باشیم. به گفته این کارشناس بازار سرمایه، ممکن است شاخص بورس از لحاظ زمانی درجا بزند، اما از نظر قیمتی اصلاحی نخواهیم داشت. وی ضمن تاکید بر اینکه سهم‌های بنیادی از توجیه‌پذیری بیشتری برای سرمایه‌گذاری برخوردار است، خاطرنشان کرد: معاملات بازار درماه‌های گذشته، بیشتر از سوی حقوقی‌ها به سمت سهم‌های بنیادی مانند فلزات اساسی، پتروشیمی‌ها، مخابرات و همراه است، اما سرمایه‌گذاران حقوقی چندان به دنبال سهام خاصی نیستند. رحمتی گفت: ایجاد رکود در این بازار متاثر از انتظارات تورمی است، تا زمان انتظارات تورمی بازار به رشد خود ادامه می‌دهد، اما پیش‌بینی می‌شود از نیمه دوم سال ۹۹ شاهد وجود آرامش از نظر تورمی باشیم . وی اضافه کرد: رشد روزهای گذشته بازار سرمایه ناشی از ماهیت واقعی اقتصاد نبوده، بلکه به دلیل فضای تورمی بود که در کشور حاکم است.

 

ارسال نظر