اخبار

۱۳۹۸/۱۱/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۰۹۴

شروط پذیرش شستا در بورس

مدیرعامل شرکت بورس اوراق بهادار تهران شروط پذیرش سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در بورس را تشریح کرد. علی صحرایی در گفت‌وگو با ایسنا، با بیان اینکه جلسات هیات پذیرش شستا مکررا برگزار می‌شود، اظهار کرد: عرضه زمانی صورت می‌گیرد که امیدنامه نهایی شود و به شفافیت کافی برسد. همچنین شستا باید شرایطی که اعضای هیات پذیرش گذاشتند را مهیا کنند. شرایط درمورد شفاف‌سازی است همچنین بندهای حسابرس باید رفع ابهام شود. وی به این سوال که سهام شستا امسال عرضه می‌شود یا خیر و اینکه چند درصد این شرکت در بورس عرضه خواهد شد، پاسخ داد: مشخص نیست سهام شستا امسال عرضه شود یا خیر. همچنین شستا جزو شرکت‌های بزرگی است که پنج درصد آن در بورس عرضه خواهد شد. بر اساس این گزارش، یکی از تاکیدات رییس‌جمهور خروج دستگاه‌های دولتی، نهادها و سازمان‌های عمومی از بنگاه‌داری بوده است و در این راستا قرار شد سهام شرکت سرمایه‌گذاری تامین اجتماعی (شستا) در بورس عرضه شود تا به گفته محمد شریعتمداری - وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی - این وزارتخانه از بنگاه‌داری به سمت سهامداری حرکت کند. گرچه طبق گفته‌های وزیر تعاون قرار بود این اتفاق در مهرماه صورت بگیرد، اما در نهایت در ۲۳ آذرماه پس از چندین ماه جلسه پذیرش شستا در محل سازمان بورس و اوراق بهادار تهران برگزار شد و مدیرعامل این مجموعه پیش از جلسه مذکور، در این مورد توضیح داد که با توجه به تاکیدات ویژه ریاست‌جمهوری و پیگیری‌های وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و البته همکاری مجدانه سازمان بورس و بورس تهران، به زودی بازار سرمایه شاهد عرضه سهام این مجموعه بزرگ اقتصادی خواهد بود. همچنین مستندات لازم برای طرح در جلسه پذیرش و ارایه به اعضای هیات پذیرش آماده شده است. پس از پذیرش، وارد مراحل عملیاتی عرضه در بازار سهام می‌شویم. با این‌حال طبق گفته‌های صحرایی به نظر نمی‌رسد پای شستا امسال به بازار سرمایه باز شود.

شرکت اخراجی بورس رکورد افزایش سرمایه را شکست

شرکت اخراجی   بورس و بلاتکلیف از برنامه افزایش سرمایه ۳۲۳۳ درصدی از دو محل خبر داد تا در صورت موافقت سازمان بورس، رکورد جدیدی را در بازار سرمایه ایران ثبت کند. به گزارش پایگاه خبری بورس پرس، شرکت پیچک در حالی 6 خرداد 80 وارد بورس تهران شد که آخرین معامله داد و ستد سهام آن 30 بهمن 84 بوده و در سال 87 در زمره شرکت‌های اخراجی از بورس قرار گرفت و تاکنون وضعیت استقرار آن در فرابورس تعیین تکلیف نشده است. با این حال با اعلام برنامه افزایش سرمایه 3233 درصدی از دو محل، رکورد درخواست افزایش سرمایه را شکست. براین اساس، «غپیچک» 1.5 میلیارد تومانی در نظر دارد سرمایه فعلی را از دو محل مطالبات سهامداران و آورده نقدی و مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها به 50 میلیارد تومان برساند. تامین مالی این شرکت کوچک به منظور اصلاح ساختار مالی و خروج از شمول ماده 141 قانون تجارت اعمال خواهد شد. بنابراین گزارش، درصورت موافقت سازمان بورس با افزایش سرمایه این شرکت اخراجی و بلا تکلیف، رکورد افزایش سرمایه که با 2953 درصد متعلق به شرکت گلوکوزان از محل تجدید ارزیابی دارایی است، تغییر کرده و رکورد جدیدی در بازار سرمایه ایران ثبت خواهد شد .

مدیران از فرصت  برای  افزایش سرمایه استفاده کنند

مدیرعامل فرابورس ایران با اشاره به استقبال بی‌نظیر مردم از بازار سرمایه و ورود نقدینگی جدید عنوان کرد: مدیران شرکت‌های بورسی و فرابورسی از ظرفیت به وجود آمده در جهت طرح‌های توسعه و اصلاح ساختار مالی شرکت با افزایش سرمایه بهره ببرند. امیر هامونی در گفت‌وگو با فارس اعلام کرد: افزایش سرمایه از دو روش سلب حق‌تقدم و آورده نقدی از آنجا که منابع مالی جدید به شرکت می‌آورد، نسبت به افزایش سرمایه از روش تجدید ارزیابی دارایی‌ها، ارجح‌ و به نفع شرکت است.  مدیرعامل فرابورس با تاکید بر اینکه مهم‌ترین مزیت افزایش سرمایه از روش سلب حق تقدم، تامین مالی شرکت است تا بتواند طرح‌های توسعه خود را پیگیری کند، عنوان کرد: این روش افزایش سرمایه نه‌تنها برای شرکت‌هایی که ساختار مالی مناسبی دارند و خطوط تولید آنها در حال تولید و فعالیت است، کاربرد دارد، بلکه برای شرکت‌های زیانده و با زیان انباشته نظیر شرکت‌های بازار پایه نیز قابل استفاده است. به گفته هامونی ضروری است مسوولان امر برای صدور افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم برای شرکت‌های زیانده کمک کنند تا این شرکت‌ها بتوانند با این روش مشکل نقدینگی خود را حل کنند و ساختار مالی خود را از زیان انباشته بهبود ببخشند و حتی در سال‌های آتی مثبت کنند.  او عنوان کرد که ناشران در افزایش سرمایه از محل سلب حق‌تقدم گاها این نگرانی را دارند که کرسی هیات‌مدیره را از دست بدهند، اما برای رفع این دغدغه در حال رایزنی‌هایی با سازمان بورس و اوراق بهادار هستیم که «سهام ممتاز» تعریف کنیم. به گفته مدیرعامل فرابورس ارایه سهام ممتاز کمک می‌کند تا هیات‌مدیره نگران از دست دادن کرسی‌های خود نباشند و با افزایش سرمایه از محل سلب حق تقدم، سهام شناور آزاد شرکت را افزایش دهند و به کشف قیمت بهتر سهم کمک کنند.

 

ارسال نظر