مراقب سیاه‌چاله‌های بازار باشید

۱۳۹۸/۱۱/۱۷ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۳۰۰۴

لازم است از پویایی بازار نهایت استفاده را ببریم و نقدینگی بازار به جای آنکه صرف بالا بردن قیمت سهم‌های پوچ شود، صرف تامین مالی صنایع بنیادی بازار شود تا هم صنایع کشور و هم سرمایه‌گذاران، از رشد بازار سرمایه، بهره مند شوند.

به گزارش بورس‌نیوز، بازار سرمایه کماکان بر مدار اقبال قرار دارد و شاخص کل کمتر از ۵ هزار پله تا لمس کانال ۴۵۰ هزار واحدی فاصله دارد.

نقدینگی زیادی وارد این بازار شده و به نظر می‌رسد بهترین فرصت برای تامین مالی شرکت‌ها از طریق بازار سرمایه، عرضه‌های اولیه، افزایش سرمایه از محل آورده نقدی، انتشار اوراق و فروش دارایی‌های مازاد شرکت‌ها باشد. فرصتی که اگر از دست برود، ممکن است تا سال‌ها افسوس برای اهالی بازار به جای گذارد.

بهمن فلاح کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت فعلی بازار سرمایه و پیش بینی روند آتی بیان کرد: ذکر این نکته که ممکن است بخشی از بازار سرمایه حباب داشته باشد و به همین دلیل، گزینه مناسبی برای سرمایه‌گذاری نخواهد بود، صحیح نیست؛ چراکه سایر بازارها از جمله بازار مسکن و خودرو و ... هم حباب دارد.

وی ادامه داد: با توجه به رشد افسارگسیخته حجم نقدینگی، رشد بازار سرمایه عجیب نیست و معتقدم هدایت نقدینگی به سمت بازار سرمایه حتی اگر در آینده منجر به حباب قیمتی سهم‌ها شود، به مراتب، تبعات کمتری از ورود پول به سایر بازارها و التهاب و تورم سایر بازارها برای اقتصاد کشور در بر خواهد داشت و دلیل حمایت مسوولان از این بازار هم، همین مورد بوده است.

وی افزود: به نظر می‌رسد چالش اصلی بازار سرمایه، عدم هدایت نقدینگی به سمت سهم‌های ارزنده بازار است. احتمالا یکی از مشکلات بازار سرمایه در سال‌های آینده این خواهد بود که بعضی سهم‌های بزرگ بازار سرمایه، که حجم قابل توجهی از نقدینگی سرگردان در بازار را جذب کرده‌اند در سنوات آتی احتمالا بازدهی چندانی برای سهامداران به همراه نخواهند داشت.

فلاح تاکید کرد: از این رو می‌توان گفت بعضی از غول‌های جذب نقدینگی (همچون برخی بانک‌ها و خودروسازان) که بار زیان‌های انباشته سنگینی را به دوش می‌کشند و احتمالا در ۲_۳ سال آینده هم به سود نخواهند رسید، سیاه‌چاله‌های جذب نقدینگی هستند و نقدینگی در این گروه از سهم‌ها حبس خواهد شد. این گروه از سهم‌ها وضعیت بنیادی مناسبی ندارند، ولی تحت تاثیر اتفاقاتی مثل افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها یا قیمت پایین سهم و... برای سرمایه‌گذاران جذاب شده‌اند و این جذابیت، در بلندمدت دوامی نداشته و در نهایت گردش نقدینگی در بازار سرمایه کاهش خواهد یافت.

این فعال بازار سرمایه در توصیه به سهامداران گفت: معتقدم همچنان باید مردم را به سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه تشویق کرد. بازار سرمایه به دلیل شفافیت، امنیت، پویایی و...، در مقایسه با سایر بازارها، مناسب‌ترین گزینه برای سرمایه‌گذاری است؛ ولی بهتر است سرمایه‌گذارانی که آشنایی چندانی با بازار سرمایه ندارند توصیه می‌شود از طریق صندوق‌های سرمایه‌گذاری وارد این بازار شوند و اگر هم تمایل به سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سرمایه را دارند، به جای خرید سهم‌های کوچک و بدون بنیاد بازار، اقدام به سرمایه‌گذاری در سهم‌های بزرگ و بنیادی بازار که وضعیت تولید و فروش و صادرات خوبی دارند یا طرح توسعه‌ای برای افزایش ظرفیت در دست انجام دارند، کنند. هنوز بسیاری از سهم‌های بزرگ و بنیادی بازار در گروه‌های فلزی و پتروشیمی و... پتانسیل رشد دارند. البته رفتارهای هیجانی سهامداران باعث شده سهم‌های ارزنده بازار سرمایه، کمتر مورد اقبال قرار بگیرد و معاملات هیجانی، عواقبی هم به همراه خواهد داشت.

این فعال بازار سرمایه، ضمن تاکید بر غفلت شرکت‌های بازار سرمایه برای استفاده از فرصت ورود نقدینگی در بازار سرمایه گفت: با وجود آنکه نقدینگی زیادی وارد بازار سرمایه شده و این زمان می‌تواند فرصتی برای شرکت‌ها باشد تا با افزایش سرمایه از محل آورده نقدی سهامداران، تامین مالی کرده و طرح‌های توسعه‌ای خود را اجرایی کنند، بیشتر شرکت‌ها به فروش سهام روی آورده‌اند و از این محل کسب سود کرده‌اند. تامین نقدینگی از روش افزایش سرمایه، به پویایی شرکت‌ها کمک خواهد کرد و ضمنا اثر مثبتی هم بر افزایش عمق و نقدشوندگی بازار سرمایه دارد.

وی اضافه کرد: بازار سرمایه در شرایط حساسی قرار دارد و باید تدابیر لازم برای هدایت نقدینگی به سمت سهم‌های ارزنده بازار صورت بگیرد تا در ماه‌های آینده، این بازار دچار مشکلی نشود. این روزها شاهد دوئل تازه واردها با رفتار هیجانی و فعالان قدیمی بازار با رفتار عقلایی در بازار سرمایه هستیم و امیدواریم در نهایت، هیچ سهامداری متحمل ضرر و زیان نشود. پیروزی رفتارهای هیجانی می‌تواند به حباب بازار سرمایه، منتج شود. در این شرایط لازم است از پویایی بازار نهایت استفاده را ببریم و نقدینگی بازار به جای آنکه صرف بالا بردن قیمت سهم‌های پوچ شود، صرف تامین مالی صنایع بنیادی بازار شود تا هم صنایع کشور و هم سرمایه‌گذاران، از رشد بازار سرمایه، بهره‌مند شوند.

 

ارسال نظر