روی خط خبر

۱۳۹۸/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۹۳۲

عملیات بازار باز ابزاری مناسب برای کنترل تورم

عضو کمیسیون صنایع اقتصادی مجلس می‌گوید عملیات بازار باز می‌تواند ابزار مناسبی برای کنترل تورم در نظام اقتصادی باشد و منجر به ثبات در اقتصاد شود. به گزارش سنا، محمدرضا پورابراهیمی داورانی عضو کمیسیون صنایع اقتصادی مجلس شورای اسلامی درباره آغاز فعالیت عملیات بازار باز، گفت: یکی از ماموریت‌های بانک‌های مرکزی در دنیا مدیریت و کنترل تورم با استفاده از ابزارهای مناسب است که یکی از این اهرم‌ها تغییر تسهیلات بانکی، نرخ سود سپرده‌های بانکی و سایر مولفه‌های مهم اثرگذار بر تورم است در واقع با استفاده از این ابزارها نقش بانک مرکزی برای کنترل نقدینگی عملی می‌شود. نماینده مردم کرمان و راور در مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه کنترل تورم و نقدینگی سال‌ها در ایران مغفول مانده و بانک مرکزی در اجرایی شدن این مهم نقشی نداشته، افزود: تشکیل بازار بدهی برای دولت یکی از زیرساخت‌های مورد نیاز برای اجرایی شدن عملیات بازار باز است از سوی دیگر بازار بین بانکی نیز کمک می‌کند تا بانک‌ها در فضایی خارج از نظارت بانک مرکزی به تامین نقدینگی و استقراض بپردازند. وی اظهار کرد: با اجرایی شدن عملیات بازار باز، بانک مرکزی می‌تواند در مواقع لزوم به عرضه منابع پرداخته و در دوره‌ای که باید منابع مالی و نقدینگی از بازار جمع شود نقدینگی را از بازار جمع کند. این نماینده مردم در مجلس دهم اضافه کرد: عملیات بازار باز می‌تواند ابزار مناسبی برای کنترل تورم در نظام اقتصادی باشد و منجر به ثبات و اثر مثبت در اقتصاد شود. عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه ما نیز از اجرای عملیات بازار باز حمایت می‌کنیم، ادامه داد: عملیات بازار باز رویکردهای کوتاه‌مدت، بلندمدت و میان مدت دارد اما بیشترین اثر آن بلندمدت و میان مدت است.

بازگشت نسبی تعادل به بازارهای جهانی

بازارهای جهانی در شروع ساعات معاملاتی روز گذشته با تعادل نسبی همراه شدند و بازار چین توانست کمی از روند منفی دیروز را پس بگیرد. به گزارش سنا، پس از آنکه روز دو شنبه بازار چین در نخستین روز معاملاتی سال نوی چینی، با افت بسیار شدید شاخص‌ها و خروج نقدینگی از بازار مواجه شد، توانست معاملات روز سه شنبه را با تعادلی نسبی به پایان برد. کنترل نسبی ویروس کرونا و زمزمه‌هایی مبنی بر ساخت واکسن این ویروس کمی التهاب بازار چین را کاهش و این بازار را از بحران نجات داده است. به این ترتیب، شاخص آسیا پاسفیک توانست با رشد ۰.۴ درصدی رو به رو شود و شاخص کاسپی کره جنوبی نیز با رشد ۰.۳ درصدی رو به رو شد در حالی که شاخص اصلی بورس استرالیا نیز روند مثبتی از خود به جای گذاشت. در بازار اروپا نیز شاخص فوتسی لندن با رشد ۱.۴ درصدی همراه شد در حالی که هنوز نگرانی‌هایی نسبت به خروج بریتانیا از اتحادیه اروپا و سرنوشت اقتصادی این کشور وجود دارد . به این ترتیب، در بازار چین نیز شاخص شانگهای با رشد ۱.۳ همراه شد و شاخص CSI چین نیز با افزایش ۲.۶ درصدی همراه شد .

تالار بورس خلخال راه‌اندازی شد

تالار بورس شهرستانی استان اردبیل همزمان با چهارمین روز ایام دهه فجر انقلاب اسلامی طی مراسمی در خلخال راه‌اندازی شد. در آیین افتتاح تالار بورس و سرمایه‌گذاری خلخال مدیرعامل شرکت گسترش سرمایه‌گذاری ایرانیان گفت: در وضعیت فعلی اقتصادی کشور که افزایش نقدینگی در دست مردم موجب تورم می‌شود راه‌اندازی بازار بورس بهترین راهکار برای هدایت پول نقد افراد به سمت سرمایه‌گذاری اقتصادی و پیشگیری از روند تورم است . عرفان معماریان افزود: در شرایط فعلی سرمایه‌گذاری در سایر بخش‌های اقتصادی از جمله مسکن، صنعت، کشاورزی، خدمات، خرید و فروش ارز و طلا نیاز به سرمایه‌های کلانی وجود دارد و بازار مطمئنی برای سرمایه‌گذاران خرد نیست. او اظهار داشت: علاوه براین ریسک‌پذیری کار در سرمایه‌گذاری خارج از بازار بورس به‌دلیل نوسان قیمت‌ها بسیار بالاست و در برخی مواقع نیز اعمال قوانین مربوط به قاچاق کالا بازدارنده بوده ولی در بازار بورس افراد می‌توانند با پول‌های حتی اندک خود نیز سرمایه‌گذاری کنند که این کار می‌تواند در شهرستان‌های کوچکی مثل خلخال منجر به رونق اقتصادی و بدون دغدغه مردم شود. وی با بیان اینکه در حال حاضر اکثر مراکز استان‌های کشور دارای تالار بورس هستند اضافه کرد: استقبال شهرستان‌هایی همچون خلخال برای ایجاد تالار بورس و سرمایه‌گذاری اقتصادی به همت شرکت سرمایه‌گذاری کارگزاران اقتصاد بیدار می‌تواند اقتصاد جنوب استان اردبیل را متحول کند. معماریان با اشاره به اینکه در شرایط فعلی و در حالی که پول داغ در دست مردم بیش از هرچیز دیگری است و دارندگان برای کاهش ارزش آن در بازار دل نگران هستند، سرمایه‌گذاری در بازار بورس و سرمایه‌گذاری‌های اقتصادی می‌تواند این دل نگرانی را برطرف کند . او ادامه داد: با وجود تحریم ظالمانه اعمال شده از سوی کشورهای غربی علیه ایران اسلامی در سال‌های اخیر شاخص بورس در کشور از ۱۰۰ هزار واحد به ۴۰۰ هزار واحد افزایش یافته و دارایی‌های سرمایه‌گذاران در بازار سرمایه کشور چند برابر شده است. در این مراسم فریدون بابایی فرماندار خلخال نیز آغاز به‌کار تالار بورس جنوب استان اردبیل در این شهرستان را اتفاقی مبارک برای مردم این منطقه در چهل ویکمین بهار آزادی دانست.

 

ارسال نظر