سلب فرصت اصلاح قیمت‌ها در بازار سهام

۱۳۹۸/۱۱/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۹۲۷
سلب فرصت اصلاح قیمت‌ها در بازار سهام

گروه بورس|

برآیند معاملات سهام در روز گذشته به رشد اندک شاخص کل بورس تهران و افت شاخص کل هموزن منجر شد. در این روز حجم سنگین تقاضا که از روز دوشنبه تداوم یافته بود در ساعات اولیه معاملات شاخص کل بورس تهران را تا کانال 444 هزار واحدی بالا برد. با این حال رشد بیش از 5 هزار واحدی نماگر یاد شده دیری نپایید و تنها پس از 15 دقیقه بازار شاهد افت نسبی قیمت‌ها بود. به موجب این امر در ادامه داد و ستدهای روز گذشته رفته رفته شاخص کل بورس مسیر رفته را بازگشت و در نهایت به ثبت افزایشی هزار و 318 واحدی اکتفا کرد.  در این روز اصلاح قیمت‌ها در اغلب نمادها به خصوص نمادهای کم حجم بازار سبب افت 0.34 درصدی شاخص کل هموزن شد. این نوسان قیمت اندک سبب شد تا در خلال معاملات روز گذشته شاهد قرمز پوشی دماسنج هموزن بورس و افت 493 واحدی آن در پایان داد و ستدهای روز قبل باشیم. در فرابورس نیز عملکرد شاخص کل این بازار به افزایشی 8 واحدی منتهی شد. این افزایش اندک که تشابه بسیاری با بورس تهران داشت سبب شد تا در مجموع تمامی نمادهای بزرگ بازار سهام در خلال معاملات روز سه‌شنبه افت قیمت چندانی را شاهد نباشند.  اما از رشد شاخص‌ها و اصلاح نسبی قیمت‌ها که بگذریم دیگر نکته مهم بازار در روز گذشته ارزش بالای معاملات بود. در این روز مجموع ارزش داد و ستدهای بورس و فرابورس به 9 هزار و 673 میلیارد تومان رسید. با این حال به دلیل حجم بالای معاملات اوراق و داد و ستدهای بلوکی در این روز ارزش معاملات خرد از 6 هزار و 842 میلیارد تومان فراتر نرفت که البته خود این رقم نیز نسبت به آنچه که در ابتدای سال شاهد آن بودیم بسیار زیاد است.

همین امر سبب شده تا سیل نقدینگی وارد شده به بازار سرمایه بسیاری از سرمایه‌گذاران و تحلیلگران را نگران کند. در حالی که رشد یکسره و بی‌وقفه شاخص‌ها در بورس بسیاری از سرمایه‌گذاران تازه وارد امری مبارک و میمون است با این حال فعال با تجربه بازار به خوبی می‌داند که تداوم بدون اصلاح رشد قیمت‌ها می‌تواند منجر به سنگین شدن ریزش احتمالی در نماگرهای بازار سهام شود.

استقبال بیش‌از اندازه سرمایه‌گذاران از بازارسرمایه باعث شده تا برخی صنایع و شرکت‌ها در ابعاد گسترده‌تری با رشد قیمتی مواجه شوند که حتی نرخ سهم‌ها به سوی حبابی شدن گام برداشته، زیرا قابلیت توجیه افزایش نرخ برای کارشناسان بسیار کمرنگ شده است.

به گزارش بورس‌نیوز، به نظر می‌رسد که بازارسرمایه روند رو به رشد دامنه‌دار خود را با توجه به سیل نقدینگی موجود در بازار ادامه خواهد داد و این هجوم نقدینگی فرصت اصلاح بازار و رشد متعادل آن را از بین برده است.

به هر حال بار‌ها کارشناسان نسبت به افزایش سهام شناور و افزایش عرضه‌های اولیه در سطح کلان و محسوس به مسوولان ذی‌ربط ارایه نظر داده‌اند؛ امری که تاکنون پیگیری نشده و صرفا منجر به رشد سنگین قیمت‌ها که نگرانی از ایجاد حباب‌ها را ایجاد کرده، شده است.

   یورش سرمایه و برهم خوردن توازن

در همین راستا فردین آقابزرگی در خصوص روند بازار به بورس‌نیوز اظهار کرد: ذات بازار نشات گرفته از نوسانات مثبت و منفی بوده اما؛ نکته مهمی که تاثیرگذاری بسزایی بر شرایط بورس طی روز‌های گذشته داشته، هجوم نقدینگی و عدم توازن بین عرضه و تقاضایی بوده که در بازار ایجاد شده است.

وی با اشاره به اینکه از سال ۹۴ تامین بازار اولیه و انتشار اوراق مستقیم عاید ناشران شده ادامه داد: حجم معاملات و انتشار تامین مالی در بازار اولیه طی این سال حدود ۲۷ درصد نسبت به حجم معاملات بازارثانویه بوده و این نرخ در سال ۹۸ تبدیل به ۷ درصد شده است؛ بنابراین ۷ درصد از این نقدینگی عاید ناشرین شده و مابقی خرید و فروش‌ها از این جیب‌به آن جیب است  لذا به دلیل عدم وجود بازار‌ها یا محیطی مناسب برای سرمایه‌گذاری، بورس با استقبال مواجه شده است.

   استقبالی به رنگ، بی‌رنگی برخی نرخ‌ها

این کارشناس بازارسرمایه افزود: استقبال بیش‌از اندازه سرمایه‌گذاران از بازارسرمایه باعث شده تا برخی صنایع و شرکت‌ها در ابعاد گسترده‌تری با رشد قیمتی مواجه شوند که حتی نرخ سهم‌ها به سوی حبابی شدن گام برداشته، زیرا قابلیت توجیه افزایش نرخ برای کارشناسان بسیار کمرنگ شده است. وی اضافه کرد: نباید فراموش کرد که بسیاری از این شرکت نه‌تنها P/E مناسبی نداشته بلکه زیان عملکرد تعجب‌برانگیزی را از خود برجای گذاشته‌اند اما؛ توجیه عدم ریزش و اصلاح بازار تنها هجوم نقدینگی به بازار است.

   لزوم بیش ‌از پیش اصلاح نرخ‌ها

 فردین آقابزرگی درخصوص حجم ورودی نقدینگی به بازار نیز اشاره‌ای داشت و تصریح کرد: این توجیه و چربش نقدینگی به بازار باید تناسبی با میزان بازدهی سرمایه داشته باشد که با گذشت زمان، حجم معاملات روزانه برخی صنایع و قیمت‌ها اصلاح و به آنها تزریق خواهد شد.

   اتخاذ سیاست‌های مشورتی

آقابزرگی درخصوص نیاز به سیاست‌گذاری برای سرمایه‌گذاری بیشتر در بازار سرمایه نیز افزود: اتخاذ سیاست‌های مشورتی درخصوص آنکه افزایش‌سرمایه‌ها صرفا از طریق تجدید ارزیابی دارایی یا سود انباشته صورت نگیرد و چنین مواردی باید به سمت‌وسوی درستی در بازار سوق داده شود؛ بنابراین از سوی دیگر می‌توان اشاره کرد که افزایش‌سرمایه باید از طریق مطالبات آورده نقدی و سلب حق تقدم برای سهامدار عمده‌ای که فلوت کافی در بورس را ندارد و این را باید جزو یکی الزامات و شروط تعیین کنند.

وی ادامه داد: سهامداران عمده بازار حدود ۶۰ الی ۷۰ درصد سهام موجود در بورس را تحت کنترل بنگاه‌های مشخص، واحد و صاحب نام بوده که هم‌اکنون نیز در بورس فعال‌اند و باید هدایت از این نقطه آغاز شود ضمن آنکه تامین‌مالی انتشار همین ابزار‌ها مانند فروش استقراضی، فروش‌تعهدی، پذیرش شرکت‌های جدید، عرضه‌های اولیه و ... می‌تواند در شرایط فعلی بازار کمک‌کننده باشد.

این کارشناس بازارسرمایه تاکید کرد: در حال حاضر بسیاری از شرکت‌ها در لیست انتظار پذیرش در بورس و فرابورس بوده اما؛ سیاست‌های ورودی پذیرش شرکت‌ها در بازارسرمایه شاید با ۵ سال گذشته چندان تفاوتی پیدا نکرده باشد لذا نیاز بازار، ایجاد فوریت و اولویت برای ورود شرکت‌ها به عنوان عرضه‌اولیه برای مهار افسار نقدینگی است. این فعال بورس تاکید کرد: از سوی دیگر، شرکت‌های متقاضی برای ورود به بازار را اگر ارزیابی کنیم، بسیاری از سهامداران و مالکان شرکت‌ها، دارای شرکت‌های بورسی دیگری نیز هستند بنابراین می‌توان بند‌های جدیدی در بازارسرمایه برای پذیرش شرکت ایجاد کرد.

   بورس نیازمند به کف‌سازی دارد

از سوی دیگر، علی مولایی ساری کارشناس بازار سرمایه در ارزیابی روند بازار به خبرنگار ما اظهار کرد: با توجه به حجم نقدینگی، بازار کمی پیش‌بینی ناپذیر شده و نیاز به تنفس دارد.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی بورس نیازمند به کف‌سازی است، زیرا این روند صعودی برای بازار مناسب نبوده و سطح توقعات از بازار افزایش پیدا کرده و این موضوع برای آینده بازارسرمایه مناسب نیست.

 

ارسال نظر