روی خط خبر

۱۳۹۸/۱۱/۱۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۲۶۶۴

ضرورت نگاه بنیادی به پتروشیمیایی‌ها

شرکت‌های شیمیایی‌ جزو سهم‌های بنیادی بازار تلقی می‌شوند که معیارهای ارزشمندی داشته و سهامداران می‌توانند بر سودسازی آنها حساب باز کنند.

به گزارش بورس‌نیوز، محسن موسوی کارشناس بازار سرمایه در خصوص سرمایه‌گذاری در سهم‌های شیمیایی‌ها اظهار کرد: ماهیت صنعت پتروشیمی به‌گونه‌ای بوده که می‌تواند سودآوری بالایی را عاید سهامداران خود و حتی اقتصاد کند و از طرفی دیگر، اوضاع این صنعت نشانگر وضعیت اقتصادی کشور است.

وی ادامه داد: گروه شیمیایی حاضر در بورس جزو شرکت‌های بنیادی بوده که سود واقعی، تقسیم سود و ارزش بالایی را دارا هستند ضمن آنکه این گروه به‌لحاظ قدرت تجاری بالای آن، دچار نوسانات کمتری به نسبت سایر گروه‌های بورسی هستند. موسوی بیان کرد: سهامداران نباید از این کنته غافل شوند که پتروشیمی‌ها طرح‌های توسعه‌ای متعددی را در دستور کار داشته و در پلنت‌ها و شرکت‌های جدید سرمایه‌گذاری‌های متنوعی را انجام داده که می‌تواند در آینده برای سهامداران ارزشمند باشد ضمن آنکه هیچگاه نباید پتانسیل رشد این صنعت را فراموش کرد. این کارشناس بازارسرمایه در رابطه با مناسب بودن میزان حجم و فروش پتروشیمی‌ها در شرایط تحریم عنوان کرد: با توجه به اینکه هزینه‌های نقل و انتقال و جابه‌جایی ارز افزایش پیدا کرده در حال حاضر مشکل حادی گریبانگیر این گروه‌ نشده و از سوی دیگر، اگر برداشت از میادین نفتی با کاهش مواجه شده نیز تنها دلیل آن، برودت هوا بوده که آن نیز موقتی است.

تجدید ارزیابی تنها راه‌ برای فرار از ورشکستگی

با توجه به زیان انباشته خودرویی‌ها تجدید ارزیابی دارایی‌ها می‌تواند راه‌حلی مناسب برای برون رفت از مشکلات این شرکت‌ها باشد.

علی رضا قدرتی در خصوص اقبال سهامداران نسبت به خودروی‌ها به بورس نیوز اظهار کرد: یکی از محرک‌هایی که در ۶ ماهه دوم سال در خودرویی‌ها در جریان بوده بحث افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی‌ها با توجه به ساختار صورت‌های مالی این شرکت‌ها است. وی ادامه داد: همانطور که می‌دانیم ساختار مالی خودرویی‌ها به هم ریخته بوده و زیان انباشته بالایی دارند و بیشتر این شرکت‌ها مشمول ماده ۱۴۱ قانون تجارت و ورشکستگی هستند و باید هرچه سریع‌تر نسبت به کاهش سرمایه یا افزایش سرمایه برای خروج از ماده ۱۴۱ اقدام کنند. این کارشناس بازارسرمایه عنوان کرد: یکی از راه‌های برون رفت از این حالت، با توجه به ترکیب سهامداری این شرکت‌ها تجدید ارزیابی هست که می‌تواند هرچه سریع‌تر اجرایی شود، مدیران خودرویی نیز به این راه‌حل علاقه‌مند بوده و خبر‌های خوبی به بازار سرمایه منعکس خواهد شد. وی در خصوص توصیه به سهامداران اذعان کرد: سرمایه‌گذاران متناسب با شرایط بازار ریسک‌پذیری خود را محک زننده ضمن آنکه باید از توصیه‌های مشاورین استفاده کرده و با توجه به رشد خیره‌کننده بازار طی ۲ سال اخیر و افزایش برخی از سهم‌های کوچک شاید ریسک در حال حاضر بالا باشد. این کارشناس بازار سهام در ادامه تصریح کرد: انتخاب تک سهم اشتباه بوده و باید به سوی متنوع کردن پورتفوی گام برداشت و توصیه می‌شود سهامداران بین ۱۰ تا ۱۵درصد از پرتفوی خود را به سهم‌های پرریسک اختصاص دهند و مابقی را به سهم‌های با پتانسیل بنیادی قوی اختصاص دهند. قدرتی خاطرنشان کرد: صنایع فلزی، معدنی حتی پتروشیمی و پالایشی از پتانسیل بسیار خوبی برخوردارند، تقسیم سود این شرکت‌ها خوب بوده و روند سودآوری تولید و فروش آنها طی ماه‌های گذشته روند معقول و مناسبی را طی کرده و می‌تواند کمک کند تا افزایش نرخ ارز ضرری به سهامداران نرساند.

نقدینگی بورس را  ترک نمی‌کند

شرکت‌های بزرگ با عرضه اولیه می‌توانند عطش تقاضای بازار را پاسخ داده و از اصلاح بازار جلوگیری کنند. حامد فلاح جوشقانی کارشناس بازارسرمایه در خصوص پیش بینی بازار به بورس نیوز اظهار کرد: با توجه به روند نقدینگی و تورمی که وجود دارد بازار روند صعودی خود را حفظ خواهد کرد؛ سهم‌ها ممکن بوده تا ارزش بیشتری پیدا کنند و بیش از ارزش واقعی خود توسط سهامداران معامله شوند اما؛ بااین‌حال بازار مثبت خواهد بود و احتمال نوسان بازار و افزایش حجم معاملات وجود دارد. وی در ادامه با اشاره به نیاز بازار به عرضه اولی‌ها برای به تعادل رسیدن اذعان کرد: با توجه به اینکه روند معاملات برخی سهم‌ها منطقی نیست، ممکن هست حباب ایجاد کند و این به نفع بازار نیست، بهترین راه‌حل در این شرایط عرضه اولیه توسط شرکت‌های بزرگ بوده، چراکه شرکت‌هایی که عرضه متناسب دارند می‌توانند عطش تقاضای پول سرگردان را پاسخ دهند. این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به شرایط اقتصادی کشور و عدم تحرکات بازار‌های موازی تصریح کرد: پول در بازار خواهد ماند و با خروج نقدینگی مواجه نخواهیم بود اما اگر معاملات بازار منجر به تامین مالی در بخش تولید نشود فاقد ارزش خواهد بود و این به عهده مسوولان بورس و آنهایی است که هولدینگ‌ها را مدیریت می‌کنند که عرضه جدید داشته باشند.

 

 

ارسال نظر