تداوم روند بهبود شفافیت و نقدشوندگی بازار سرمایه

۱۳۹۸/۱۰/۲۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۷۶۹

بازار سرمایه با بهره‎گیری از معاملات الگوریتمی از الگوهای سنتی عبور و به سمت رفتارهای نوین و دانش بنیان معامله‎گری حرکت کرده است.

به گزارش سنا، حسن امیری، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار گفت: ما در بازار سرمایه اهداف مختلفی را دنبال می‌کنیم. اما آن چیزی که عموم مردم از ما انتظار دارند، دو نکته اساسی و مهم است: یکی بحث شفافیت و دیگری نقد شوندگی. نهاد ناظر برای این دو پارامتر مهم برنامه‌ریزی‌های متعدد و اقدامات ویژه‌ای انجام داده و شاخص‌ها نشان‌دهنده وضعیت مطلوب هر دو پارامتر است.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار افزود: سال ۹۳ ارایه به موقع اطلاعات حدود ۴۰ درصد بود و انتشار اطلاعات سایر شرکت‌ها با تاخیر بود. این عدد در سه ماهه دوم و سوم سال ۹۸ به ۹۰ درصد رسیده که این یک رشد بسیار خوب و اثر گذار است.

وی افزود: امروز ما در ارتباط با ارایه اطلاعات با تاخیر به ۷ درصد رسیده‌ایم. یعنی فقط ۷ درصد شرکت‌ها به صورت میانگین، اطلاعاتشان با تاخیر ارایه می‌کنند و این عدد در سه ماه دوم سال به ۲ درصد رسیده این شاخص‌های خوب نتیجه مجموعه اقداماتی است که سازمان بورس طی چند سال اخیر انجام داده است. می‌توانیم به این نوع اطلاع‌رسانی ببالیم و ببینیم که مکانیسم اطلاع‌رسانی شرکت‌های ما، مکانیسم مناسبی است. حسن امیری ادامه داد: شاخص مهم بعدی که بسیار اثر گذار است، بحث نقدشوندگی است. ما باید در بازار سرمایه این اطمینان را به وجود بیاوریم که اگر کسی در این بازار ورود کرد و هر موقع خواست خارج شود، امکان نقدشوندگی سریع برای وی وجود داشته باشد. روند بهبود شاخص‌های نقدشوندگی هم مثبت است و ما موفق شدیم سال جاری شاهد نقدشوندگی بالا باشیم. معاون سازمان بورس با اشاره به اینکه برای بهبود نقدشوندگی بازار به فرهنگ‌سازی و اقدامات نهادی نیاز داشتیم، گفت: بازار گردانی و صندوق‌های بازارگردانی، ورود ابزارهای مختلف و اقدامات فرهنگی کمک کرد تا نقدشوندگی بازار افزایش داشته باشد. وی ادامه داد: می‌توانیم به این جمع‌بندی برسیم که در بازار از هر دو جنبه شفافیت و نقدشوندگی وضعیت مناسبی دارد. حسن امیری افزود: با توسعه بازار سرمایه به ویژه طی دو سال اخیر و افزایش حجم و ارزش معاملات و ورود سرمایه‌گذاران جدید، استفاده از امکانات بین رشته‌ای اهمیت بیشتری پیدا کرده و یکی از نمودهای اصلی این موضوع هم بحث الگوریتم است.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس با تاکید بر اینکه باید فرهنگ‌سازی عمق معاملات الگوریتمی بازار سرمایه را افزایش دهیم، گفت: رقایت معاملات الگوریتمی بهترین ابزار توسعه این نوع معاملات است. این رقابت زمینه‌ای را فراهم می‌کند که ما بتوانیم در این عرصه سرمایه‌گذاری بیشتری کنیم. بهره‌گیری از الگوریتم سطح تحلیل در بازار را گسترش می‌دهد. حسن امیری افزود: افزایش سرعت تحلیل، سرعت اجرای دستورات، کاهش خطا و پرهیز از تصمیمات احساسی، اهداف الگوریتم‌ها است. وی ابراز امیدواری کرد سبدگردان‌ها و بازارگردان‌ها از فضای دومین دوره رقابت‌های معاملات الگوریتمی با جذب نخبگان بهره‌برداری کنند و گفت: امیدواریم در چند هفته‌ای که این مسابقات برگزار می‌شود شاهد تحولات اساسی باشیم، به گونه‌ای که در پایان این دوره، بتوانیم این جمع‌بندی را داشته باشیم که به نسبت دوره اول الگوریتم‌های پیچیده‌تر و متنوع‌تر ی خلق شده و شاهد افزایش پیوند بازار سرمایه و نخبگان حوزه فناوری اطلاعات باشیم.

 

ارسال نظر