نهاد ناظر و حمایتی فراتر از قانون‌گذاری

۱۳۹۸/۱۰/۲۵ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۵۰۳

به لحاظ بنیادی شرکت‌ها توانستند گزارش‌های سه ماهه سوم را در مقایسه با سه ماهه اول سال، تقریبا به صورت مشابه منتشر کنند و تداوم فروش، صادرات و عملکرد موثر بنگاه‌ها موجب رشد بازار سرمایه شد.

به گزارش سنا، محمدمهدی بحرالعلوم گفت: معادلات سیاسی محرک اصلی اتفاقات هفته گذشته در بازار سرمایه بود اما به لحاظ بنیادی شرکت‌ها گزارش‌های خوبی را در مقایسه با سه ماهه ابتدایی سال به ثبت رساندند و به نظر می‌رسد تداوم فروش و صادرات شرکت‌ها موجب رشد بازار در هفته جاری شود.

وی در این خصوص ادامه داد: نرخ دلار یکی دیگر از عوامل تعیین‌کننده در بازار سرمایه بود که آن هم بعد از تحولات اخیر و تمهیدات بانک مرکزی برای اجرایی کردن عملیات بازار باز بانک مرکزی، در شرایط باثباتی به نظر می‌رسد و انتظار می‌رود ثبات نسبی را حفظ کند.بحرالعلوم در ادامه گفت: با توجه به این شرایط، سهامداری و نگه داری سهام یا ورود به سهامی که در مدت اخیر با کاهش ارزش مواجه شده‌اند به خصوص سهم‌های بزرگ بازار که کمتر مورد اقبال بازار بوده به مراتب ریسک بهتری نسبت به بازارهای موازی خواهد داشت. دلار که تعدیل شده است و مسکن و خودرو هم رکود دارند، شبکه بازار پول هم جذابیتی ندارد، بنابراین تنها بازار قابل اطمینان، بازار سرمایه خواهد بود.

وی بیان داشت: با توجه به جذابیت کمتر بازارهای موازی و پارامترهای بنیادی که در بازار سرمایه وجود دارد از نظر حاشیه امن مناسب برای کسب بازدهی معقول، به نظر می‌رسد تا پایان سال روند شاخص کل صعودی و بازار سرمایه در مسیر رشد قرار داشته باشد.

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه با اشاره به تمهیدات دولت برای تسهیل معاملات در بازار سرمایه خاطرنشان کرد: تصمیم مناسب دولت برای تصویب افزایش سرمایه‌ها از محل تجدید ارزیابی دارایی موجب ایجاد محرکی مناسب برای رشد بازار سرمایه شده است. در نمادهایی که به لحاظ سودآوری با کاهش رو به رو بودند، این مصوبه تأثیر بیشتری خواهد داشت. در این میان، صنایع خودرویی و بانکی از صنایعی هستند که از این مصوبه دولت به سودآوری خواهند رسید و می‌توانند محرک پایداری برای بازار تا سال آتی باشند. به این دلیل که، بحث دایمی شدن قانون معافیت مالیاتی تجدید ارزیابی دارایی اگر عملی شود می‌تواند برای سال آینده هم بازار را به بهترین گزینه سرمایه‌گذاری تبدیل کند.

وی در ادامه با اشاره به حمایت سازمان بورس از سهامداران در هفته گذشته تصریح داشت: سازمان بورس تا به حال به کاهش ریسک معاملات اعتباری توجه ویژه‌ای داشته است. به این ترتیب، میزان اعتبار تا قبل از این ۵۰ درصد بوده که سازمان بورس هفته گذشته در پی حمایت از سهامداران این اعتبار را به ۶۰ درصد رساند .

وی گفت: مصوبه اخیر نشان داد که برنامه‌ای فراتر از قانون‌گذاری در حال پیشروی برای حفظ بازار است. پس از مدیریت ریسک، افزایش نرخ برابری دلار و انعکاس مجوز افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی در قیمت سهام شرکت‌ها، واکنش بازار متعادل شد. در واقع بخش بزرگی از رشد بازار را شاهد خواهیم بود به خصوص در سهم‌های بنیادی که از بازار جا ماندند و این جا مشخص می‌شود که نهاد ناظر برنامه‌های مدونی برای توسعه بازار دارد.

بحرالعلوم ادامه داد: بنابراین زمانی که دوباره بحث اعتبارات و تسهیلات مطرح می‌شود به این معناست که در حقیقت نگاه کلان‌تری در حمایت از بازار وجود دارد و خاستگاه آن هم موضوع واگذاری دارایی‌های دولتی است که عرضه آن از طریق بازار سرمایه صورت خواهد گرفت.

 

ارسال نظر