پادزهری برای هیجان بازار

۱۳۹۸/۱۰/۲۴ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۴۱۴

وضعیت هفته گذشته، باید درس عبرتی باشد تا قبل از هر معامله‌ای، سهامداران بتوانند هیجان خود را کنترل کنند.

به گزارش بورس‌نیوز، در هفته گذشته بازار با فشار فروش هیجانی دست به گریبان بود و این هفته، تب خریداران تند بوده و به نظر می‌رسد صف خرید یک‌باره تمامی سهم‌های بازار هم‌چندان منطقی نیست و باز هم هیجان بر تحلیل، غلبه دارد.

بهمن فلاح کارشناس بازار سرمایه در گفت‌وگو با بورس‌نیوز در خصوص وضعیت بازار سرمایه اظهار کرد: رفتارهای هیجانی به‌شدت بر بازار سرمایه حاکم بوده و اگر تنش‌های سیاسی چند روزی بیشتر، به طول می‌انجامید، بازار ریزش سنگینی را متحمل می‌شد و زیان سهامداران قابل جبران نبود.

وی ادامه داد: وضعیت یک هفته گذشته، باید درس عبرتی برای سهامداران و فعالان بازار باشد تا قبل از هر معامله‌ای، هیجان خود را کنترل کنند؛ در این شرایط، باید تعارفات سیاسی و بورسی را کنار گذاشت و صراحتا شرایط موجود را نقد کرد.

این کارشناس بازارسرمایه افزود: رفتارهای هیجانی در بورس ریشه در ضعف تحلیل، رقابت کارگزاری‌ها و پویایی ناکافی سازمان بورس در حوزه نظارت بر صدور کدهای معاملاتی و آموزش سهامداران است.

فلاح تصریح کرد: بخشی از بازارسرمایه بر مبنای رفتارهای هیجانی حرکت می‌کند و این رفتارهای هیجانی فقط مختص بورس ایران نیست اما؛ با توجه به اینکه فرآیند دریافت کدهای معاملاتی در بورس به‌شدت ابتدایی بوده و مردم به راحتی و بدون کوچک‌ترین آموزشی امکان معامله آنلاین در بازار سرمایه را دارند، رفتارهای هیجانی مشهود‌تر است.

این کارشناس بازارسرمایه خاطرنشان کرد: این در حالی است که نظارت بر فعالیت کانال‌های بورسی هم چندان قوی نیست و هر شخصی به راحتی می‌تواند اقدام به تشکیل کانال و ارایه تحلیل و سیگنال کند و همین تعدد کانال‌ها و صفحات مجازی به رفتارهای هیجانی سهامداران دامن می‌زند.

وی افزود: البته در چند روز اخیر سازمان بورس اوراق بهادار در کنترل اوضاع عملکرد قابل قبولی داشت؛ اما این اقدامات کافی نیست و انتظار می‌رود به گونه‌ای عمل شود که رفتارهای هیجانی در بازارسرمایه کاهش یابد؛ پادزهر هیجان بازار، آگاهی و آموزش و استراتژی سرمایه‌گذاری است.

این کارشناس بازار سرمایه با ارایه ۳ راهکار برای کنترل رفتارهای هیجانی در بازار سرمایه گفت: نخستین اقدام ضروری افزایش فیلترهای صدور کد معاملاتی و پذیرش سهامداران جدید است؛ اکثر سهامدارانی که در یک سال اخیر وارد بازار شده‌اند، هیچ شناختی از بازار سرمایه و تحلیل سیاسی و اقتصادی و... ندارند.

سازمان بورس اوراق بهادار تا چند سال قبل، اقدام به برگزاری جلسات آموزشی رایگان می‌کرد و هر ماه ۳، ۴ دوره کلاس رایگان در دسترس سهامداران بود. آموزش و اطلاع‌رسانی در حوزه بازار سرمایه کافی نیست و اگر این روال ادامه یابد، اعتمادی که بعد از ۱۰سال تلاش مردم به بازارسرمایه پیدا کرده‌اند از دست خواهد رفت و بازگرداندن این اعتماد و سرمایه اجتماعی کار بسیار دشواری است.

وی گفت: متولی آموزش فقط سازمان بورس نیست و کارگزاری‌ها هم باید در این زمینه پویا‌تر عمل کنند. حفظ نقدینگی در این بازار قطعا در گام اول در گرو آموزش و فرهنگ‌سازی است. نکته دیگر این است که کارگزاران در جذب مشتریان جدید با هم رقابت دارند و تلاش می‌کنند فرآیند صدور کد معاملاتی را هر چه بیشتر تسهیل کنند؛ بدون آنکه شرایطی برای ارایه خدمات آموزشی و مشاوره‌ای برای سهامداران فراهم کنند. همچنین مردم باید یاد بگیرند انجام هر کاری نیازمند آموزش و استفاده از تجربه متخصصان آن کار بوده و اهمیت آموزش در بحث سرمایه‌گذاری، حتی بیش از سایر امور است، چرا که سرمایه‌گذاری در بورس نیازمند چند تخصص از جمله روانشناسی و دانش تحلیل اقتصادی و سیاسی و استراتژی معاملاتی و آشنایی با ابزارهای مختلف بازارهای

مالی و... است. سرمایه‌گذاری مستقیم در بازار سرمایه بدون آموزش و استراتژی محکوم به شکست است.

فلاح اضافه کرد: اگرچه با فروکش کردن تنش‌های سیاسی، به نظر می‌رسد رفتارهای هیجانی در بازار کمرنگ شده؛ ولی معتقدم هیجان بازار از بین نرفته و بورس ما خیلی بیشتر از استاندارد جهانی با رفتارهای هیجانی مواجه است. اگر اقدامات اولیه برای آموزش و استاندارد کردن رفتارهای سهامداران صورت بگیرد، نیازی به ایجاد و حمایت صندوق‌های توسعه و تثبیت بازار و... نخواهد بود.

 

ارسال نظر