عدم نقدشوندگی سهام، زنگ خطری برای سهامداران

۱۳۹۸/۱۰/۲۳ - ۰۰:۳۲:۴۳
کد خبر: ۱۶۱۳۴۶

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه همان واکنش احساسی که در بازار هفته گذشته شاهد بودیم در هفته جاری معکوس خواهد شد و توصیه می‌شود شاخص عدم نقدشوندگی در برخی از سهام، زنگ خطری برای سهامداران باشد تا بدانند در سهم‌هایی سرمایه‌گذاری کنند که در آینده فرصت سودآوری را داشته باشند.

به گزارش ایرنا، حمید کوشکی با بیان اینکه اتفاق سیاسی رخ داده در بازار هفته گذشته تا حدودی باعث از بین رفتن ترس فعالان بازار برای اصلاح شاخص بورس شد، افزود: براساس یکی از نظرسنجی‌های صورت گرفته ۸۰ تا ۹۰ درصد از اهالی بازار در انتظار اصلاح شاخص بورس بودند که خبر سیاسی منتشر شده و شهادت سردار سلیمانی زمینه اصلاح شاخص بورس به صورت شارپی (شیب تند) را فراهم کرد. وی افزود: اتفاق سیاسی رخ داده باعث دامن زدن به اصلاح شاخص بورس شد، هر چند که کلیه نمادها تحت تاثیر این اصلاح قرار گرفتند اما بازار یک نکته مهم مبنی بر بحث نقدشوندگی در سهام را رعایت کرد. این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بسیاری از نمادها در بازار هفته گذشته در صف فروش قرار گرفتند و سازمان بورس با اقداماتی که در دستور کار قرار داد زمینه کاهش هیجان در برخی از نمادهای ارزنده را فراهم کرد. وی ویژگی مهم در انتخاب سهام را نقدشوندگی دانست و افزود: به‌طور معمول سهامی نقدشونده هستند که ارزنده باشند این‌گونه سهم‌ها در بازار هفته گذشته امکان فروش سهام برای سهامداران را فراهم کردند. کوشکی خاطرنشان کرد: برخی از سهم‌ها در بازار هفته گذشته به‌شدت کاهشی شدند و صف فروش طولانی را ایجاد کردند که علت آن جدای از اصلاح شاخص، رشد حباب‌گونه و افسارگسیخته‌ای بود که رشد آنها تابعی از حرکت جمعی کل بازار و نه تابع چشم‌انداز رشد و سودآوری آنها بود. این کارشناس بازار سرمایه افزود: این نمادها در هفته جاری شاید به دلیل کاهش تنش‌ها، مثبت باشند اما به‌طور حتم اصلاح قیمتی را به دنبال خواهند داشت. وی گفت: در بازار هفته جاری بسیاری از حقوقی‌ها که به صورت دستوری به منظور تنظیم بازار اقدام به خرید کردند در هفته جاری دوباره به بازار تزریق می‌کنند که به عنوان گردش پول تلقی می‌شوند. این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: توصیه ما به سهامداران این است که در دوران سهامداری به سرعت و با کوچک‌ترین اتفاقی به دنبال رفتارهای هیجانی و فروش سهام نروند.

وی بر رشد شاخص بورس تاکید و بیان کرد: در زمان اصلاح شاخص بورس، فرصت برای سرمایه‌گذاری در شرکت‌هایی ایجاد می‌شود که می‌توانند تحت تاثیر فاکتورهایی مانند بازار جهانی و توافقات سیاسی جذاب باشند.

 

ارسال نظر