یک قدم 9 هزار واحدی تا فتح رکورد از دست رفته

۱۳۹۸/۱۰/۲۳ - ۰۰:۳۱:۰۲
کد خبر: ۱۶۱۳۴۲
یک قدم  9  هزار واحدی تا فتح رکورد از دست رفته

گروه بورس| محمد امین خدابخش|

روز گذشته دومین روز پر رونق بازار سرمایه پس از یک هفته کاهشی بود. در این روز بازار سهام با افزایش حداکثری قیمت در اغلب نمادهای بازار رو به رو بود و به همین دلیل تمامی نماگرهای بورس و فرابورس با رشد مواجه شدند. در میان این نماگرها بدون شک مهمترین تغییر به شاخص کل بورس اختصاص داشت به میزان 15 هزار و 842 واحد رشد کرد و به سطح 375 هزار و 650 واحد رسید. سقف قبلی شاخص کل در محدوده 384 هزار واحد بوده است.

بر این اساس در صورتی که نماگر اصلی بازار بتواند 9 هزار واحد دیگر رشد کند به راحتی از سقف قبلی عبور خواهد کرد و راه آن برای کسب رکوردهای جدید هموارتر خواهد شد.

دیگر نماگر مهمی که طی این روز صعودی قابل توجه را به ثبت رساند شاخص کل هموزن بود که به میزان 4.17 درصد پیشروی داشت و با ثبت افزایش 4 هزار و 580 واحدی به سطح 114 هزار و 555 واحد رسید. سایر نماگرهای بازار شامل شاخص قیمت(وزنی-ارزشی)، شاخص قیمت (هم وزن)، شاخص آزاد شناور و شاخص‌های بازار اول و دوم نیز در این روز بیش از 4 درصد رشد کردند.

در میان نمادهایی که در روز یکشنبه داد و ستد شدند، نمادهای «فارس»، «فملی» و «کگل» بیشترین اثر را بر رشد شاخص کل بورس داشتند. این در حالی است که نمادهای «فجر»، «فروس»، «سفار»، «رتکو» و «وایران» بیشترین اثر کاهشی را بر نماگر یاد شده داشتند. نگاهی به فهرست نمادهای موثر بر شاخص کل بورس حکایت از آن دارد که جز 5 نماد یاد شده تمامی نمادهای این فهرست در روز گذشته سبزپوش بوده اند که خود گواهی برای افزایش جذابیت بازار سرمایه برای خریداران پس از یک هفته ریزش است.

رشد قیمت‌ها طی روز گذشته نهایتا به افزایش 4.4درصدی ارزش بورس تهران انجامید و بهای کل شرکت‌های این بازار را از هزار و 369 هزار میلیارد تومان فراتر برد. بر این اساس بورس تهران با احتساب قیمت 13 هزار و 5 تومانی دلار آمریکا در صرافی‌های دولتی ارزشی بالغ بر 104 میلیارد و 932 میلیون دلار دارد. این در حالی است که قبل از افت بیش از 30 هزار واحدی هفته قبل، بورس ارزشی هزار و 400 هزار میلیارد تومانی را به ثبت رسانده بود. دیگر نکته قابل توجه روز گذشته در بورس تهران ارزش بالای معاملات خرد بود. در این روز از 2 هزار و 954 میلیارد تومان ارزش کل معاملات بورس تهران، تنها 397 میلیارد تومان به معاملات عمده و بلوکی اختصاص داشت و ارزش معاملات خرد این بازار به 2 هزار و 557 میلیارد تومان رسید.

   نگاهی به دلایل رشد شاخص‌ها

صعود دماسنج اصلی بازار سرمایه در روز یکشنبه پس از آن روی داد که بنا بر اعلام قبلی مسئولین سازمان بورس، محدودیت دامنه نوسان 2 درصدی برداشته شد و سقف و کف نوسان قیمت نمادها همچون گذشته به 5+ و 5-  درصد بازگشت. همین امر سبب شد تا فعالان بازار سهام که پس از پشت سر گذاشتن وقایع سیاسی هفته قبل تا حدود زیادی خطر جنگ را رفع شده می‌پنداشتند، مشتاق تر از قبل به صف‌های خرید بازگردند. بر این اساس معاملات روز یکشنبه در حالی به اتمام رسید که بسیاری از نمادهای مورد داد و ستد صف خرید بودند و اشباع تقاضا دلیل چندانی برای اعمال سفارش فروش در این روز نگذاشته بود.

   در دام نقدینگی

بررسی رفتار خریداران و فروشندگان طی ماه‌های اخیر به وضوح نشان می‌دهد که بازار سهام و فعالان آن به واسطه سود‌های رویایی این دوره درگیر نوعی هیجان کاذب در جریان خرید و فروش شده‌اند. در حالی که طی روزهای گذشته نوعی از فروش افراطی را در معاملات سهام شاهد بودیم و همه گیری عرضه سبب افت قیمت در نمادهای ارزنده نیز شده بود، حالا با کاهش ریسک‌های سیاسی مجددا شاهد عطش خریدی هستیم که بسیاری از سرمایه گذاران را به سمت نمادهای  حبابی سوق داده است. به گفته بسیاری از کارشناسان، این نمادها حتی با در نظر گرفتن فروش‌های اخیر نیز همچنان حبابی هستند و فراتر از ارزش تحلیلی معامله می‌شوند.

همین امر سبب شده تا دوباره بسیاری از تحلیلگران بازار در خصوص ریسک بالای سرمایه گذاری در نمادهای پر حرف و حدیث که هیچ موئلفه بنیادی مناسبی برای افزایش ارزش ندارند، هشدار دهند. بنابر آنچه این تحلیلگران می‌گویند، باید به این نکته توجه داشت که اگرچه هجوم نقدینگی می‌تواند از سهمی را با افزایش قیمت رو به رو کند اما نباید از خاطر برد که سقوط قیمت در این نمادها ممکن است به راحتی بخش زیادی از سرمایه افراد را به خطر بیاندازد. دلیل چنین امری کوچک بودن اندازه بسیاری از نمادها است که در شرایط بحرانی و شکل گرفتن فشار فروش به فقل شدن نقدینگی در آنها منجر می‌شود.

این در حالی است که نمادهای دارای پتانسیل بنیادی در بازار عمدتا چنین شرایطی ندارند و به همین سبب در تمامی ریزش‌های بازار، با افت کمتری نسبت به نمادهای کوچک و بی بنیاد مواجه می‌شوند. همانطور که در هفته اخیر نیز به وضوح دیده شد در حالی که بسیاری از نمادهای کم حجم، افت بیش از 20 درصد را نیز به ثبت رساندند، نمادهای بنیادی و شاخص‌ساز کاهشی بسیار کمتر را شاهد بودند و به اصلاحی کم شیب بسنده کردند. به همین دلیل است که در بیشتر تحلیل‌های ارائه شده در روزهای گذشته از سرمایه گذاران خواسته شده است تا با سرمایه گذاری در نمادهای ارزنده بازار و چشم پوشی از سودهای سهل الوصول نمادهای کوچک، امنیت سرمایه خود را تامین کنند.

   کوتاه از آیفکس

در فرابورس نیز وضعیت معاملات تشابه بسیاری به بورس داشت و تقریبا هر دو بازار از عوامل یکسانی تاثیر پذیرفتند. همین امر سبب شد تا در روز گذشته شاخص کل فرابورس نیز به مانند شاخص کل بورس رشد کند. بر این اساس طی روز قبل شاخص یاد شده 248 واحد افزایش یافت و به سطح 4 هزار و 894 واحد رسید. در این روز ارزش بازارهای اول و دوم فرابورس ایران نیز از 281 هزار واحد فراتر رفت. همچنین ارزش معاملات به ثبت رسیده در روز یکشنبه از هزار و 500 میلیارد تومان فراتر رفت که از این میان 945 میلیارد تومان آن ارزش معاملات خرد سهام  در فرابورس بوده است.

 گفتنی است، نمادهای «هرمز»، «مارون»،‌ «کگهر»‌ و «زاگرس» بیشترین اثر را بر رشد «آیفکس» داشتند. این در حالی است که هیچ نماد قرمزپوشی طی این روز در فهرست نمادهای تاثیر گذار بر شاخص یاد شده وجود نداشت.

 

ارسال نظر