تحریم‌های جدید تکراری و بی‌اثر است

۱۳۹۸/۱۰/۲۲ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۲۵۵

کارشناس بازار سرمایه درباره تأثیر تحریم‌ فولادی‌ها بر وضعیت سهام این شرکت‌ها گفت: معتقدم هیچ تأثیری نخواهد داشت چراکه در مباحث مالی‌رفتاری، موضوعی وجود دارد که به آن «کاهش حساسیت عکس‌العمل» گفته می‌شود؛ در این مواقع گفته می‎‌شود که حساسیت مردم نسبت به تحریم‌ها کم شده است.به گزارش ایکنا، امریکا، ۲۰ دی‌ماه، تحریم‌های اقتصادی و سیاسی جدیدی علیه ایران اعمال کرد. تحریم‌های اقتصادی جدید به صورت مستقیم بخش‌های فولادی و فلزی ایران را مورد توجه قرار داده و تقریباً تمام صنایع فولادی ایران که از بخش‌های پردرآمد و ارزآور کشور هم هستند مورد تحریم قرار گرفته‌اند.برای بررسی بیشتر آثار این تحریم‌ها بر اقتصاد ایران با مهدی سوری، کارشناس بازار سرمایه به گفت‌وگو نشستیم که وی در ابتدا درباره تحریم‌های اقتصادی جدید علیه ایران و قراردادن شرکت‌های فولادی و فلزی در این لیست گفت: معتقدم در مجموع اتفاق خاصی با این تحریم‌های جدید علیه ایران رخ نداده، چراکه این تحریم‌ها اساسا تحریم‌های جدیدی نیست. این در واقع یک عکس‌العمل از سوی امریکایی‌ها بود و اقدام آنها هم مشابه تحریم‌های قبلی علیه بخش است.

وی با اشاره به دلایل امریکا برای تحریم‌های فلزات و فولادی‌ها ادامه داد: اگر از منظر اقتصادی به این اقدام نگاه کنیم متوجه می‌شویم که اتفاق خاصی رخ نداده بلکه بیشتر بُعد سیاسی دارد که دولت امریکا نشان دهد در برخورد کردن با ایران مصمم است. سوری در پاسخ به پرسشی درباره تأثیرات این تحریم‌ها بر وضعیت سهام این شرکت‌ها یادآور شد: معتقدم در این مورد هم تأثیری نخواهد داشت چراکه در مباحث مالی‌رفتاری، موضوعی وجود دارد که به آن «کاهش حساسیت عکس‌العمل» گفته می‌شود. در این مواقع گفته می‎‌شود که حساسیت مردم نسبت به تحریم‌ها کم شده است.

این کارشناس بازار سرمایه تأکید کرد: در واقع وقتی مردم خبری را زیاد می‌شنوند دیگر آن حساسیت اولیه نسبت به آن موضوع را نخواهند داشت بلکه اگر مساله‌ای جدید باشد می‌تواند در میان مردم منجر به واکنش شود؛ مگر اینکه این تحریم‌های جدید بر سودسازی این شرکت‌ها تأثیر بگذارد و در نهایت این سودسازی باعث عکس‌العمل منفی بازار و کاهش ارزش سهام این شرکت‌ها شود.

وی درباره سوابق تحریم فولادی‌ها نیز بیان: البته فولادی‌ها قبلاً هم تحریم بوده‌اند و تجربه نشان داده که تحریم این بخش تاکنون باعث کاهش فروش آنها نشده، چراکه فولاد، کالایی است که همه جا می‌توان آن را فروخت. نهایتاًٌ آن محصول را با اندکی قیمت پایین‌تر به فروش برسانند.این کارشناس مسائل اقتصادی اظهار کرد: هدف از این تحریم‌های جدید، خوراک رسانه‌ای است. دولت امریکا می‌خواهد نشان دهد که برای تحریم کردن مصمم است اما در اصلِ تحریم‌ها هیچ نکته جدیدی نیست که قرار باشد منجر به اتفاق خاصی در اقتصاد کشور و وضعیت این صنایع شود.سوری در پاسخ به این پرسش که آیا فولادی‌ها با وجود تحریم‌های جدید همچنان توان فروش محصولات خود را خواهند داشت؟ گفت: در این مدت که آنها تحریم شده‌اند صادرات فولاد ما بیشتر شده اما کمتر نشده است و تاکنون این بخش حساسیت خاصی هم به تحریم نداشته است.

 

ارسال نظر