همدلی بی نظیر مدیران بورسی، نشانه بلوغ بازار سرمایه

۱۳۹۸/۱۰/۲۱ - ۰۰:۰۹:۵۱
کد خبر: ۱۶۱۱۷۲

 شاپور محمدی در نشست هم اندیشی با مدیران بازار سرمایه ضمن اشاره به تلاش مدیران بورسی کشور در کنترل هیجانات چند روز گذشته، گفت: امروز باید از زحمات مدیران بورسی تشکر کنیم که با وحدتی بی نظیر نشان دادند که این بازار از بلوغ بسیار بالایی برخوردار است و اهالی این بازار می توانند با همدلی بی‌نظیر در شرایط بغرنج عملکرد اثر بخش داشته باشند.

به گزارش سنا، در این نشست رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار ضمن مرور وقایع اخیر و تبریک عملیات غرور آفرین سپاه پاسداران انقلاب اسلامی در دیکته کردن قدرت کشور به آمریکای جنایتکار، شهادت سردار سپهبد حاج قاسم سلیمانی را به اهالی بازار سرمایه تسلیت گفت و افزود: سردار قاسم سلیمانی در داخل و خارج از ایران فرد بسیار محبوب و قابل احترامی بود و اقدامات و عملکرد این سردار بزرگ برای ایرانیان افتخار آفرین است. رییس سازمان بورس ادامه داد: پس از اعلام خبر شهادت سردار سپهبد قاسم سلیمانی جلسات متعددی با حضور متخصصان و کارشناسان بازار سرمایه با هدف حفظ سرمایه سهامداران برگزار شد و پس از کسب نظر از صاحب نظران، استراتژی های لازم عملیاتی شد.

  تداوم نقدشوندگی اصل مهم بازار سرمایه

سخنگوی سازمان بورس و اوراق بهادار با اشاره به اجماع نظر کارشناسان مبنی بر ضرورت پرهیز از تعطیلی بازار افزود: اکثریت صاحب نظران به اتفاق تاکید کردند توقف معاملات بورسی ضرورت ندارد. بنابراین روال عادی بازار طی شد و خوشبختانه با همراهی ارکان بازار سرمایه در ۴ روز کاری هفته، بورس نزدیک به ۱۶ هزار میلیارد تومان گردش مالی داشت. دبیر شورایعالی بورس با تاکید بر تلاش این سازمان برای حفظ ویژگی نقدشوندگی بازار سرمایه در مقایسه با بازارهای موازی، گفت: در بازار سرمایه تلاش شد تا با بازارگردانی صحیح و حمایت حقوقی‌ها و صندوق های سرمایه گذاری نقدشوندگی ادامه یابد تا کسانی که نیاز به نقدینگی دارند به این امکان دسترسی داشته باشند.

وی با اشاره به وجود پتانسیل رشد بازار سرمایه و برنامه های بلندمدت در این بازار یادآور شد: ما، سرمایه گذاران قوی، مدیران بانکی فهیم و صندوق دارانی بزرگ داریم که استراتژی بلند مدت دارند. این نهاد های سرمایه گذاری نه از ابتدای سال بلکه از سال گذشته از بازار سرمایه بهره مند شده بودند. مدیران بورسی چنین تفکری داشتند که در چند سال اخیر از عرضه های اولیه، افزایش قیمت سهام و رشد شاخص بهره مند شده اند و بنابراین طی روزهای حساس گذشته به مسوولیت اجتماعی خود عمل کردند و همراه بازار سرمایه بودند. این تفکری ملی است و باید از ژرف اندیشی دوستان تشکر کنیم و به رغم تعدیل، با اقدامات صحیح و حمایت آنان، نقدشوندگی بازار سرمایه حفظ شد.

 محمدی کاهش چند روز گذشته شاخص را موقت و زودگذر ارزیابی کرد و گفت: بخاطر دارید که درست در اوایل حضور بنده در سازمان بورس رئیس جمهور تروریست آمریکا که اهل منطق نیست رای آورد و بازار در شرایطی مشابه این روزها قرار گرفت. در آن زمان تاکید شد این موضوع کوتاه مدت است و تاثیری بر روند کلی بورس ندارد و سودآوری شرکت‌ها ادامه خواهد داشت. همین اتفاق هم افتاد و دیدیم که بازار سرمایه چند روز بعد به مسیر رشد بازگشت.در حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی و حرم مطهر امام رحمة الله علیه نیز روند بازار دگرگون شد و نگرانی هایی در بازار سرمایه شکل گرفت اما بازار با سرعت به شرایط عادی بازگشت.

  بازار سرمایه ظرفیت های گسترده دارد

رئیس سازمان بورس با اشاره به ظرفیت بزرگ بازار سرمایه ایران گفت: این  بازار اکنون شرکت های چند میلیون دلاری را در درون خود جای داده؛ پتانسیل بازار ما عمق گسترده دارد و از این جهت تحولاتی مانند برجام یا برقراری مجدد تحریم ها و حمله تروریستی و... نمی تواند بر قوت و قدرت بازار سرمایه ایران تاثیری داشته باشد.  محمدی با تاکید بر لزوم حمایت و یاری  فعالین حقوقی و حقیقی بازار سرمایه در شرایط خاص افزود: لازم است که نهادهای مالی و مدیران با تجربه بازار، در شرایط این چنینی تجربیات خود را به افرادی که تحت تاثیر التهابات هستند، منتقل کنند، تا آنها نیز متوجه موقتی بودن شرایط شوند و اقدامات هیجانی انجام ندهند و سرمایه خود را در خطر نیندازند.

سخنگوی سازمان بورس ضمن اشاره به بهره برداری از ابزارهای متعدد مدیریت ریسک بازار سرمایه در مواقع حساس، گفت: پیشتر سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف مدیریت ریسک پیشنهادی به وزارت امور اقتصادی و داریی ارایه داد که نتیجه آن شکل گیری صندوق تثبیت بازار سرمایه بود. صندوق توسعه بازار سرمایه نیز با همراهی وزارت امور اقتصادی و دارایی و سازمان بورس و اوراق بهادار تشکیل شد. این صندوق ها در مقاطع مختلف تقویت شدند و در چند روز گذشته نقش مهمی در کنترل و مدیریت ریسک ایفا کردند.

رییس سازمان بورس با تاکید بر اتخاذ تصمیمات موثر در روزهایی با ماهیت هیجانی گفت: ارکان بازار سرمایه اثبات کردند که دلسوز بازار هستند و می توانند اقتدار بازار را حفظ کنند و این برای کل کشور ارزش دارد.

 محمدی با بیان اینکه رفع نگرانی و اطمینان بخشی اولین اولویت ما است، ادامه داد: امروز ابزار های ثبات بخش بازار متعدد است. روند های بازار امید بخش است و حمایت از بازار سرمایه همچنان ادامه خواهد داشت.

در ادامه این نشست مدیران بازار سرمایه کشور ضمن قدردانی از اقدامات اخیر سازمان بورس، اعمال محدودیت دامنه نوسان دو درصدی در بازار های بورس و فرابورس را اقدامی ارزشمند برشمردند و تاکید کردند هم گام با سازمان بورس در هر شرایطی از بازار سرمایه کشور حمایت می کنند.

 

ارسال نظر