روی خط خبر

۱۳۹۸/۱۰/۱۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۱۰۸۶

تصویب آیین‌نامه مالیاتی مهم در جلسه هیات وزیران

مدیر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار عنوان کرد: اصلاحیه آیین‌نامه تبصره یک ماده ۱۴۹ قانون مالیات‌های مستقیم در راستای اجرایی کردن ماده ۱۴ قانون حداکثر استفاده از کالای ایرانی در خصوص ایجاد امکان تجدید ارزیابی به تصویب هیات محترم وزیران رسیده است.

 به گزارش سنا، علی بیگ زاده، مدیر بازار اولیه سازمان بورس و اوراق بهادار افزایش سرمایه از محل مازاد تجدید ارزیابی دارایی‌ها را موضوع مهمی در بحث اصلاح ساختار مالی شرکت‌ها خواند و درباره شرکت‌هایی مشمول این نوع افزایش سرمایه گفت: در قانون حداکثر استفاده از توان تولیدی برای همه شرکت‌ها این پتانسیل فراهم شده است که افزایش سرمایه از محل افزایش بهای ناشی از تجدید ارزیابی دارایی‌های اشخاص حقوقی موضوع حکم مقرر در تبصره (۱) ماده (۱۴۹) قانون مالیات‌های مستقیم عملی نمایند مشروط بر اینکه ظرف مدت یک‌سال پس از تجدید ارزیابی به حساب سرمایه افزوده شده و این امر فقط یک‌بار در هر پنج‌سال امکان‌پذیر است.

وی ادامه داد: در اصلاحیه آیین‌نامه، چارچوب کار برای این ماده قانونی مشخص شده و محدوده پنج سال از زمان ابلاغ قانون لحاظ شده است. بر همین اساس شرکت‌های زیادی امکان استفاده از این ظرفیت قانونی را خواهند داشت.

تقلیل دامنه نوسان به 2 درصد

روز گذشته دامنه نوسان بازار‌های بورس و فرابوس به دو درصد محدود شد.

محسن خدابخش مدیر نظارت بر بورس‌های سازمان بورس و اوراق بهادار با اعلام اعمال دامنه نوسان محدود دو درصدی در تمامی بازار‌های بورس و فرابورس عنوان کرد: اعمال محدودیت دامنه نوسان در بازار‌ها با هدف کنترل رفتار هیجانی سرمایه‌گذاران انجام می‌شود.

وی ادامه داد: محدودیت دامنه نوسان این امکان را برای سرمایه‌گذاران ایجاد می‌کند تا ضمن داد و ستد مبتنی بر تحلیل تا روشن شدن ابعاد اقتصادی خرید و فروش را بر اساس تحلیل انجام دهند. یاسر فلاح، مشاور رییس سازمان بورس و اوراق بهادار نیز در این رابطه عنوان کرد: سازمان بورس و اوراق بهادار با هدف صیانت از حقوق سرمایه‌گذاران و سهامداران خرد تصمیم به اعمال محدودیت دو درصدی دامنه نوسان بازار‌های بورس و فرابورس گرفت.

مدیرعامل شرکت اطلاع‌رسانی و خدمات بورس با اشاره به اینکه این تصمیم مسبوق به سابقه است و پیشتر نیز چنین تصمیمی گرفته شده، افزود: همه ارکان بازار سرمایه در کنار سرمایه داران هستند و از آنها به شکل جدی حمایت می‌کنند. دغدغه سازمان بورس و اوراق بهادار و ارکان بازار سرمایه حمایت از جامعه سهامداری است.

مشاور رییس سازمان بورس با تاکید بر اینکه بازیگران حقوقی نیز به حمایت خود از بازار ادامه می‌دهند، به سرمایه‌گذاران توصیه کرد از رفتار هیجانی در بازار سرمایه پرهیز کنند و افزود نگاه بلندمدت کلید سود آوری در بازار سرمایه است.

نگاهی به ریزش بازارها

علی سعیدی، پژوهشگر بازار سرمایه و معاون پیشین سازمان بورس و اوراق بهادار به ابعاد تاریخی رخدادهایی خاص ایران و جهان پرداخت و گفت: اولین بررسی‌ای که در این خصوص صورت دادیم مربوط به سال ۲۰۰۱ و پس از حادثه ۱۱ سپتامبر بود که تحت تاثیر آن اتفاق بورس ایران هم بی‌نصیب نماند.

به گزارش سنا، وی ادامه داد: اصولا پس از اتفاقات رادیکال یا شدید از نظر سیاسی، اجتماعی و اقتصادی، تاثیرات قابل توجهی در بورس‌ها را شاهد هستیم. بررسی‌ها از این رخدادها حکایت از آن دارد که بیشترین ریزش در اولین روز پس از اعلام رخدادها روی می‌دهد.

او گفت: تمام بررسی‌های صورت گرفته پیرامون این موضوع حکایت از آن دارد که پس از یک دوره حداکثر سه ماهه شرایط به حالت روز قبل از حادثه بازمی‌گردد. حال این دوره گذار از یک روز تا حداکثر سه ماه می‌تواند باشد و عمدتا سه ماه اتفاقات اقتصادی شدید رخ می‌دهد.

سعیدی گفت: حادثه تروریستی که اخیرا اتفاق افتاد ابعاد ناراحت‌کننده‌ای داشته اما پدیده‌ای اقتصادی را شامل نمی‌شده و تاثیری بر عملکرد شرکت‌ها نداشته است و بیشتر انتظارات سرمایه‌گذاران از وضعیت سیاسی و اجتماعی پیش رو منجر به افزایش هیجان در بورس شده است.

وی ادامه داد: اتفاقی که افتاد با توجه به اینکه منجر به بی‌ثابتی در منطقه شده است، نمود آن در بورس ظهور می‌کند و ریزش‌های اخیر اتفاق عجیب و دور از انتظاری نیست و به زودی شاهد بازگشت آرامش به بازار خواهیم بودیم. انتظار داریم با فروکش کردن هیجانات و التهابات هفته آتی شاهد بازگشت آرامش به بازار مالی کشور باشیم. سعیدی گفت: اکنون شاهد افزایش عرضه در بازار هستیم، در صورتی که بازار سرمایه همواره بین تمام بازارها بر اساس آمار موجود بهترین بازدهی را داشته و اکنون باید پرسید که سرمایه‌گذارانی که اقدام به خروج نقدینگی از بازار می‌کنند در کدام بازار می‌خواهند سرمایه‌گذاری کنند، آن هم با وجود ریسک‌هایی که در بازار ارز و سکه و املاک وجود دارد.

 

ارسال نظر