بازار به عوامل بیرونی می‌نگرد

۱۳۹۸/۱۰/۱۸ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۹۹۷
بازار به عوامل بیرونی می‌نگرد

گروه بورس|

در خلال معاملات روز گذشته در بازار سهام غلبه مجدد عرضه بر تقاضا به افت چشمگیر قیمت در بسیاری از نمادهای بورسی و فرابورسی منجر شد. به موجب این امر در پایان معاملات روز سه شنبه در بورس تهران شاخص کل این بازار به میزان ۶هزار و ۹۷۲ واحد افت کرد و با ثبت ریزشی ۱.۹۱ درصدی به سطح ۳۵۸ و ۸۴۳ واحد رسید.

در حالی که افت شاخص یادشده حکایت از عرضه سنگین فروشندگان در نمادهای شاخص سازی نظیر «رمپنا»، «وبملت»، «شپنا» و «وغدیر» داشت، ریزش ۳ هزار و ۵۵۱ واحدی شاخص کل هم وزن در این روز نشانگر رفتار مشابه فروشندگان در نمادهای کوچک‌تر بازار بود. بر این اساس عقب گرد نماگر یاد شده آن را به سطح ۱۰۹ هزار و ۶۰۰ واحدی رساند و نزولی ۳.۱۴ درصدی را در تاریخچه فعالیت آن ثبت کرد.

بر اساس ارقام به ثبت رسیده می‌توان اینطور برداشت کرد که اگر چه به لحاظ عددی میزان افت شاخص کل هم وزن نسبت به شاخص کل بورس تهران کمتر بوده است با این حال این نماگر نزول درصدی بیشتری را نسبت به شاخص کل ثبت کرده که به معنای افت حداکثری قیمت در بیشتر نمادهای کوچک بازار است.

   از ریسک گریزی تا رفتار هیجانی

همانطور که در گزارش‌های پیشین به آن اشاره شد بازارسهام طی هفته‌های گذشته رونق بی سابقه‌ای را تجربه کرد و به موجب همین رونق شاخص کل بورس تهران به سطح ۳۸۴ هزار واحدی رسید. این صعود بی وقفه که از کف کانال ۳۰۰ هزار واحدی آغاز شده بود سبب شد تا نماگر یاد شده از ابتدای آذر ماه تا روز چهارشنبه هفته گذشته بیش از ۲۶ درصد رشد کند. کسب چنین بازدهی آن هم در حدود شش هفته باعث شد تا بسیاری از فعالان بازار سهام سودی خارق العاده را به دست آورند.

 باید توجه داشت که چنین بازدهی آن هم در یک دوره ۶ هفته‌ای در شرایطی کسب می‌شود که تا قبل از آن بازار سهام در موجی از ناامیدی فرو رفته بود و بسیاری از سرمایه‌گذاران روند صعودی ۷ ماهه نخست سال را امری تمام‌شده می‌پنداشتند. با این حال رکود نسبی معاملات در بازار سهام دیری نپایید و رشد نماگرهای بورس تهران تنها اندکی پس از افزایش قیمت در بازار ارز آغاز شد.

 این رشد اگرچه تنها توانست ۲۶ درصد به ارزش بورس تهران بیفزاید با این حال در بسیاری از نمادها بازدهی بیش از ۵۰ درصدی را رقم زد که به نوبه خود قابل توجه است. حالا پس از کسب بازده مثال‌زدنی در حالی بسیاری از سرمایه‌گذاران و تحلیلگران دلیل اصلی ریزش شاخص‌های بازار را افزایش ریسک‌های سیاسی می‌دانند که توجه به سنجه‌های تکنیکی خود حقیقت دیگری را نشان می‌دهد‌.

در واقع آن طور که بسیاری از تحلیلگران نموداری می‌گویند، اتفاقات یک هفته اخیر محرکی برای تغییر جریان تقاضا به عرضه بوده است با این حال آنچه که وقوع افت قیمت‌ها در بازار را حتمی کرده بود نه افزایش تنش در خاورمیانه بلکه آمادگی بازار برای ورود به دوره اصلاحی قیمت‌ها بوده است.

بر اساس آنچه اندیکارتور RSI نشان می‌دهد در روز چهارشنبه هفته گذشته و همزمان با ورود شاخص کل به سطح ۳۸۴ هزار واحدی، نشانگر یاد شده در سطح ۹۳درصد قرار داشته که حاکی از وجود اشباع کامل خرید در بازار است. بنا بر این حتی اگر تمامی رویدادهای یک هفته اخیر نیز روی نمی‌داد بازگشت قیمت‌ها از سطوح فتح شده تقریبا حتمی بود.

لازم به یادآوری است که همین وضعیت در شاخص کل هم وزن بورس تهران نیز وجود داشته که خود به معنای حرکت دسته‌جمعی خریداران به هنگام رونق بازار و مبین همه‌گیری قیمت‌ها هنگام افزایش عرضه در نمادهای مختلف است.

در حال حاضر ذکر این نکته ضروری است که اندیکاتور آر اس‌ای در هر دو شاخص یاد شده در محدوده ۶۰ درصد قرار دارد که خود نشان از مناسب نبودن وضعیت برای خرید مجدد است. همین امر سبب شد تا در فضای تحلیل تکنیکی نیز آنچنان که باید آینده بازار به خصوص از لحاظ درک زمان رشد مجدد قیمت‌ها چندان شفاف نباشد و نتوان رفتار فروشندگان را در مقطع فعلی به شکلی موثر تفسیر کرد.

 در همین خصوص یک کارشناس بازار سرمایه روند حرکت بورس را مبهم دانست و افزود: پیش‌بینی وضعیت حاکم در بورس با هیچ فرضیه‌ای امکان‌پذیر نیست اما فقط می‌توان گفت افراد ریسک پذیر می‌توانند از بازدهی معقولی در آینده برخوردار شوند اما احتمال افزایش ریسک و زیان آنها نیز وجود دارد. حمید میرمعینی با بیان اینکه مسائل سیاسی، تاثیرگذاری خاصی را بر بازارهای سرمایه‌گذاری خواهد گذاشت، گفت: اگر گزارش تنش خاصی در کشور منتشر نشود بازار تغییر مسیر می‌دهد و به سمت روند صعودی و تعادل پیش خواهد رفت.

وی ادامه داد: از شدت هیجانی که سهامداران بورس را فرا گرفته بود کاسته شده و به نظر می‌رسد هر چه زودتر در بازار شاهد خروج ترس و وحشت سهامداران و روند مثبت معاملات بازار سرمایه باشیم.

میرمعینی درخصوص احتمال ورود سرمایه‌های در اختیار سرمایه‌گذاران به بازار ارز و طلا گفت: در این زمینه همه‌چیز بستگی به آینده سیاسی دارد، اصول ارزش‌گذاری بازار نیازمند منافع آتی است که این موضوع مبنای ارزش گذاری قیمت تلقی می‌شود.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: در صورت قرار گرفتن منافع تحت تاثیر هر گونه عامل سیاسی و اقتصادی، ارزش‌گذاری دچار نوسان می‌شود که این موضوع می‌تواند زمینه تغییر قیمت‌ها را فراهم و متناسب با ارزش‌گذاری جدید تعیین شود، این مسائل تابع ارزش‌گذاری آتی است که می‌تواند مثبت یا منفی باشد و منجر به افت ارزش سهام شود.

وی اظهار داشت: در این برهه از زمان و با توجه به وضعیت حاکم در بورس نمی‌توان به سرمایه‌گذاران پیشنهادی مبنی بر ماندگاری در بورس را داد، زیرا فقط زمانی که قادر به پیش‌بینی آینده هستیم می‌توان سرمایه‌گذاران را برای اقدام به سرمایه‌گذاری و حفظ سرمایه‌های خود در این بازار راهنمایی کرد.

به گفته میرمعینی، هر کسی متناسب با ریسک‌پذیری و متناسب با میزان بازدهی که انتظار آن را دارد در این بازار ریسک خواهد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه خاطرنشان کرد: بازار سرمایه همیشه با ریسک‌های متعدد همراه بوده که این عوامل باعث همراهی همیشگی بازار سرمایه با نوسان شده است.

وی با تاکید بر اینکه نوسان ذات سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه است، گفت: هر کسی که در این بازار ماندگار است باید ریسک موجود در بازار را بپذیرد و متناسب با ریسکی که با وجود تنش‌ها افزایش می‌یابد اقدام به سرمایه‌گذاری کند.

میرمعینی افزود: فردی که با پذیرش ریسک موجود در این بازار اقدام به سرمایه‌گذاری کرده و در زمان بحران تصمیم به خروج از بازار نگرفته به‌طور حتم بعد از مدتی بازدهی معقولی را کسب خواهد کرد.

 

ارسال نظر