روند معاملات بازار سرمایه از اواسط هفته متعادل می‌شود

۱۳۹۸/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۸۴۲

به گفته یک کارشناس بازار سرمایه اتفاق سیاسی و نظامی که منجر به جنگ شود رخ نمی‌دهد، به همین دلیل بازار سرمایه از اواسط هفته جاری باردیگر به سمت روند صعودی بازگشت خواهد داشت و روند متعادل را در پیش می‌گیرد.

به گزارش ایرنا، ولید هلالات روند معاملات بورس در بازار روز گذشته را طبیعی دانست و افزود: بورس ایران بسان بورس‌های جهانی هم هر زمان که با اتفاق‌های سیاسی مهم روبه‌رو می‌شوند، شاهد کاهش قیمت سهام در بازارخواهند شد، این مساله از جمله عواملی است که در ایران هم اتفاق افتاد.

وی با بیان اینکه در این مواقع نرخ برابری ارزها هم با تغییر روبه‌رو می‌شوند، گفت: زمانی که اتفاقی در اقتصاد ایران رخ می‌دهد به دلیل افزایش ریسک، نرخ دلار در برابر ریال افزایش می‌یابد که به مراتب زمینه تضعیف قیمت سهام در بورس فراهم می‌شود.

هلالات خاطرنشان کرد: این مساله از نظر منطق، طبیعی به نظر می‌رسد و نمی‌توان نسبت به برخورد سهامداران و فروش سهام در این مواقع ایرادی وارد کرد.

این کارشناس بازار سرمایه افزود: نکته مهم و حایز اهمیت این است که در یک ماه آینده مشخص می‌شود در چه نقطه‌ای قرار گرفته‌ایم و در آن زمان متوجه می‌شویم که در این روزها خریداران یا فروشندگان دست به اقدام درست و منطقی زده‌اند.

وی اضافه کرد: روز گذشته بهترین اقدام در بورس را نهاد ناظر انجام داد که تلاش کرد به منظور حمایت از سهام بزرگ و ارزنده بازار زمینه هم‌افزایی و همراهی را در بین نهادهای مختلف برقرار کند.به گفته هلالات، نقدشوندگی در بازار از جمله ملاک‌های مهمی تلقی می‌شود که همیشه در بازار جهانی قابل اهمیت‌تر از سودآوری است.

 وی گفت: روز گذشته از نیمه دوم معاملات، نقدینگی وارد بورس شد و بسیاری از صف‌های فروش را خریداری کرد.

این کارشناس بازار سرمایه ضمن تاکید بر اینکه در وضعیت کنونی نگرانی‌هایی در زمینه روند پیش رو برای بازار سرمایه و بازارهای موازی با بورس وجود دارد، خاطرنشان کرد: چنانچه ابعاد نظامی به سمت جنگ برود، طبیعی است بورس ایران افت کند و دلار افزایشی شود.

وی با بیان اینکه بازار ارز بعد از جهش شدیدی که تجربه کرد در حال اصلاح قیمت است، گفت: اکنون چنین نگرشی در کشور ایجاد شد که ایران قرار نیست یک پاسخ فوری بدهد که آغاز‌کننده جنگ است و تاکنون مشخص شده که ایران و امریکا به دنبال جنگ نیستند.

هلالات پیش‌بینی کرد: معاملات امروز به دلیل کاهش برخی از ریسک‌ها صف‌های فروش تا حدودی جمع‌آوری خواهد شد و شاهد ایجاد تقاضا در بازار هستیم.

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا احتمال خروج سرمایه از بازار سرمایه و ورود آن به دیگر بازارهای سرمایه‌گذاری وجود دارد یا خیر، گفت: چنانچه به جریانات سیاسی دامن زده نشود بعید به نظر می‌رسد مردم سرمایه‌های خود را از بورس خارج و به سمت دیگر بازارها سوق دهند.هلالات با بیان اینکه در وضعیت حاکم قیمت دلار به خوبی کنترل و فقط حدود چهار درصد رشد کرد، افزود: گذشت زمان و اینکه چنانچه شاهد اتفاق منفی دیگری در کشور نباشیم، کاهش و افزایش قیمت در بازارهای موازی جابه‌جا می‌شوند و بدین معنا که شاخص افت خود را جبران و دلار به کانال قیمتی قبل باز خواهد گشت.

وی خاطرنشان کرد: چنانچه اتفاق سیاسی و نظامی در ابعاد کنونی باقی بماند و به آن دامن زده نشود پیش بینی ٤٠٠ هزار واحدی شاخص بورس باقی می‌ماند و بازار به مدار عادی خود بازگشت خواهد داشت، اما بنابر هر دلیلی تنش‌های بیشتری اتفاق افتد واکنش منفی بورس و صعود بازار ارز چند برابر چیزی خواهد شد که دیروز در بازار مشاهده شد.

 

ارسال نظر