نقش صندوق تثبیت بازارسرمایه در مقابله با مخاطرات و نوسان‌ها

۱۳۹۸/۱۰/۱۶ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۸۴۰

ارزش معاملات روز گذشته با وجود ریزش سنگین شاخص کل بیش از سه هزار میلیارد تومان بوده که این خود نشانه بسیار محکمی از عمق بازار و توجه و حمایت ارکان بازار سرمایه از آن دارد.به گزارش سنا، یک کارشناس بازار سرمایه پیرو شهادت سردار قاسم سلیمانی و تاثیر آن در بازار سرمایه اظهار کرد: ابعاد و گستره این اتفاق به اندازه ­ای مهم بوده که تمامی بازارهای مالی جهان تحت تاثیر آن قرار گرفته و در شوک ناشی از تبعات آن، واکنش منفی نشان داده‌اند. به‌طور مثال قیمت جهانی اونس طلا در معاملات دیروز با ۵ دلار افزایش به ۱۵۵۲ دلار رسید و قیمت نفت نیز روز گذشته با افزایش بیش از ۴ درصدی مواجه شد. بازار سرمایه ایران نیز از این قاعده مستثنی نبوده و روز گذشته با کاهش بیش از ۱۶ هزار واحدی (۵/۴ درصدی) به کار خود پایان داد.

    بازار به روال عادی بازمی‌گردد

جولا اضافه کرد: هرچند واکنش منفی بازار به اتفاقاتی از این دست کاملاً قابل پیش‌بینی به نظر می‌­رسد، اما انتظار می­‌رود به سرعت و با فروکش کردن التهابات در منطقه و کاهش ریسک سیاسی، ‌بار دیگر روال عادی و منطقی بازار ادامه یابد؛ کما اینکه در طول سال‌های گذشته نیز بازار سرمایه به اتفاقاتی مانند خروج امریکا از برجام یا حمله تروریستی به مجلس شورای اسلامی واکنش منفی نشان داد و با تشکیل صفوف فروش در اغلب شرکت­‌ها مواجه شد، اما به سرعت این هیجانات و ریزش سهام جبران شد.

    یک توصیه

این کارشناس بازار سرمایه در ادامه گفت: از آنجایی که هیچ‌یک از مولفه‌‌های بنیادی و تاثیرگذار در روند فروش و سودآوری شرکت‌‌ها تغییر محسوسی نیافته است، بنابراین به تمامی سهامداران توصیه می‌‌شود که چه در زمان خرید و چه در زمان فروش به دور از هیجانات کوتاه ‌مدت تصمیم‌گیری کرده و با مدیریت رفتارهای واکنشی، بازدهی مورد انتظار سهام را با توجه به تحلیل شرایط خرد و کلان شرکت ترسیم کنند. ارزش معاملات دیروز بیش از سه هزار میلیارد تومان بود که این خود نشانه بسیار محکمی از عمق بازار و توجه و حمایت ارکان بازار سرمایه از آن دارد.وی تاکید کرد: با عنایت بر شرایط حاکم بر اقتصاد کلان کشور و در راستای سیاست‌‌های ضدتورمی دولت چنین به‌نظر می‌رسد جریان نقدینگی که اخیراً به سمت بازار سوق پیدا کرده و منجر به افزایش معنی‌دار حجم معاملات و ارزش بازار شده است، در آینده نیز ادامه‌دار باشد.

    نقش صندوق تثبیت بازارسرمایه

جولا در خصوص نقش صندوق تثبیت بازار سرمایه در شرایط کنونی توضیح داد: بی‌­تردید نقش صندوق تثبیت بازار سرمایه که با هدف اطمینان بخشی برای مقابله با مخاطرات و نوسان‌های قابل توجه در بازار سهام و پوشش ریسک‌های خاص وارده بر بازار شکل گرفته است، در چنین شرایطی می‌­تواند بسیار تعیین‌کننده ­باشد. امیدوارم در کنار نقش‌­آفرینی موثر این صندوق، عملکرد مثبت سهامداران عمده حقوقی در حمایت از سهام بنیادین نیز بتواند از فشار روانی منجر به فروش سهام توسط سهامداران حقیقی بکاهد.

 

ارسال نظر