معرفی جامانده‌های بازار

۱۳۹۸/۱۰/۱۰ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۴۰۳

رشد شتابان بازار سرمایه ادامه دارد و بعضی از سرمایه‌گذاران هم از ترس اینکه مبادا از قافله بازار عقب بمانند، چشم بسته می‌خرند. به هر حال این بازار سال‌های مدیدی از رشد سایر بازارها جا مانده بوده و امسال، جبران تمام سال‌های بی‌مهری به سرمایه‌گذاران را کرده است. امروز سقف جدیدی در بورس تهران زده شد و شاخص کل از کانال ۳۷۵ هزار واحدی فراتر رفت.

به گزارش بورس نیوز، حمید میر معینی کارشناس بازار سرمایه در خصوص وضعیت فعلی بازار بیان کرد: ابتکار عمل در بازار سرمایه عمدتا به دست حقیقی‌ها و سیگنال فروشان افتاده و بهتر است متولیان بازار سرمایه، تدابیری بیندیشند که نقدینگی به سمت سهم‌های ارزنده بازار هدایت شود. حقیقی‌ها عمدتا تحت تاثیر هیجان، وارد سهم‌هایی می‌شوند که حقوقی سهم عرضه کمتری دارد و با ورود نقدینگی، می‌توان قیمت سهم را بالا برد. در حالی که رشد بسیاری از سهم‌های کوچک‌تر بازار، بدون پشتوانه تحلیلی بوده است.

وی افزود: اگرچه معتقدم برخی سهم‌ها، رشد بیش از اندازه داشته و در این قیمت‌ها، نگران‌کننده هستند؛ ولی هنوز سهم‌های زیادی در بازار وجود دارد که متناسب با ارزش ذاتی و رشد سودآوری شرکت‌ها، رشد نکرده‌اند و در حقیقت جزو جامانده‌های بازار هستند. بسیاری از سهم‌های ارزنده بازار به دلیل فشار عرضه حقوقی‌ها، مورد اقبال بازار نیستند؛ حال آنکه اگر رفتار حقوقی‌ها حساب شده‌تر بود، این گروه از سهم‌ها پتانسیل رشد داشتند. ضمن اینکه اگر نقدینگی به سمت سهم‌های ارزنده بازار هدایت شود، ریسک کمتری هم متوجه سرمایه‌گذاران خواهد بود. این فعال بازار سرمایه در معرفی سهم‌های جامانده از رشد بازار گفت: منظور از سهم‌های جامانده از رشد بازار، فقط سهم‌هایی نیست که متناسب با رشد شاخص، رشد نکرده‌اند. بلکه جامانده‌ها، سهم‌هایی هستند که از نسبت‌های P/E پایین برخوردار بوده و اتفاقات مثبتی مانند روند صعودی درآمد و سودآوری شرکت، برنامه تجدید ارزیابی دارایی‌ها، طرح‌های توسعه‌ای و... را به دنبال دارند و متناسب با اتفاقات مثبت شرکت، قیمت سهم رشد نکرده است. سهم‌های گروه پالایشی، فلزات اساسی و برخی نمادهای بانکی که وضعیت بنیادی و منابع ارزی مطلوبی داشته و افزایش سرمایه از محل تجدید ارزیابی دارایی‌ها را در دستور کار دارند، جامانده‌های بازار محسوب می‌گردند. میر معینی در ادامه اظهار کرد: اگر نقدینگی بازار به سمت سهم‌های ارزنده هدایت شود، نه فقط رشد بازار سرمایه حباب نیست، بلکه حفظ نقدینگی در بازار راحت‌تر خواهد بود. مشکل اصلی بازار سرمایه ما، ضعف تحلیل و رفتار توده وار و هیجانی است. برای اصلاح ساختار بازار سرمایه، بهترین اقدام ممکن، حذف دامنه نوسان از بازار است تا بتوان از قیمت‌های تحلیلی سهم‌ها، دفاع کرد.

 

 

ارسال نظر