روی خوش بازار به معاملات الگوریتمی

۱۳۹۸/۱۰/۰۹ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۶۰۳۲۲

به گفته یک کارشناس بازار سهام جریان پول به معنی میزان حجم معاملات، درصد خریدار حقوقی به حقیقی، صدور و ابطال‌ها در صندوق‌ها نشان می‌دهد که فعلا جریان پول روند مناسبی دارد و این موضوع بر روند بازار تاثیر مثبتی دارد. پایگاه سنا، مهدی دلبری در بررسی روند گزارش عملکردی شرکت‌ها اظهار کرد: در حال حاضر روند گزارش‌دهی ادامه دارد و هنوز همه شرکت‌ها گزارش‌های خود را ارایه نکرده‌اند و بر این اساس شاید نتوان برآورد کاملی داشت. اما در مجموع می‌توان گفت گزارش عملکردی شرکت‌ها در آبان و آذر ماه نسبت به قبل روند بهتری پیدا کرده و بازار نیز همزمان با ارایه گزارش‌ها در ماه آبان روند صعودی در پیش گرفته است. این کارشناس بازار سرمایه اضافه کرد: به نظر من، در حال حاضر گزارش شرکت‌ها در گروه فلزی و معدنی و خودرو نسبت به گروه‌های دیگر بهتر هستند و بقیه گروه‌ها هم نسبت به میزان میانگین ماه‌های گذشته فروش بیشتری داشته‌اند. نکته قابل توجه اینکه، با انتشار گزارش‌های آذر ماه، برآوردی از سودهای سه ماهه سوم هم ارایه می‌دهد که از این منظر اهمیت خاصی برای تحلیلگران دارد.

وی تصریح کرد: به نظر می‌رسد با توجه به تقویت دلار و نیز حجم معاملات بورس کالا، بازار سرمایه به امید گزارش‌های بهتر در فصل سال جاری رونق بیشتری داشته باشد. در این شرایط به نظر من گزارش‌های آذر ماه تقریبا میانگینی از فروش کل سال و در ادامه گزارش‌های آبانماه خواهد بود؛ براین اساس، انتظار می‌روند گزارش‌های این ماه نیز مانند گزارش‌های ماه آبان رقم بخورد. دلبری در خصوص تحرکات نقدینگی در بازار سرمایه طی روزهای اخیر گفت: در دو هفته اخیر حجم معاملات بالاتر از میانگین کل سال بوده است. از لحاظ ورود نقدینگی یکی از شاخص‌هایی که همیشه مورد بررسی قرار می‌گیرد، شاخص صدور و ابطال در صندوق‌های سرمایه‌گذاری سهامی است؛ بررسی این شاخص نشان می‌دهد که صدور واحدهای سرمایه‌گذاری در یک ماه گذشته بیشترین میزان صدور واحدهای سرمایه‌گذاری در یک سال گذشته بوده است. وی افزود: حدود ۳۰ درصد افزایش میانگین سالانه حجم معاملات طی دو هفته اخیر نشان از ورود نقدینگی تازه به بازار است. این موضوع نشان می‌دهد که ورود نقدینگی از سمت حقیقی‌ها تقویت شده است.

این کارشناس بازار سرمایه اظهار کرد: در نظر داشته باشید که جزییات بیشتر بودجه تا حدود دو ماه آینده در مجلس مطرح می‌شود، اما در حال حاضر نگرانی در این خصوص وجود ندارد، حتی در مرحله بررسی آن هم به نظر من نکته خاصی نخواهد داشت. دلبری ادامه داد: بعد از ارایه لایحه بودجه، نگرانی‌های بازار از این ناحیه تقریبا برطرف شد؛ تنها نگرانی در این خصوص این است که قسمت عرضه شرکت‌های دولتی در بورس برای بودجه سال ۹۹ پر رنگ‌تر از سال قبل است، به این معنی که عرضه شرکت‌ها و اوراق درآمد ثابت مقدار زیادی بوده که با توجه رونق موجود در بازار به نظر می‌رسد مشکلی در خصوص عرضه آنها ایجاد نشود.

وی گفت: انتظار بازار بر این است که شرکت‌های صادرکننده مانند گروه‌های فلزی، معدنی شرایط بهتری داشته باشند، کما اینکه در چند وقت اخیر هم به همین منوال بوده است. در مجموع میزان حجم معاملات، درصد خریدار حقیقی به حقوقی، صدور و ابطال‌ در صندوق‌ها نشان می‌دهد که فعلا جریان پول روند مناسبی دارد که این موضوع بر روند بازار تاثیر مثبتی دارد. دلبری با اشاره به اینکه معاملات الگوریتمی درصد قابل توجهی از معاملات کشورهای همسایه و منطقه را تشکیل می‌دهد توضیح داد: درصد قابل توجهی از معاملات در بورس‌های دنیا به معاملات الگوریتمی اختصاص دارد. در ایران هم چند سالی است که روی این معاملات هم در بخش معاملات اوراق بهادار و معاملات اوراق درآمد ثابت و هم در بخش سبدگردانی فعالیت‌هایی در حال انجام است. نکته مهم در این راستا توجه به ارتقای سامانه‌های معاملاتی و تدوین قوانین و مقررات این حوزه است.

دلبری تصریح کرد: بازار هم به این معاملات روی خوشی نشان داده است؛ در این میان اتفاق خوبی که در حال جریان است، مسابقات معاملات الگوریتمی است که نقش خوبی در توجه بیشتر و فرهنگ‌سازی در این حوزه دارد.

 

ارسال نظر