شاخص کل بورس، ناکام از فتح پله 360 هزارم

۱۳۹۸/۱۰/۰۳ - ۰۰:۰۰:۰۰
کد خبر: ۱۵۹۸۸۹

گروه بورس|

در پایان معاملات روز گذشته بازار سهام، شاخص همچنان بر مدار صعود حرکت کرد. طی این روز شاخص کل بورس تهران در حالی فعالیت روزانه خود را پایین‌تر از کانال 360 هزار واحدی به اتمام رساند که در خلال معاملات روز دوشنبه و تا ساعات میانی در حدود 6 هزار و 400 واحد رشد کرده بود. این امر سبب شد تا به رغم توانایی نماگر یاد شده برای لمس کانال 363 هزار واحدی، تثبیت آن درسطح مورد اشاره حداقل برای کوتاه‌مدت در هاله‌ای از ابهام قرار گیرد. تامل در معاملات روز دوشنبه مخصوصا واگرایی شکل گرفته بین نماگرهای کل و کل هم وزن بورس تهران حکایت از آن دارد که رشد تقریبا بدون مانع قیمت نمادهای کوچک‌تر در هفته‌های اخیر سبب شده تا شکاف قیمتی میان نمارهای یاد شده و سهم‌های بنیادی افزایش یابد؛ نکته‌ای که به اصلاح قیمت‌ در نمادهای کم وزن بازار و رشد نمادهای سنگین وزن انجامیده است. افزایش سطح شاخص کل در روز اخیر و همزمانی این رویداد با کاهش 256 واحدی شاخص هموزن نیز به همین دلیل بوده است.  همان‌طور که در اواسط مهرماه شاهد بودیم، واژگونی قیمت در نمادهای کم حجم اگرچه در هریک به تنهایی آسیبی به بازارها نمی‌زند اما عاملی است که در صورت همه‌گیری می‌تواند به اصلاحی سنگین در شاخص‌های بورس و فرابورس منتهی شود. مطابق با آنچه که بسیاری از کارشناسان نیز پیشتر مطرح کرده‌اند ماهیت حبابی معاملات در نمادهای مورد بحث می‌تواند بر احتمال افت سراسیمه قیمت‌ها بیش از پیش می‌افزاید.

     سمت و سوی حرکت شاخص‌ها

بر اساس آمارهای معاملاتی به ثبت رسیده طی روز دوشنبه اکثر شاخص‌های بورس با رشد مواجه شدند به‌طوری که شاخص‌ قیمت «وزنی - ارزشی» با ۷۰۷ واحد افزایش معادل ۰.۷۴ درصد به ۹۶ هزار و ۱۵۲ واحد، شاخص کل «هم وزن» با (۲۵۰) واحد کاهش معادل (۰.۲۲) درصد به ۱۱۲ هزار و ۶۰۵ واحد، شاخص قیمت «هم وزن» با (۱۶۷) واحد افت، معادل (۰.۲۲) درصد به ۷۵ هزار و ۲۰۳ واحد، شاخص آزاد شناور با ۲۱۱۲ واحد رشد، معادل ۰.۵۰ درصد به ۴۲۶ هزار و ۳۶۹ واحد، شاخص بازار اول با ۱۹۷۴ واحد افزایش معادل ۰.۷۷ درصد به ۲۵۷ هزار ۴۶۴ واحد و شاخص بازار دوم با ۵۱۴۴ واحد رشد معادل ۰.۶۹ درصد، به ۷۴۲ هزار و ۵۶۷ واحد رسید. از سویی دیگر در روز اخیر ۷ نماد « فارس با ۹۰۹ واحد، کگل با ۳۵۲ واحد، کچاد با ۳۱۶ واحد، فولاد با ۲۸۹ واحد، تاپیکو با ۲۰۵ واحد، وامید با ۱۸۹ واحد و شبریز با ۱۷۰ واحد» رشد، بیشترین تاثیر مثبت را بر شاخص کل بورس بر جای گذاشتند.

     نگاهی به تغییرات صنایع

همچنین در این روز شاخص‌های صنایع تالار شیشه‌ای نیز با رشد مواجه شدند به‌طوری که شاخص صنایع «محصولات چوبی با ۲۰۲۴۳ واحد صعود معادل ۴.۷۴ درصد به ۴۴۷ هزار و ۶۷۹ واحد، انتشار و چاپ با ۵۷۴۳۰ واحد افزایش معادل ۴.۶۴ درصد به یک هزار ۲۹۶ واحد، کانه فلزی ۲۸۸۶ واحد رشد معادل ۳.۴۳ درصد به ۸۷ هزار و ۲۸ واحد، اطلاعات و ارتباطات (۸) واحد افت معادل (۲.۴۹) درصد به ۳۹۹ واحد، وسایل ارتباطی با (۴۰۵) واحد کاهش، معادل (۲.۸۵) درصد به ۱۳ هزار و ۷۹۴ واحد، قند و شکر با (۲۰۸۶) واحد ریزش معادل (۳.۰۵) درصد به ۶۶ هزار و ۳۲۹ واحد، محصولات چرمی با (۵۷۳) واحد کاهش معادل (۴.۳۱) درصد به ۱۲ هزار و ۷۱۰ واحد» رسید.

در عین حال نگاهی به آمارهای معاملاتی بازار سهام حکایت از آن دارد که در روز یاد شده قیمت سهام نمادهای «سفار، غسالم، سدشت، نبروج، سهگمت، فپنتا و سیستم» بیشترین افزایش قیمت و نمادهای «غشصفا، ددام، وصنا، قصفها، قزوین، وملی و شلعاب» بیشترین کاهش قیمت را در بازار سهام رقم زدند و در تابلوهای بورس به ثبت رسیدند.

به این ترتیب، در پایان داد و ستدهای روز قبل بورس تهران، در ۷۳۲ هزار نوبت معاملاتی، ۶ میلیارد و ۳۵۰ میلیون برگه اوراق بهادار به ارزش ۳۳ هزار و ۱۷۷ میلیارد تومان در بورس معامله شد.

     عملکرد فرابورس

 در فرابورس نیز سمت و سوی کلی معاملات تشابه بسیاری به بورس داشت در این روز به رغم رشد 3.5 واحدی شاخص کل، سطح کلی قیمت‌ها نسبت به ساعات میانی معاملات پایین‌تر بود. همین امر سبب شد تا شاخص کل فرابورس که در ابتدای معاملات روز دوشنبه از سطح 4 هزار و 680 واحد فراتر رفته بود، در زیر سطح 4 هزار و 620 واحد به عملکرد روزانه خود خاتمه دهد. بر این اساس در پایان معاملات فرابورس ایران شاخص کل بازار یاد شده با 3 واحد رشد و به رقم 4614 واحد رسید و ارزش روز بازار اول و دوم فرابورس به بیش از 265 تریلیون تومان بالغ شد. در این روز معامله‌گران فرابورس بیش از سه میلیارد سهام حق تقدم و اوراق مالی در قالب 445 هزار نوبت معامله و به ارزش 2067 میلیارد تومان داد و ستد کردند.

 

ارسال نظر